به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ایسنا، حجت الاسلام محمد مهدی راشدی امام جمعه چالوس  در آیین رونمایی از کتاب تعزیه علامه فاخر که با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، مدیر کل اوقاف مازندران و جمعی دیگر از مسئولان استانی و شهرستانی در چالوس برگزار شد، با تقدیر از موسسه فرهنگی فاخر و خانواده فاخر به جهت اهتمام در ترویج فرهنگ حسینی در این منطقه علوی تبار، اظهار کرد: فرهنگ و ارشاد اسلامی سهم بزرگی در جهت شناسایی و شناساندن و معرفی شخصیت هایی که ریشه در فرهنگ این مرز و بوم دارند ایفا می کند و این جای تقدیر دارد.

وی با بیان اینکه اگر قرار است یک منطقه و مردم آن را ارزیابی کنیم باید از بزرگانشان، آثار و شخصیت هایشان آن منطقه را بشناسیم، افزود: شناساندن گذشته و کسانی که در یک منطقه تاثیرگذار  بوده اند باید برای مردم بازگو شود تا آنان بدانند در گذشته چه بوده است.

امام جمعه چالوس تاکید کرد: احیای آثار  و ترجمه های شخصیت ها و بزرگان یکی از وظایف اصلی مدیران و دستگاه های فرهنگی جامعه است و باید نسل ها را با گذشته درخشان آشنا کرد و شخصیت هایی که به فکر و فرهنگ و اعتقادات جامعه کمک کردند باید گرامی داشته شوند.

راشدی تصریح کرد: از روز عاشورا دست های فراوانی تلاش کردند تا این حماسه عظیم تاریخ را به فراموشی شمرده و در لابلای تاریخ گم کنند اما این شخصیت های بزرگ تلاش کردند تا فرهنگ عزاداری ابا عبدالله و سوگواری و حماسه حسینی را گسترش دهند.

وی گفت: در آستانه اربعین حسینی میلیون ها نفر با وجود وحشت و دلهره ای که دشمنان ایجاد کردند در کربلا حضور می یابند که اینها نشان از تلاش بزرگانی است که در گذشته این عشق، علاقه و پیوند قلبی شیعیان را با اهل بیت حفظ کنند.

امام جمعه چالوس با تاکید بر اینکه باید برای احیا و حفظ آثار و نام‌ شخصیت هایی این گونه تلاش کرد، افزود: این منطقه علوی تبار است و از این منطقه گسترش یافتند و به سایر نقاط رفتند و باید به خود ببالیم که ریشه ما اینچنین بوده و گذشتگان بزرگی داریم که باید معرفی و شناسانده شوند.

راشدی با تاکید بر اینکه همه دستگاه ها موظف به احیا و معرفی این آثار و شخصیت های بزرگ هستند، خاطرنشان کرد: باید برای بزرگداشت مقام علمای غرب مازندران به خصوص علمای چالوس، کلاردشت و نوشهر و کجور کار شود که در این زمینه زحماتی کشیده و مقدماتی نیز فراهم و طرح آن به ارشاد ابلاغ شد.

وی اظهار کرد: علم، آگاهی درست و شناخت صحیح اسلام، تاریخ اسلام و اهل بیت از ویژگی های اصلی ملاعلی فاخری بود.

امام جمعه چالوس اضافه کرد: در گذشته بسیاری از عالمان و دانشمندان  مدیحه سرا و مرثیه سرا بودند و  می توانستند حق مطلب را ادا کنند و به همین دلیل است آثار عالمان گذشته با اشعار امروز متفاوت است چون امین بودند و حق مطلب را بر اساس واقعیت ادا کرده و مردم را با روح حسینی آشنا می کردند.

راشدی افزود: اما امروز اشعار برخی مداحان به چشم، ابرو و ظواهر توجه داردند تا احساسات ظاهری را برانگیزند و حقی که امام حسین داشت را به درستی ادا نمی کنند.

وی گفت: این جلسات می تواند مقدمه ای باشد تا نسل جدید و قدیم را برای شناسایی و تبیین فرهنگ علوی پیوند دهد.