سرویس استان های هنرآنلاین: "سرگیجه" فیلمی به کارگردانی آلفرد هیچکاک است که شنبه پانزدهم آبانماه جاری بر پرده سینما غزل اکران می شود. این فیلم که به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما شناخته می‌شود در سال ۱۹۵۸ ساخته شد.بازیگران اصلی این فیلم روان‌شناسانه، جیمز استوارت و کیم نواک بودند و برپایه فیلم‌نامه‌ای از آلک کوپل و ساموئل ا. تایلور تهیه شد.

موسیقی متن آن از برنارد هرمان، تدوین آن از جرج توماسینی و مدیریت فیلمبرداری آن بر عهدهٔ رابرت بورکز بود.فیلم سرگیجه جوایز مهمی از انجمن منتقدان فیلم نیویورک و جشنواره سن سباستین گرفت.شهرت سرگیجه در حرکتِ دوربینی بود که هیچکاک برای القای حس سرگیجه ابداع کرده بود:

زوم و عقب‌کشیدنِ همزمانِ دوربین فیلمبرداری، این کار عمق صحنه را مخدوش می‌کرد و بعداً به ترفند "دالی زوم" معروف شد.

در نظرسنجی مجله معتبر سینماییِ "سایت اند ساند" در سال ۲۰۱۲، این فیلم عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای جهان را از آنِ خود کرد. هیچکاک فیلم "سرگیجه" را شخصی‌ترین فیلم کارنامه‌اش خوانده‌است. فیلمی که یکی از مضامین موردعلاقهه هیچکاک، یعنی "عشق به مثابهه یک وسواس"را بررسی می‌کرد. عشقی که زن و مرد را ویران می‌کند.

فیلم، ماجرای اسکاتی فرگوسن (استیوارت)، پلیسی است که در جریان یک تعقیب و گریز به دلیل سرگیجه نمی‌تواند مأموریتش را درست انجام دهد و درنتیجه بازنشسته می‌شود. رفیقی قدیمی از او می‌خواهد مراقب همسرش مادلن نوواک باشد که اخیراً رفتارش عجیب و غریب شده‌است. اسکاتی وارد ماجرایی پر رمز و راز می‌شود.

بر پایه این گزارش و در ادامه برنامه هفتگی سینما غزل فرهنگ و ارشاد فارس، فیلمهای "هانگر گیمز" از فرانسیس لاوارنس محصول ٢٠١٥، "تعقیب" از کریستوفرنولان ١٩٩٨، "ساحره" به کارگردانی رابرت اکرز و "قبل از بیداری" از مایک فلاناگن تولید سال ٢٠١٦هر دو بگونه نیم بها با سانس ویژه ساعت ٢١ ، فیلم مستند مطرح "نگاه سکوت" ساخته فیلمساز دانمارکی "جاشوا اوپنهایمر" که در سال ۲۰۱۲ ساخته شده، "فعالیت فرار طبیعی" اثری از اورن پلی ٢٠٠٧ از ژانر وحشت و در نهایت "قطار سریع السیر قطبی" انیمیشنی دوبله از رابرت زمیکس محصول ٢٠٠٤ به ترتیب از یکشنبه شانزدهم تا جمعه ٢١ آبان ماه جاری، نمایش داده می شوند.

علاقه مندان برای دیدن این فیلمها می توانند از طریق سایت "شیرازتیک" مربوط به ترانه گستر ایلیا و یا نیم ساعت قبل از نمایش آثار به سینما غزل فرهنگ و ارشاد فارس برای تهیه کارت ورودی مراجعه کنند.