سرویس استان های هنرآنلاین: بیش از ١٠٠ دانش آموز یکی از مدارس ناحیه ٣ آموزش و پرورش شیراز در تالار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس پای فیلم "مومو" و " کشاورز و روبات" نشستند تا سینما کانون رسماً گشایش یابد. مهکان فرهنگ بعد تلاش های زیادی که برای راه افتادن سینما هنر و تجربه شیراز داشت حالا در قامت یک آموزگار هنرمند سینما کانون را با حمایت زهرا افتخاری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس راه اندازی کرد تا فیلم های خاطره انگیز کودک بار دیگر برای کودکان دیروز و امروز به روی پرده نقره ای برود. در ادامه گزارشی از مراسم افتتاحیه سینما کانون را می خوانید:

مهگان فرهنگ اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ١٣٤٤ با هدف گسترش و تکمیل کتابخانه های عمومی ثابت و سیار، همکاری با سازمان ها برای ایجاد بخش های ویژه کودکان و نوجوان، تولید، خرید، پخش، نمایش و فروش فیلم های سینمایی و تئاتر مخصوص کودکان و نوجوانان افتتاح شد. مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ١٣٤٩ فعال شده که در آن فیلمسازان و نقاش های جوان شروع به ساخت فیلم برای کودک کردند. این بخش با هدف پیشبرد انگیزه ها و سازندگی اندیشه و پرورش نگرش هنری فعالیت خود را آغاز کرد. در زمانی که کانون خود را باز پیدا کرده خبرهای خوبی را از جانب کانون نمایش به گوش می رسد و ما را به آینده کودکان این سرزمین امیدوار می کند. قدم های مهمی برداشته شده و اقدامات خوب و ارزشمدی در حال شکل گرفتن است.

 او ادامه داد: سینمای کودک که مدتی است به لحاظ تولید آثار و سخت افزار اکران،از دنیای کودکان فاصله گرفته آهسته آهسته قدم هایی را برداشته است. دمیدن جان دوباره در سینماهای کانون از حرکت هایی است که ما آن را در پاییز ٩٥ کودکان و نوجوانان انجام دادیم.

این فعال هنری همچنین اظهار کرد: سینما و فیلم با جذابیت های بسیار بالا و تاثیرگذار خود در خیلی از موارد به عنوان یکی از نمودهای مهم در آموزش و یادگیری وارد عمل می شود. فیلم برای کودک و نوجوان سریعترین تاثیرگذاری را دارد. اگر این بازخورد با ایجاد علاقمندی در دیدن و تحلیل صورت بگیرد از مهمترین اهداف اموزشی سینمای کودک ونوجوان خواهد بود.

از طریق سینما و فیلم میتوان به موارد بسیار مهم دنیای کودکان و نوجوانان وارد شد.که این از اهداف اصلیراه اندازی سینمای تخصصیکودک و نوجوان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس است.

در کنار راه اندازی سینما ،فقط به دیدن فیلم های  کودکان و نوجوانان بسنده نمی کنیم. آن ها را به چالش های فکر ی دعوت می کنیم. از آن ها می خواهیم با دقت بیشترتر ببینند، بشنوند،تحلیل کنند، اگر نمی توانند به آن ها یاد بدهیم ، حتی بنویسند و به دنبال جهان ناشناخته ها بروند و با امکاناتی که بواسطه تکنولوژی های امروز دم دست دارند، خود خالق اثر شوند.

این استاد دانشگاه افزود: از جاده سینمای کودک و نوجوان زودتر میتوان وارد دنیای تخیل کودک شد. در این راستا اقدامات بسیار مهم میتوان انجام داد؛ می توان  نگاه غیر فعال آن ها را فعال کنیم ،آن ها را توانمند کرد تا از اثر هنری لذت ببرند و احساس رضایت را در آنها به وجود آورد.

 زهرا افتخاری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس نیز گفت: سینمای کانون فارس را با کودکان افتتاح می کنیم. کودکان مهمانان اصلی این سینما خواهند بود ،پس در آیین گشایش نیز حضور  آن ها برایمان مغتنم است. پس از انجام کارهای اولیه و جلسات تخصصی در راستای راه اندازی سینمای کودک و و نوجوان و همکاری های بین کانون با نهاد هایی که کار تخصصی کودک و نوجوان انجام می دهند ، سیاست های راه اندازی  سینماهای کانون درایران و شیراز را  دنبال کردیم و در سالن اصلی کانون مرکز فارس این سینما را راه اندازی کرده و میزبان کودکان  ، نوجوانان ، دانش آموزان و خانواده ها خواهیم بود .

گفتنی است؛ در سال ۱۳۴۹ مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بنیان شد که در آن فیلم سازان و نقاش‌های جوان آغاز به ساختن فیلم برای کودکان کردند. بخش سینما کوشش در پیشبرد انگیزه‌ها و سازندگی اندیشه و پرورش نگرش هنری داشت.

همانطور که تمامی فیلمسازان و پژوهشگران حوزه سینما به ویژه سینمای کودک و نوجوان می دانند بزرگان سینمای ایران از کانون شروع کردند و آثار ارزشمندشان در این سینما ساخته شد و نبض تپنده اش تا امروز  بسیار پر  توان میزند .

زنده یاد  عباس کیارستمی  ، ابراهیم فروزش ، عبدالله علیمراد ، امیر نادری ، نور الدین زرین کلک ، ناصر تقوایی ، بهرام بیضاییو مجید مجیدی  و دیگر فعالان این حوزه  آثار بسیار خوبی را در کانون ارایه کرده اند که حتی امروز هم  برای همه تازگی دارد .

طی سال های اخیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت های جدیدی را آغاز کرده است. تقویت اندیشه و پیشبرد دنیای ذهن و خلاقیت کودکان در لابه لای کلیه آثار کانون دیده می شود.

این سینما در روز آغاز خود میزبان دانش آموزان ابتدایی یکی از مدارس ناحیه سه شیراز است و در روزهای آینده طی سانس های دانش آموزی (کودکان و نوجوانان ) و یک سانس خانواده پذیرای علاقمندان سینمای کودک و نوجوان خواهد بود. به زودی نیز شاهد برگزاری کارگاه های آموزش و جلسات دیدن و تحلیل در حوزه تخصصی سینمای کودک و نوجوان  در راستای اهداف شکل گیری این سینما در همین سینما خواهیم بود .