سرویس استان‌های هنرآنلاین: انجمن فیلم کوتاه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در ادامه برنامه نمایش هفتگی فیلم‌های بلند داستانی، کوتاه و مستند مطرح ایران و جهان، چهارشنبه ١٩ آبان فیلم مستند مطرح "نگاه سکوت" ساخته فیلمساز دانمارکی "جاشوا اوپنهایمر" را در فهرست اکران دارد.

این فیلم که برنده جایزه بزرگ جشنواره "ونیز" در سال ٢٠١٤ شده است، با محوریت خشونت در سینما بعد از نمایش، طی نشستی نقد و بررسی خواهد شد که ساعت ١٨ در سینما غزل تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس برگزار و ورود برای تمامی علاقمندان آزاد است.

مستند "نگاه سکوت" ساخته جاشوآ اوپنهایمر است که با نگاهی انسانی به بررسی اوضاع اجتماعی کشور اندونزی و کشتار دسته‌جمعی سال ١٩٦٥ میلادی در این کشور می‌پردازد. این مستند برای اولین‌بار در بخش رقابتی هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز در سال ٢٠١٤ نامزد دریافت شیر طلا بود که در نهایت موفق به کسب جایزه بزرگ منتقدین و جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدین (فیپرشی) از این رویداد سینمایی معتبر شد.

"دبورا یانگ" منتقد سرشناس نشریه هالیوود ریپورتر معتقد است "صراحت گستاخانه و عاری از ملاحظه در ساخت این فیلم، مخاطب را به یکباره وحشت زده، متاثر و دلزده بر جای باقی می‌گذارد."

فیلم "نگاه سکوت" که یکی از ۱۵ فیلم مستند در فهرست کوتاه جوایز اسکار ۲۰۱۵ بود، از سوی جوایز انجمن بین‌المللی مستند به عنوان بهترین اثر مستند سال انتخاب شد.

"نگاه سکوت" که در دنباله مستند نامزد اسکار "عمل کشتن" در سال ۲۰۱۲ ساخته شده به ملاقات با بازماندگان قتل عام سال ۱۹۶۵ در اندونزی و همچنین صحبت با قاتلینی می‌پردازد که بستگان خود را به قتل رساندند. "اوپنهایمر" برای ساخت مستند جدیدش "نگاه سکوت" ناگزیر بود دوباره به اندونزی بازگردد جایی که احساس امنیت نداشت اما سرانجام با این فیلم جایزه اصلی انجمن بین‌المللی مستند را از آن خود کرد.

"ورنر هرتزوگ" پس از تماشای این فیلم مستند اظهار داشت، "نگاه سکوت" فیلمی عمیق، الهام‌بخش و حیرت‌انگیز است. ارول موریس (تهیه‌کننده سینمای مستند) هم در اظهارنظری عنوان کرد که این فیلم از مستندهای قوی و بی‌نظیری است که تاکنون ساخته شده است