سرویس استان های هنرآنلاین: بهزاد مریدی شامگاه دوشنبه در آیین تقدیر از ٣٦ مروج کتاب استان فارس که در تالار غزل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد با این مقدمه که همواره موضوع شمارگان کتاب و عدم مطالعه در میان ایرانیان بحثی مجادله انگیز به شمار می رود، عنوان کرد: اینکه چرایی و چگونگی عدم مطالعه کتاب و شمارگان آن تابع شرایطی از جمله خلقیات و حوزه رفتارشناسی ماست، باید پذیرفت که این موضوع پیشینه ای هزاران ساله دارد و آبشخور آن ریشه در اقتصاد دارد.

وی در عین حال با طرح این پرسش که چرا با وجود اصرار بر اینکه مشکلات اقتصادی موجب رکود بازار کتاب است، اما با وجود اذعان به جیب های خالی، فست فودها و رستورانها خالی از مردم نیستند، ادامه داد: این نگاه که جیب مردم خالی است و آنان توان خرید کتاب را ندارند در جایگاه انتهای دلایل عدم مطالعه قرار می گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با آوردن نقل قولی از سقراط که دست کم به بیش از ٢٤٠٠ سال پیش باز می گردد، یادآور شد: این فیلسوف یونانی عنوان می کند جامعه ای فرهیخته است که روزانه مطالعه داشته و بنویسد، این در حالیست که در آن زمان که سقراط این را مطرح می سازد  از سویی نیز جمله ای مطرح می شود که حکایت از این دارد که نوشتن و خواندن کار دیوان است.

وی با بیان اینکه عرفا و ادبای ایران زمین در سده های دوم و سوم سراسر این جمله معروف را تکرار می کرده اند که کتابت را باید به دجله انداخت، تصریح کرد: شاید بدین خاطر است که ایرانی ها شیفته گفتار، تاریخ شفاهی و گفتن هستند و این چنین می شود که ما میراث دار یک سلسله تاریخ های شفاهی هستیم.

مریدی با این توضیح که نوشتار اولویت ایرانیان نیست، ادامه داد: ما به زبان، گویش و پس از آن خواندن و چشم کمتر تعلق داریم. البته در طول ظهور اسلام در ایران کتابت به واسطه تعلق خاطر و اعتقاد پیامبر اسلام(ص) از اهمیت برخوردار شد. چراکه اصولا ارادتی به نوشتن و متعاقب آن به خواندن در این مرز و بوم کمتر مشاهده می شود.

وی با تاکید بر لزوم تغییر نگرش در خلقیات ایرانیان، گفت: گریزی نداریم  برای کتابخوانی فرزندان خود حتی شده برای دکور هم کتاب در خانه داشته باشیم.

این مقام فرهنگی استان فارس خطاب به مروجان کتاب که بخشی از شغل خود را به این کالای ارزشمند فرهنگی مزین ساختند، عنوان کرد: خوبی شما این است که حرف نمی زنید و با یک نگاه زیبا و زیبنده در واحد صنفی و تجاری خود یار خاموش را ترویج می کنید. این درحالی ست که شما فریاد نمی زنید و مانند ما مسئولان ادعا ندارید و کار خود را به خوبی ارایه می دارید.

بهره وری خوب محصول کتابخوانی است

در این مراسم که به میزبانی تالار غزل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل تبلیغات اسلامی و رئیس ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز برگزار شد، روح الله منوچهری بنیانگذار "پویش روستای دوستدار کتاب" با بیان اینکه استان فارس به واسطه وجود روستای لایزنگان داراب که جایگاه روستای دوستدار کتاب را به خود اختصاص داد اینک افزون بر نام مقدس شهید اسلامی نسب به کتاب و کتابخوانی شهره شده، گفت: امروزه اثبات شده، بهره وری خوب محصول کتابخوانی است.

ایده پرداز "روستای کتابدوست فارس" گفت: در روستای دوستدار کتاب لایزنگان اکنون امانت دادن کتاب در کنار کسب و پیشه و کشاورزی و باغداری امری مسری است و هریک از اهالی این روستا قفسه ای را به امانت دادن کتاب در زندگی خود اختصاص داده اند.

منوچهری که مسئولیت کتابخانه رئیس اردکانی شیراز را هم دارد، عنوان کرد: امسال هم در نوروز به واسطه کمپین مردمی کتاب در لایزنگان ١٠ هزار جلد کتاب میان ٢١٠ خانوار محروم توزیع شد.

وی از برگزاری بزرگترین برنامه کتابخوان کشور در روستای لایزنگان داراب خبر داد و افزود: در جشنواره گل و گلاب این روستا عطر کتاب و عطر گلها با هم عجین شده است.

در ادامه این برنامه پس از گلستان خوانی توسط درسا حیدری و سیده هدی موسوی که به خوانش دیباچه و حکایت سعدی و یک غزل از شیخ شیراز همراه شد، مسئول انجمن ادبی بهارنارنج به شعرخوانی پرداخت.

در پایان این برنامه از داریوش نویدگویی، مدیر انتشارات نوید شیراز به عنوان پیشکسوت ترویج کتاب و محمدحسین فیروزی، مسعود منوچهری، زینب محبی، عباس محمودی و نوشین جعفر نژاد به عنوان برگزیدگان کشوری تقدیر شد.

همچنین از ٣٠ مروج کتاب که از جمله کتابفروش، مسئول انجمن های ادبی، مدیر کافه کتاب، قصاب دوستدار کتاب، تاکسیران کتابدوست، کتابدار کتابدوست، بوتیک دار اهل کتاب و ... در آن دیده می شد مورد تقدیر قرار گرفتند.

در واپسین ویژه برنامه هفته کتاب فارس که با تلاش موسسه فرهنگی هنری صبا مهر و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، نهاد کتابخانه های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، در پی فراخوان "نذر کتاب" بیش از ٨هزار جلد کتاب گردآوری و در مناطق محروم شیراز توزیع شد.

بیست و چهارمین هفته کتاب استان فارس که از ٢٤ آبانماه آغاز شد، شامگاه دوشنبه اول آذرماه به کار خود پایان داد.