سرویس استان های هنرآنلاین: مجید رضاییان که امسال با دعوت اداره کل ارشاد فارس و خانه مطبوعات این استان در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات حاضر شد ؛ معتقد است؛ مطبوعات برای رقابت در کنار فضای گسترده شبکه های اجتماعی ، باید سوژه محور شوند.
 
این استاد نام آشنای عرصه روزنامه نگاری با حضور در تالار گفتگوی یک، از موضوع پر چالشِ "تاثیر شبکه های اجتماعی بر رسانه های مکتوب" گفت و عنوان کرد:امروز شبکه های اجتماعی به شدت در حال گسترش هستند و گرایش مردم برای استفاده از آنها نیز رو به افزایش است.
 
رضاییان مطرح کرد: از زمانی که چاپ به عنوان بستر رسانه ای جمعی ظهور کرد تا هنگامی که اینترنت به عنوان اساس ظهور رسانه های آنلاین نمایان شد ، هیچکس فکرش را نمی کرد که تعاملات رسانه ای امروز چنین شود؛ رسانه هایی با عنوان رسانه های اجتماعی رشد بیشتری از سایر رسانه ها داشته باشند و مخاطب را قاپیده باشند.
 
خالق "تیترنویسی در وب" اضافه کرد: رسانه های جمعی مانند رادیو، تلویزیون و مطبوعات امروزه مخاطب گسترده ای در جهان و ایران دارند؛ این در حالی است که رسانه های اجتماعی (social Media)مانند فیس بوک و... نیز درصد مخاطب زیادی داردند، اما رشد بیشتری نسبت به رسانه های جمعی دارند.
 
وی ادامه داد: مطبوعات و روزنامه ها برای حفظ جایگاه خود نزد مخاطبان باید تحلیل خود از رویدادها را ارائه کنند.
 
به گفته این استاد دانشگاه، اکنون خبرگزاری ها نیز مانند دیگر رسانه ها از شبکه های مجازی عقب مانده اند و باید به جایگاه اصلی خود برگردند.
 
رضاییان بیان کرد: بر اساس آن چیزی که نظریه کاستلز است؛ باید بدانیم اطلاع رسانی شبکه ای چقدر حرفه ای است و معایب و مزایای آن چیست. به همین دلیل من موضوع سخنرانی خود را "نسبت بازخوانی اطلاع رسانی شبکه ای با ژونالیسم حرفه ای" از منظر اجتماعی و شبکه ای یعنی ارتباطات سنتی اجتماعی و ارتباطات اجتماعی در فضای وب  بررسی کردم و چالش های آن را بیان می کنم.
 
این مدرس روزنامه نگاری مزایا و معایب اطلاع رسانی شبکه ای را بیان کرد و گفت: در این شبکه ها مخاطب به منبع تبدیل می شود. ما ژورنالیست ها معتقدیم منبع مهم است اما مخاطب در حال تبدیل شدن به منبع است. نظریه دنیس مک کوئیل در اینجا توسعه پیدا کرده است.
 
رضاییان تاکید کرد: مخاطب به مولد، رأی دهنده، نظر دهنده و بازتاب دهنده تبدیل شده است؛ همچنین، مخاطب گروهی به متغیرهای جریان ساز تبدیل شده است؛ پدیده های پاشایی و دیگر پدیده ها ثابت کرد که شبکه های اجتماعی می تواند به یک متغیر جریان ساز تبدیل شوند و این امر یک واقعیت است اما اینکه این واقعیت خوب است یا بد و اینکه چگونه باید با آن برخورد کرد در اینجا جای بحث آن نیست.
 
او به چالش های اطلاع رسانی شبکه ای اشاره کرد و گفت: اولین عیب که به عنوان بزرگترین عیب محسوب می شود و حرف ما را در خصوص اینکه شبکه های اجتماعی رسانه نیستد ثابت می کند، چالش صحت و سقم اطلاعات است.
 
این فعال رسانه ای اظهار کرد: در شبکه های اجتماعی اطلاعات صحت و سقم ندارد. چالش دوم، اصل بی طرفی است که در اطلاع رسانی شبکه ای قطعا مخدوش است.
 
رضاییان افزود: چالش سوم، چالش روایت های غیرحرفه ای است. روایت یک عنصر ساختاری است و در ژورنالیسم حرفه ای قانون و قواعد دارد.
 
به گفته وی، روایت غیرحرفه ای با نظرات شهروندانی آمیخته است که ژورنالیست نیستند و ممکن است روایت را از واقعیت آن دور کرده باشند. چالش چهارم، ضعف تک منبعی است. ضعف تک منبعی اساسا برای ساختار یک روایت و بیان یک واقعیت یکی از ضعف های جدی است.
 
مجید رضائیان دارای دکترای روزنامه‌نگاری است و از ابتدای تاسیس دانشکده خبر تا کنون در این دانشکده تدریس داشته و هم اکنون علاوه بر دانشکده خبر، در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تدریس دارد.
 
بیست ودومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از ١٤ آبان ماه در مصلای امام خمینی(ره) گشایش و عصر (جمعه ٢١ آبان ماه) در حالی پایان یافت که شش موسسه مطبوعاتی و نشریه استان فارس دارای محلی برای ارائه دست آوردهایشان بودند و همچنین در گذر برنامه هایش ، از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و خانه مطبوعات این استان با برگزاری نشست های تخصصی و رونمایی کتاب نیز همراه شد.
 
این در حالی است که هفتمین روز از بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات کشور هم، شبی ویژه برای مطبوعات فارس بود؛ ‌شبی که تالار گفت‌وگوی شماره ٥ شبستان مصلی، میزبان مراسم رونمایی از کتاب "دختران ایران" تازه‌ترین اثر پژوهشی سیروس رومی روزنامه‌نگار پیشکسوت شیرازی بود.