به گزارش هنرآنلاین، به نقل از  نوای آبیدر، غلام رضا راهپیما استاد خوشنویسی ایران در نشست تخصصی و کارگاه آموزشی "خوشنویسی در مسیر توسعه" که در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد با بیان اینکه به اندازه همه آدم ها تعریف برای هنر وجود دارد و دید هر کسی به پیرامون محیط متفاوت است، گفت: این هنرمندان هستند که فرهنگ را می سازند.

وی اظهار کرد: وقتی از موسیقی صحبت می شود یعنی داریم از فرهنگ تمدن یک ملت در زمینه هنر سخن می  گوییم و وقتی از افراد شاخصی همچون میرعماد و کلهر نام برده می شود یعنی داریم از فرهنگ سازانی در حوزه خوشنویسی ایران صحبت می کنیم و این مفاخر فرهنگی هستند که این حوزه را برای ما رقم می زنند.

این استاد برجسته خوشنویسی با بیان اینکه ابدیت و جاودانگی هنر بسته به ذات حقیقت گونه هنرمند است، افزود: همه ما در حوزه تمدن و فرهنگ نقش بسزایی داریم پس باید این هنر را که بیانگر یک تمدن کهن در مرز و بوم ما است به جامعه معرفی کنیم.

 راهپیما با بیان اینکه خط نستعلیق در گذر زمان توانسته از حوزه‌های سیاسی ایران پا را فراتر نهد و در میان کاتبان آسیای صغیر و شبه قاره حضور و رواج یابد، ادامه داد: می‌توان گفت دیگر زمان ثبت جهانی این خط فرا رسیده است.

وی تاکید کرد: خط به عنوان بهترین راه انتقال اندیشه و فهم آدمی از دیرباز مورد توجه بشر بوده است و می‌توان گفت یکی از بهترین و شگرف‌ترین راه‌های ارتباطی میان آدمیان در طول تاریخ به شمار می‌آید و خوشنویسی همواره به عنوان تجلی‌گاه معنویت انسان مطرح بوده و است؛ چراکه پاکی نوشتار از چشمه پاکی قلب به بیرون می‌تراود و تاریخ خوشنویسی در جهان اسلام با نوشتن نص قرآن کریم به خط، منضبط شد و بر اوراق دفتر گیتی آغاز شد و جاودانه ماند.

 وی با بیان اینکه خوشنویسی هنر مادر است، گفت: اگر روز شما با موسیقی ، شعر و کلام و دیدن یک معماری خوب شروع شود روزی پر انرژی را در پیش خواهید داشت چرا که موسیقی کلمات است که طنین معنوی آن بر دل و جان می نشیند، شعر و کلام است که معنی و مفهوم فرهنگ و ادبیات را با خود همراه دارد و نقاشی نجیب و دل انگیز است چون که هر تصویر آن دریچه ای گشوده به باغ جهان است.

 وی ادامه داد: خوشنویسی هنر معماری است که ترکیبات و کرسی های متعدد آن شامل دورها و قرینه ها، تعادل ها و توازن های آن در حرف و عمل و کلمه و سطر و صفحه چشم را می نوازد.

 دکتر راهپیما خاطر نشان کرد: خط و خوشنویسی هنر آرامش و سکون است و همواره دوستی را به ارمغان می آورد بنابراین لازمه نوشتن خوب یک صلاحیت در حوزه کتابت است که ابزار مهم آن قلم، مرکب، دوات و لیقه، قلم تراش، قلمدان، کاغذ و ... است.

دکترغلامرضا راهپیما در سال1339 در اصفهان متولد شده است. دارای نشان درجه1 هنری، فارغ‌التحصیل انجمن خوشنویسان ایران، عضو کمیته موزه‌های جهان(ایکوم)، عضو پیوسته موزه‌های هنرهای اسلامی مالزی، مدرس دانشگاه هنر، عضو انجمن دوستی ایران و صربستان و مونته‌نگرو و دارای چندین لوح تقدیر و دیپلم افتخار از جشنواره‌ها و موزه‌های داخلی و خارجی است.