به گزارش هنرآنلاین،به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ، کارگروه ساماندهی مد و لباس هرمزگان به دبیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و عضویت نمایندگان تام الاختیار سازمان های  صدا و سیمای مرکز خلیج فارس ، آموزش و پرورش ، صنعت و معدن و تجارت ، همچنین روسای اتاق اصناف استان ، اتحادیه صنف پوشاک ، اتحادیه صنف خیاطان ، انجمن طراحان لباس از سال گذشته کار خود را آغاز کرده است .

این جلسه با سه دستور کار بررسی وضعیت پوشاک ارزان و کم کیفیت خارجی در بازار بندرعباس ، فعال کردن بخش پژوهش دانشگاه ها در راستای توسعه منابع مکتوب در حوزه مد و لباس و همچنین اعلام برگزاری دومین جشنواره منطقه ای مد و لباس ایرانی –اسلامی خلیج فارس تشکیل شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در این جلسه ضمن تاکید بر اهمیت تشکیل این کارگروه گفت :در لباس مقوله های هنر و زیبایی ،هویت بخشی و اقتصاد در هم آمیخته و لباس علاوه بر کارکرد های زیستی ، منشور نانوشته هویت را به همراه دارد که فرهنگ را نیز شامل می شود .

علیرضا درویش نژاد افزود : پوشاک ارزان نامتعارف با مدل های غیر قابل پذیرش با هویت مذهبی و ملی ما در تعارض است و از سوی دیگر ارزانفروشی نیز سه وجه مهم شامل " کیفیت پائین ،بذر پاشی و رقابت " دارد که نباید از آن غافل ماند .

وی در ادامه بیان کرد : کیفیت یابی و رقابت اقتصادی و بازار مربوط به  قدرت خرید مردم در اقشار مختلف است که بحثی در آن نداریم .اما بذر پاشی و دشمنی فرهنگی را نباید نادیده انگاشت در مقابل این تهدیدها لازم است داشته های ملی - مذهبی به آثار زیبای هنری در این عرصه تبدیل شوند تا جوان و نوجوان ما دچار خودباختگی اجتماعی نشوند و آنقدر لباس مناسب ، موقر، زیبا و به قیمت در دسترس باشد که قدرت انتخاب از او سلب نشود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به ضروریات این حوزه اشاره کرد و اظهار داشت : جهت محقق شدن دستور های مطرح شده باید با حضور طراحان لباس تولید کنندگان حتی فروشندگان و وارد کنندگان پوشاک ،بررسی های لازم انجام تا نتیجه قطعی و جمعی حاصل شود و همچنین پژوهش های دانشگاهی در این مسیر باید یاری گر کار گروه باشند تا کار به صورت عملی به دستاوردهای قابل تعمیم و سازنده ای برسد.

درویش نژاد بیان کرد : دومین جشنواره منطقه ای مد و لباس ایرانی اسلامی خلیج فارس نیز امسال با رویکرد علم و تجربه در قالبی نو برگزار می شود و از حالت رقابت انفرادی به شکل گروهی تغییر یافته  و گروه های متشکل از محقق، طراح و خیاط به صورت تیمی در جشنواره شرکت خواهند کرد که جزئیات آن در قالب فراخوان در نیمه دوم آبان ماه جاری منتشر خواهد شد .

در پایان ،پس از بحث و تبادل نظر و جمع بندی نظرات اعضا ء با توجه به موقعیت استان هرمزگان که صنعت نساجی در آن رشد نکرده و به همین دلیل قطب تولید لباس نیست ، مقرر شد در بخش طراحی البسه سنتی و مدرن بتوانیم با همکاری تولید کنندگان داخلی در این عرصه تاثیر بیشتری داشته باشیم 

همچنین با قرار گرفتن استان در مبادی قاچاق کالا باید از طریق مکاتبه با مسئولان مربوطه گزارشی از وضعیت مبارزه قاچاق پارچه و لباس در اختیار کار گروه قرار گیرد .

گفتنی است : مقرر شد تمامی اعضا در حوزه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و یادآوری پوشش های اقلیمی سنت ها و هویت ها، برنامه های خود را به کارگروه اعلام کنند و کارگروه با حمایت امور اجتماعی فرهنگی استانداری در خصوص پژوهش های استانی مدیریت مد همکاری داشته باشند.