به گزارش هنرآنلاین، به  نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی؛احمد محبی در تشریح برنامه های این جشنواره گفت: با توجه به پتانسیل موجود در تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان این اداره کل با همکاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین جشنواره ملی مجسمه های نمکی تالاب کجی نمکزار نهبندان را برگزار می کند.

وی شناسایی و معرفی پتانسیل موجود در منطقه زیبای تالاب کجی نمکزار نهبندان، اجرای اثر هنری مطابق با محیط طبیعی و تاثیر گذاری آن برمخاطب ، ایجاد جاذبه های گردشگری در منطقه،تشویق و ترغیب هنرمندان،ایجاد روحیه نشاط در بین هنرمندان و الهام از طبیعت برای خلق اثر و تاثیرپذیری انسان از محیط طبیعی و بلعکس و تولید آثار حجمی فاخر و برگزاری نمایشگاه محیطی آثار را از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه این جشنواره در دوره قبل به صورت استانی و منطقه ای برگزار می شد، تصریح کرد: امسال این جشنواره در سطح ملی برگزار خواهد شد که انشاالله شاهد حضور هنرمندانی از سراسر کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد:  موضوع جشنواره آزاد است که در بخش ویژه با موضوع طبیعت و حفاظت محیط زیست به دو اثر منتخب جایزه تعلق خواهد گرفت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی درخصوص تعداد آثار ارسال  شده به این جشنواره گفت:هنرمندان می‌توانند حداکثر ٥ اثر را در مرحله اول  به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و هر هنرمند در مرحله نهایی می تواند یک نفر را به عنوان دستیار معرفی کند.

محبی با اشاره به اینکه به تمامی شرکت کنندگان در مرحله نهایی جشنواره گواهی شرکت اهدا خواهد شد، گفت: هنرمندان مجسمه ساز و تجسمی کشور می توانند حداکثر تا ٣٠ دی ماه ٩٥ نسبت به ثبت نام در این جشنواره اقدام کنند.

وی در خصوص جوایز این جشنواره نیز بیان داشت:به گروه اول جشنواره تندیس، لوح تقدیر و مبلغ ٤٠ میلیون ریال به گروه دوم جشنواره لوح تقدیر و مبلغ ٣٠ میلیون ریال،به گروه سوم لوح تقدیر و مبلغ ٢٠ میلیون ریال و در بخش ویژه به دو اثر هر اثر مبلغ ١٥ میلیون ریال اهدا خواهد شد.

محبی خاطرنشان کرد: علاقمندان برای ثبت نام در این جشنواره برای داوری آثار باید فرم درخواست شرکت در جشنواره را از سایت khj@farhang.gov.ir  بخش خدمات الکترونیک دریافت و تکمیل کرده و به همراه تصویر نمونه آثار خود شامل آثار حجمی ساخته شده با گل و ایده مورد نظر خود را جهت اجرا در محیط به آدرس اینترنتیjh.ershad@yahoo.com   ارسال کنند.

مدیرکل ارشاد خراسان جنوبی در خصوص تقویم اجرایی جشنواره یادآور شد: داوری مرحله اول جشنواره دهه دوم بهمن ٩٥ ، اعلام اسامی راه یافتگان به مرحله اجرایی هفته اول اسفندماه ٩٥ و برگزاری کارگاه توجیهی و مرحله حضوری و اختتامیه جشنواره دهه سوم فروردین ماه ٩٦برگزار خواهد شد.

گفتنی است؛تالاب کجی و دریاچه نمک با وسعت ٢٢٧٦٥ هکتار در شمال غربی روستای چاه دراز و در ٧٥ کیلومتری شهرستان نهبندان و در حاشیه محور ارتباطی بیرجند به زاهدان قرار گرفته است.