سرویس استان‌های هنرآنلاین: " قلک خرید کتاب در خانه" طرح است که برای اولین بار در کشور توسط فاطمه فروتن نویسنده کودک و نوجوان مطرح شده و او درباره این طر ح می‌گوید: شاید درنگاه اول طرح یاد شده ساده به نظر آید، اما چه طور یک قلک ارزان قیمت قرار است معضل کتابخوانی جامعه ما را که در بحرانی کمتر از بحران آب به سر نمی‌برد درمان کند !؟ زیر بنای بسیاری از این دست بحران‌ها در فرهنگ سازی است. 

فروتن افزود: کمک به هم نوع "صدقه" در جامعه ما به خوبی جا افتاده، در همه جا از خانه گرفته تا مغازه‌ها و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ و خیابان‌ها صندوق‌های صدقه به چشم می‌خورند با استقبال خوبی هم مواجه شده است، اما اطمینان دارم اگر دست به دست هم بدهیم قلک خرید کتاب هم در جامعه فرهنگ سازی و جا خواهد افتاد، پس انداز اندک خانواده برای تامین نیازهای فکری خانواده می‌تواند آمار مطالعه در کشور را به طور چشمگیری تغییر دهد.

این داستان‌نویس بیان داشت: حضور این قلک‌ها در خانه‌ها، مغازه ها و فروشگاه‌ها به ما یاد آور می‌شود که مغزهای گرسنه و تشنه ما نیازمند یاری هستند. قطره قطره ی پس انداز سکه‌های این قلک‌ها به دریایی شگرف تبدیل خواهد شد که می‌تواند بازار چاپ و نشر کشور را تکانی اساسی دهد. 

نویسنده کتاب "بابا کی بزرگ می‌شود؟" اظهار داشت: در این طرح همزمان سه مسئله مهم مطرح خواهد شد، که به فرهنگ سازی در خانه و جامعه در خصوص اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی، آموزش پس‌انداز در خانواده و جامعه، استفاده از مواد باز یافتی و ترویج این کار در زمینه‌های مشابه و حفظ محیط زیست را می توان اشاره کرد.

وی ادامه داد: این طرح با کمک موسسه انگشت جادویی و کلاس داستان‌نویسی مرکز مشاغل سهل آباد برای اولین بار به مرحله اجرا در آمد. در این برنامه با اهداء قلک‌هایی به اعضاء کلاس داستانویسی مرکز مشاغل این طرح رسمأ اجرا و قرار شد در تاریخ معینی بچه‌ها قلک‌هایشان را بیاورند تا طی یک اردوی دوستانه با اعضاء، بچه‌ها با پس‌اندازهای‌شان کتاب بخرند که در قدم بعد من پیشنهاد ساخت قلک از مواد بازیافتی به ذهنم رسید و این کار را با کمک خانواده انجام دادیم. 

شاعر "سیزده جلد شعر کودک" گفت: خردسال‌ترین کودک ایرانی که به این طرح پیوست پسر بچه سه ساله شیرازی به نام علی اسد سنگابی است که با قلک دست‌ساز خانگی به طرح قلک خرید کتاب در خانه پیوست. جالب این جاست که قضیه کتاب و کتابخوانی برای این کودک کاملأ جدی‌ست و او را علاقمند به شنیدن قصه‌های داخل کتاب و دیدن تصاویرش کرده است و آن‌جا این نکته برجسته می‌شود که کودک با میل خودش به کتابفروشی برود و کتاب مورد علاقه‌اش را انتخاب کند. بعد از آن ما شاهد این خواهیم بود که این کودک چه‌طور برای انتخاب خودش ارزش قائل خواهد شد و نسبت به استفاده از کتاب اشتیاق نشان می دهد.

طراح "قلک خرید کتاب در خانه" در پایان با اشاره به اینکه همه اعضاء خانواده می‌توانند با پس انداز این قلک‌ها کتاب مورد علاقه شان را تهیه کند، این طر ح نو پاست و این یعنی شروع و ما برای این قلک نو پا برنامه‌های زیادی داریم و به لطف خدا و یاری مسئولین ما شاهد توسعه  این طرح خواهیم بود.