سرویس استان های هنرآنلاین: چهل و ششمین جشنواره بین المللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد با معرفی برگزیدگان در بخشهای مختلف به کار خود پایان داد و مراسم اختتامیه در محل سینما فلسطین تهران برگزار شد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی گروه های فیلم های دانش آموزان فیلمساز در بخش مستند، به فیلم "چنگی بر چوب" به کارگردانی یاسین فرخی از شیراز تعلق گرفت. همچنین، دیپلم افتخار و جایزه نقدی نیز به فیلم "گویا و خموش" به کارگردانی رقیه زنگنه و تندیس سیمین و جایزه نقدی به فیلم"چلنگری" به کارگردانی یگانه برزگری از ایران داده شد.

چرا به سراغ این ژانر سینمایی رفتید و آیا برای رسیدن به آنچه می خواستید تحقیق و پژوهش هم داشته اید؟

در جواب قسمت اول باید بگویم از نظر من مستند راهی بهتر برای برقراری ارتباط با مخاطب است. چون سینمای حقیقت است و حقیقت را به تصویر می کشد. در جواب قسمت دوم هم بله صد در صد، اساس کار مستند تحقیق و پژوهش است و شما هرچه تحقیق و پژوهش فیلمتان قوی تر باشد، قطعا فیلمی با اطلاعات بیشتر برای مخاطب به نمایش می گذارید.

سبک، روش و شیوه ساخت اثر را کمی توضیح دهید.

من هنوز نمی توانم بگویم صاحب سبک شده ام که راجع به سبک « چنگی برچوب» توضیح دهم. مرحوم عباس کیارستمی، اصغر فرهادی و ... این ها صاحب سبکند و من هنوز تشنه یادگیری و تجربه هستم و امید وارم روزی بتوانم راه آنها را ادامه دهم.

چه شد که سراغ فیلم سازی رفتید و در آینده باز هم فیلم خواهید ساخت؟ من همیشه از فیلم سازی لذت می بردم و می برم. احساس می کنم حرفم را می توانم با استفاده از ابزاری که علاقه دارم بزنم و چه خوب است که آن هنر، هنر هفتم است.

وضعیت فیلم سازی در شهرتان را چگونه ارزیابی می کنید؟

شیراز شهری است که فیلم سازهای خوب، با استعداد و توانمند بسیاری دارد. اما خیلی وقت ها خودمان جلو پای خودمان سنگ می اندازیم. نه تنها در شیراز و در هنر سینما بلکه در تمام شهرها و در تمام هنرها این گونه است. در واقع ای کاش انجمنی راه می افتاد که فیلمسازها را جمع می کرد و با همفکری یکدیگر نام شیراز را در جهان سرافراز کنند ( البته انجمن فیلم کوتاه شیراز تا حدی توانسته است این نیاز را برطرف کند). من در این شهر مدیوم کسی هستم که مادرانه یار و یاور من است، سرکار خانم مهگان فرهنگ. امیدوارم همیشه سالم و سلامت باشید و از صمیم قلب سپاس می گویم.

یاسین فرخی در پایان گفت، متولد ١٣٧٨، است و فعالیت خود را از سال ١٣٨٩ در رشته تئاتر شروع کرده و پس از دو سال بازی در تئاتر های مختلف با حمایت دو فرشته (پدر و مادرش) پا به عرصه سینما گذاشته و تاکنون دو فیلم مستند ساخته که جوایز متعددی را از آن خود کرده است. مستند نقش دست و مستند چنگی بر چوب. اکنون هم مستند جدیدی درباره پسری نابینا روی میز تدوین دارد. یکی از جوایزی که اخیرا مستند چنگی بر چوب کسب کرد، دیپلم افتخار و نشان افتخار بهترین فیلم مستند از چهل و ششمین جشنواره بین المللی فیلم رشد است. این فیلم از فرآیند بریدن درختان تا انتقال آنها به کارخانه ها و در نهایت تولید اثری گرانبها به نام منبت است.