سرویس استان‌های هنرآنلاین: استاندار فارس می گوید باید کاری کرد که اقبال مردم به کتابخوانی زیاد شود و یکی از راه های اصلی آن را ایجاد بسترهای لازم برای در دسترس قرار دادن کتاب می داند. 

وی که امسال حضور فعالی در پانزدهمین نمایشگاه کتاب فارس دارد ، گفت: با این حال باید کاری کرد که علاقه و توجه مردم به کتابخوانی بیشتر شود؛ بر همین اساس باید در وهله اول دسترسی به کتاب آسان شود که این موضوع با توسعه کتابخانه های عمومی به واقعیت نزدیک می شود. 

استاندار فارس با بیان اینکه در روستاهای بالای 100 خانوار باید کتابخانه تأسیس شود ، تأکید کرد: در تمامی شهرها هم به فراخور جمعیتشان باید کتابخانه های عمومی در دسترس مردم قرار گیرد تا زمینه کتابخوانی بیش از پیش فراهم شود. 

افشانی پاسخگو بودن کتاب های منتشر شده را راه دیگر ترویج کتابخوانی توصیف و خاطرنشان کرد: کتاب های منتشر شده باید  پاسخگوی اقشار مختلف جامعه باشد وگرنه پس از چاپ اول دیگر به چاپ های بعدی نمی رسد  و برعکس بسیاری از کتاب ها هستند که سال ها تجدید چاپ می شوند و هنوز هم مشتری دارند.

وی گفت: آمارهای منتشر شدۀ میزان سرانه مطالعه در کشور، علمی نیست و باید بر مبنای پژوهش های میدانی و نظرسنجی های اصولی این آمار و ارقام به دست آید تا قابل استناد و برای برنامه ریزی قابل اعتماد باشد.

استاندار فارس در خصوص برنامه های کلان استان برای ترویج کتابخوانی هم گفت: توسعه کتابخانه های عمومی در اولویت ما است و بر همین اساس تمام شهرداری های استان مکلف شده اند نه تنها سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی را در اسرع وقت بپردازند بلکه بدهی های  قبلی خود را نیز صاف کنند.

همچنین شوراهای اسلامی و شهرداری ها باید در توسعه کتابخانه های عمومی همکاری های خود را بیشتر کنند و در محیط های روستایی هم  بر استفاده از ظرفیت خیرین تأکید جدی شده است چراکه  بهترین کار خیر توسعه کتاب و کتابخوانی است. 

افشانی که برای سومین بار به نمایشگاه کتاب آمده بود در پاسخ به سئوال  خبرنگاری در خصوص عدم حضور مسئولان استانی در نمایشگاه گفت: کسی که کتاب نخواند ، می ماند و همه مدیران نیز باید نه تنها خودشان  در این رویداد فرهنگی  حضور داشته باشند بلکه زیرمجموعه خود را برای حضور در این مهم ترغیب کنند