به گزارش هنرآنلاین، رضا ایاز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مرمت‌های ضروری در اولویت کاری مرمت مسجد جامع ساوه قرار دارد، گفت: اعتبارات مصوب برای مرمت این بنای با ارزش تاکنون تخصیص نیافته است.

وی کل اعتبارات میراث فرهنگی شهرستان ساوه را 800 میلیون تومان عنوان کرد که 400 میلیون تومان آن متوازن و باقی اعتبارات استانی است که هنوز اعلام نشده است.

مدیر میراث فرهنگی ساوه افزود: مبالغی که دریافت می‌شود تنها برای انجام اقدامات و مرمت‌های اضطراری کفایت می‌کند تا مسجد دچار آسیب جدی نشود.

ایاز بیان کرد:در حال حاضر مشغول مرمت نقاط آسیب‌دیده و بازسازی هستیم، این اقدامات شامل مرمت پشت‌بام شبستان‌های مسجد -که در حال اندودکاری است-، مدیریت اطراف مسجد، احداث ناودان و اقداماتی برای هدایت آب بازندگی به مسیر درست به منظور جلوگیری از آسیب وارد شدن به مسجد است.

وی رقم مورد نیاز را برای مرمت کامل مسجد که بخش عمده‌ای از مشکلات آن را رفع خواهد کرد، حدود دو میلیارد تومان عنوان کرد تا سر و سامانی به مسجد و محوطه‌سازی داده شود و گفت: مسجد دچار موریانه‌زدگی است و برای جلوگیری از بروز آسیب و همچنین روشنایی مناسب نیازمند تامین و تخصیص اعتبارات هستیم.

مدیر میراث فرهنگی ساوه تصریح کرد: سال به سال مبالغی به صورت مقطعی تخصیص داده شد به طوری که به واسطه آنها ایوان شاگرد، ایوان استاد و گنبد مسجد مرمت شد، اما اعتبارات به صورت یک جا نبوده است که بتوان  همه موارد و مشکلات را مرتفع سازیم.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر خطر حادی مسجد را تهدید نمی‌کند، افزود: به هرحال با توجه به اینکه مسجد جامع ساوه نماد استان مرکزی و ساوه محسوب می‌شود، برای حفظ و احیای آن باید اقدامات شایسته‌ای انجام شود. این مسجد به پایگاه تبدیل شده است و تلاش داریم که به ثبت جهانی برسد که در این راستا نیازمند حمایت مسئولان استانی هستیم.

ایاز عنوان کرد: شهرستان ساوه دارای 112 اثر ثبتی است که مسلما حراست از این آثار نیازمند اعتبارات ویژه است قطعا با 400 میلیون تومان اقدامی پیش نخواهد رفت و با توجه به اینکه ساوه تنها شهرستانی است که دارای اداره میراث فرهنگی است لازم است که حمایت ویژه‌ای از آن و آثار و ابنیه‌های تاریخی این شهرستان صورت گیرد.