به گزارش هنرآنلاین، یک پژوهشگر حوزه نمایش در گفت‌وگو با ایسنا، ابراز کرد: در بندرعباس و دیگر شهرهای استان هرمزگان کمبود فضای فیزیکی برای اجرا و تمرین وجود دارد و یا بعضاً برخی از این فضاها طبق قانون به بخش‌های خصوصی واگذار شده اند که هزینه‌هایی را برای گروه‌های تئاتر رقم‌زده و فضاها کمتر در اختیار اهالی تئاتر است.

مجید سرنی زاده بابیان اینکه این مشکل یک‌راه حل کوتاه‌مدت و یک‌راه حل بلندمدت دارد، اظهار کرد: تعداد هنرمندان تحصیل‌کرده در عرصه‌های نمایشی در سالیان اخیر افزایش‌یافته است که این افراد امکانات و نیازهایی دارند و اقداماتی باید صورت گیرد و فضاهایی برای آن‌ها راه‌اندازی شود که در شمار اقدامات بلندمدت قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ازجمله اقدامات کوتاه‌مدتی هم که می‌شود اجرایی کرد این است که در برخی سازمان‌ها و ادارات فضاهایی وجود دارد که به نحو احسنت از آن‌ها بهره‌برداری نمی‌شود و تنها سازمان آموزش‌وپرورش اخیراً در این زمینه همکاری‌هایی با هنرمندان این عرصه داشته است که اگر دیگر نهادها همکاری کنند مشکل کمبود فضای تمرین تئاتر به‌طور موقت حل می‌شود.

سرنی زاده بیان کرد: از دیگر مشکلات هنرمندان و کسانی که حرفه‌شان تئاتر هست، این است از بسیاری از مزایا همچون بیمه و تضمین برای بازنشستگی دور هستند و برخی از سازمان‌ها به اشتغال‌زایی در مورد فرهنگ نپرداخته‌اند که این‌ها باعث می‌شود جریان تولید تئاتر را به وقفه بیندازند.

این پژوهشگر عرصه هنری افزود: سیاست دولت واگذاری مکان‌های فرهنگی و برگزاری اجراهای عموم به بخش خصوصی است که گروه‌ها باید سرمایه‌گذاران را جذب کنند و این مستلزم کار کارشناسی است.

وی در پایان گفت: در صدور مجوزها اگر سیاست‌ها تغییر کند و این مسئله به انجمن‌های هنری واگذار شود در این امر تسهیل به وجود می‌آید.

یک کارگردان تئاتر بیان کرد: فضای تمرین برای تئاتر باوجود 25 الی 30 گروه فعال در بندرعباس کم و محدود است و به علت اینکه از آبان ماه در بندرعباس هوا کمی متعادل‌تر می‌شود بیشتر گروه‌ها می‌خواهند در این زمان به اجرا بپردازند که مشکل کمبود فضای تمرین و اجرا بیشتر به چشم می‌آید.

مجید جمشیدی افزود: پلاتو آفتاب تنها پلاتو نمایش در بندرعباس، فضای متناسب برای برخی اجراها و جاگیری انبوه تماشاگر را ندارد و حدود 80 صندلی پلاستیکی معمولی آن تماشاگر را خیلی زود از نشستن خسته می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین تجهیزات نور و صدای این سالن خیلی معمولی هستند که از امکانات محدود این پلاتو به شمار می‌رود و کار را برای گروه‌های تئاتر سخت می‌کند.

جمشیدی تصریح کرد: برخی گروه‌ها فقط برای حضور در جشنواره‌های مختلف کار می‌کنند که نیاز به حمایت هرچه بیشتر دارند و بعضاً مشاهده می‌شود حمایت‌های مالی که برای حضور گروه‌ها در جشنواره‌ها باید اختصاص یابد انجام نمی‌شود.

وی در پایان گفت: گروه‌های نمایشی هرجایی نمی‌شود تمرینات خود را انجام دهند و باوجود تنها یک پلاتو برای اجرا و تمرین گروه‌ها با مشکل در زمان‌بندی برای استفاده از پلاتو مواجه هستند.

رئیس انجمن نمایش در خصوص مشکلات تئاتر استان ابراز کرد: از عمده مشکلات تئاتر هرمزگان کم‌لطفی و کم‌توجهی مسئولین در رسیدگی به مسائلی همچون کمک به گروه‌های نمایشی، تبلیغات محیطی و مسائل زیرساختی تئاتر است.

حسین کریمی افزود: با توجه به اینکه تئاتر استان در طول سال چه از لحاظ اجراهای عمومی و چه شرکت در جشنواره‌های منطقه‌ای و استانی و جشنواره فجر بسیار درخشیده است، هنرمندان بدون هیچ حمایتی در جهت توسعه و ترویج فرهنگ استان زحمت‌کشیده‌اند و بسیار جلوتر از مسئولین حرکت می‌کنند.

کریمی از دیگر مشکلات گروه‌های نمایشی را نبود زیرساخت‌های لازم و فضای تمرینی و کمک‌هزینه مالی اجرا دانست و عنوان کرد: متأسفانه دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه در بخش فرهنگ و هنر در بحث همکاری کم‌لطفی کرده و وظیفه و مسئولیتشان در این بخش را چندان در نظر نمی‌گیرند درحالی‌که آن‌ها وظیفه‌دارند در جهت ارتقا فرهنگ و هنر استان تلاش کنند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی و بنگاه‌های اقتصادی در قبال فرهنگ و هنر استان وظیفه‌دارند، خاطرنشان کرد: آن‌ها باید سهم خود در قبال فرهنگ و هنر استان پرداخت کنند و به سمت ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه فرهنگ و هنر پیش روند.

این مقام مسئول ادامه داد: هنرمندان تمامی وقت خود را بدون هیچ چشمداشتی برای رشد فرهنگ و هنر استان صرف می‌کنند اما وقتی از آن‌طرف هیچ حمایتی صورت نگیرد مشخص است که باید آن هنرمند برای گذران زندگی قید هنرش هرچند علاقه‌اش باشد یا بزند یا در کنار هنر به فکر شغل دیگری باشد.

وی در پایان گفت: نقش رسانه‌ها در فضاسازی و معرفی گروه‌های نمایشی استان بسیار ارزنده و تأثیرگذار است و امیدواریم با همراهی و حضور بیشتر و پررنگ‌تر، ما را در جهت ترویج هنر نمایش در سطح جامعه یاری دهند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان عنوان کرد: تمام بضاعت خود را در اختیار انجمن نمایش قرارداده‌ایم و تنها موجودی ما برای مکان نمایش، پلاتو آفتاب و بعضاً فرهنگسرای طوبی بندرعباس است که آن را در اختیار افراد مختلف فعال در حوزه تئاتر قرارداده‌ایم.

سعید موحدی افزود: با شهرداری بندرعباس در خصوص احداث پلاتوهای جدید در این شهر صحبت کرده‌ایم که در حال حاضر 7 نقطه برای احداث پلاتو مکان‌یابی شده است و زمانی که شهرداری بتواند آن‌ها را احداث کند ما آن‌ها را تجهیز می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در دیگر شهرستان‌های استان هرمزگان نیز احداث پلاتوهای نمایش در حال صورت گرفتن است به‌طوری‌که در شهرستان بندرلنگه 80 درصد از پروژه ساخت پلاتو انجام‌شده است، در سیر یک و بندر کوهستک قرارداد احداث پلاتو نوشته‌شده است، در میناب 2 مکان در دست اقدام است و در شهرستان رودان نیز محلی برای احداث پلاتو جانمایی شده است.

موحدی ادامه داد: پیگیری مکان برای تمرینات وظیفه خود انجمن‌های هنری است ولی با این‌ وجود اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نافی این پیگیری‌ها نیست که با همکاری هرچه بیشتر هنرمندان این امر محقق می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: سیاست دولت خصوصی شدن است و تئاتر نیز باید به این سمت برود و گروه‌ها بتوانند حامیان مالی را برای اجراهای خود جذب کنند تا وابستگی کمتری به دولت داشته باشند.

وی در خصوص اختصاص کامل مجموعه فرهنگی و هنری سید احمد خمینی به انجمن نمایش ابراز کرد: در حال پیگیری هستیم در محدوده گلشهر مکانی را برای احداث کتابخانه نقطه‌یابی کنیم تا کتابخانه‌ این مجموعه را به آن مکان انتقال دهیم که تاکنون با وجود پیگیری‌های مختلف امکان این موضوع فراهم نشده است.