سرویس استان‌های هنرآنلاین: در چهارمین روز از هفته کتاب فارس؛ خوش فکری مدیر موسسه مهر صبا اتفاق خوش طعمی را رقم زد و کافه کتاب شهر کاغذی شیراز با حضور مسئولان و چهره های فرهنگی و هنری ، در آیینی با عنوان "دمنوش دانش" میزبان طرح کتاب‌های یک صفحه‌ایِ نویسندگان شیرازی و استانی شد.
 
به گفته مدیر موسسه مهر صبای فارس، در زمان بحران کتاب نخواندن ، باید کتاب به وفور در معرض دید آدم ها باشد که دیگر کمبود آن را حس نکنند و نتوانند که کتاب نخوانند.
 
حسن دهقان بر این باور است که با وجود بسته‌های تشویقی بسیاری که وجود دارد و در حوزه‌های مختلف عرضه می‌شود اما هنوز هم تعداد کتاب نخوان‌ها زیاد و قابل توجه است.
 
میرعظیمی هم معتقد است که کتاب نخوانی ناآگاهی اجتماعی را به دنبال دارد و بسیاری از معضلات فرهنگی را هر روز به بار می آورد.
 
او که خود خالق کتاب‌های یک صفحه ای است عنوان کرد که هزینه‌های تمام این معضلات را مجبوریم از جیب فرهنگ بپردازیم و این معضل، ما را وادار به یافتن راهکارهایی برای مرتفع ساختن مشکلات بر سر راه این مهم می کند.
 
IMG_0009
 
میرعظیمی بر این باور است که کم وقتی؛ شایع‌ترین علت کتاب نخوانی است و به همین دلیل کتابی را طراحی کردیم که یک صفحه بیشتر ندارد و مطالعه آن به اندازه سفارش یک دمنوش یا قهوه زمان می برد.
 
به گفته این فعال فرهنگی با رویکردی فرهنگی و اجتماعی، این طرح را در فضای مجازی با مخاطبان به اشتراک گذاشتیم و با استقبال بالایی روبرو شدیم و امیدواریم تا منشایی برای ارتقاء کتاب خوانی و ترویج فرهنگ کتاب باشیم.
 
عبدالنبی سلامی هم در فضای صمیمی اما خنکِ کافه کتاب شهر کاغذی که تنها عطر دمنوش بابونه و آویشن و گل گاوزبان به مشام می رسید ؛ کمی از حال و هوای متفاوت هفته کتاب امسال گفت و این برنامه ها را عرصه ای مطلوب برای ارتقاء فرهنگ کتاب و کتاب خوانی دانست.
 
مشاور فرهنگی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه کرد: در جامعه ای زندگی می کنیم که مردم علاقه ای به کتابخوانی ندارند و بجز عده ای که خودجوش به این سمت گرایش دارند ؛ سایرین به دنبال حل و فصل مسایل اقتصادی هستند و در این جامعه است که نیاز به کتاب و کتابخوانی پراهمیت می شود.
 
IMG_0031
 
او گفت: در این نوع جامعه نیازمند تشکیل محفل هایی از جنس کتاب و کتابخوانی هستیم تا از رمان و قصه و ادبیات و فلسفه سخن بگوییم و از وجود آن بهره کافی ببریم.
 
با آغاز به کار این طرح در هفته کتاب ، در تمام کافه های کتاب دوست شیراز و فارس ، کتاب های یک صفحه ای با محتوایی متفاوت و متنوع در اختیار علاقمندان قرار می گیرد و این ایده خلاق در آینده نزدیک در رستوران ها و مکان های مشابه هم اجرایی می شود.
 
بیست و چهارمین هفته کتاب فارس که از 24 آبان جاری آغاز گشته تا اول آذرماه در شیراز ادامه خواهد یافت.
 
الهه بهرامی