به گزارش هنرآنلاین، امید قادرزاده در مراسم رونمایی از کتاب "مسگه‌ری" دومین کتاب از مجموعه کتب "پیشه کۆنەکانی شاری سنه"، که شامگاه سه‌شنبه(2 آذر) در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: مرکز کردستان شناسی دانشگاه کردستان که از ابتدا با هدف معرفی فرهنگ و ادبیات کُردی کار خود را آغاز کرد، در سال 95 به پژوهشکده ارتقاء یافت و تاکنون  فعالیت‌های زیادی در راستای خدمت به ادبیات و زبان کُردی انجام داده است.

وی افزود: در این مرکز تاکنون 32 عنوان کتاب در حوزه فرهنگ و ادب کُردها به چاپ رسیده است.

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان در ادامه عنوان کرد: "پیشه کۆنەکانی شاری سنه" مجموعه‌ای 60 جلدی از مشاغل کهن و فراموش شده شهر است که توسط فریدون حسین پناهی گردآوری شده و با توجه به اینکه این کار خدمتی به تاریخ و فرهنگ کردها است، حمایت از آن را وظیفه خود دانسته و اقدام به چاپ آن کردیم.

وی ادامه داد: مشاغل و پیشه‌های کهن بخشی از تاریخ و فرهنگ ما هستند که متاسفانه بسیاری از آنها امروزه در حال از بین رفتن هستند که این کتاب توانسته است این فرهنگ شفاهی را به صورت مکتوب درآورده و از این طریق به حفظ آن کمک کند.

قادرزاده در پایان آمادگی این پژوهشکده را برای حمایت از فعالیت تمامی کسانی که در راستای خدمت به ادبیات و فرهنگ کُردی تلاش می‌کنند، اعلام کرد.

در ادامه مراسم پیام مظهر خالقی، هنرمند نام آوازه کُرد به این مراسم قرائت شد و شعری نیز در این خصوص توسط شاعر کُرد، ناصر روشن قرائت شد.

محقق و پژوهشگر مجموعه کتاب "پیشه کۆنەکانی شاری سنه" هم در این مراسم اظهار کرد: من از سن چهار سالگی به اجبار پدر وارد بازار سنندج شدم و شغل‌های مختلفی از جمله مسگری، آهنگری، کفش دوزی، بنایی و نجاری را تجربه کردم.

فریدون حسین پناهی افزود: با توجه به اینکه مشاغل مختلفی را تجربه کرده‌ام، تصمیم گرفتم زندگینامه خودم را بنویسم که در شروع آن به یاد اساتید خودم در این مشاغل افتادم و بی توجهی به آنها را خودخواهی دانستم. برای جلوگیری از فراموشی آنها و همچنین زنده نگه داشتن نام اساتید این مشاغل تصمیم به تهیه این مجموعه گرفتم که قریب به 60 شغل را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: امیدوارم در آینده پیکره‌هایی از اساتید مطرح این مشاغل در سنندج ساخته و نصب شود و فیلم‌هایی نیز ساخته شود تا رنج و مشقت آنها را برای نسل امروز به تصویر بکشد.

در این مراسم همچنین پنلی تخصصی با حضور جمال احمدی آیین، کیومرث ایراندوست، ماجد مردوخ روحانی، عبدالباقی روشنی و عطا حواری نسب برگزار شد.

یکی از کتاب‌های مستوره اردلان در تبریز پیدا شد

جمال احمدی آیین در این مراسم از یافتن کتابی از مرحوم مستوره اردلان، شاعر کردستانی، در یکی از کتابخانه‌های تبریز خبر داد که تاکنون با نام و نشانی اشتباه در این کتابخانه نگهداری شده است.

این پژوهشگر کرد افزود: این کتاب شامل 80 صفحه است که 44 صفحه آن نثر بوده و یک ماه قبل از مرگ این شاعره کُرد نوشته شده است.

وی عنوان کرد: پس از تصحیح کتاب، آن را به دانشگاه کردستان هدیه می‌کنم تا به مجموعه کتابخانه فرهنگ کردستان افزوده شود.

در پایان این مراسم از اساتید حرفه مسگری و خانواده‌های آنها تجلیل به عمل آمد.