به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر صفی‌پور، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری در مراسم گشایش مکتبخانه موسیقی نواحی استان گفت: اساسنامه دقیقی برای مکتبخانه تنظیم شود تا صیانت‌کننده هنرهای موجود و بنیانگذار آثار در حوزه‌های صنایع دستی، هنرهای تجسمی، نمایشی و سینما در کنار موسیقی نواحی باشد.

وی همچنین با بیان اینکه شهر بیرجند را با انسان‌های بزرگ که آوازه ملی و جهانی دارند، می‌شناسد و اشاره به اینکه عنوان مکتبخانه در فرهنگ ما جایگاهی وسیع و ارزشمند دارد، ادامه داد: علت شهرت مکاتبی که در نقاط مختلف کشور همچون اصفهان، شیراز، تبریز یا مکاتبی از جمله هرات، سمرقند و بخارا وجود دارند، آثار سنتی و توجه به هنرهای بومی منطقه است.

صفی‌پور پیشنهاد کرد برای کمک به توسعه مکتبخانه موسیقی نواحی خراسان جنوبی از ظرفیت این منطقه و حامیان فرهنگ و هنر استفاده شود و افزود: طرحی تحت عنوان کمک به آموزش و صیانت از هنرهای بومی در معرض فراموشی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برنامه‌ریزی است و آمادگی پیگیری کمک به مکتبخانه موسیقی خراسان جنوبی از محل این طرح را داریم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم در این مراسم ضمن قدردانی از همکاری‌های اداره کل میراث فرهنگی برای اختصاص دادن بخشی از باغ جهانی اکبریه به این مکتبخانه عنوان کرد: بستری برای فعالیت و احیای هنرهای بومی به ویژه موسیقی نواحی و مقامی استان فرآهم شده است.

ناصر نبی‌زاده با اشاره به اینکه برای حفظ نواهای موسیقی خراسان جنوبی و گسترش آن بین علاقه‌مندان و جوانان تلاش‌های بسیاری شده ادامه داد: خوشبختانه قدم اولیه برای تحقق این منظور برداشته شده و به حمایت‌های گسترده‌تر و فضاهای وسیع‌تر نیاز دارد.

وی از بخش‌های مختلف همچون استانداری، اداره کل میراث فرهنگی و دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری وزارت ارشاد تقاضای همکاری ویژه برای توسعه این مجموعه داشت و افزود: این هنرها با قدمتی طولانی در زندگی ما فعال بوده و میراث گرانبهای اجداد ما هستند که باید حفظ شوند.

حسن رمضانی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم در این مراسم با بیان اینکه در استان امکان ضبط فنی قطعات موسیقی وجود ندارد، گفت: در راستای حفظ، حراست و اشاعه موسیقی مقامی و نواحی استان باید مستندسازی کرد. خراسان جنوبی با وجود داشتن ذخایر باارزش فرهنگی و هنری سال‌ها در سایه بلند خراسان بزرگ بوده و ظرفیت‌های گسترده آن ناشناخته مانده است.

در این مراسم ذوالفقار بیتانه و گروه موسیقی مقامی سلم‌آبادی‌ها هنرنمایی کردند و از بیتانه به عنوان میراث معنوی زنده خراسان جنوبی قدردانی شد.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین پنجشنبه ۳۰ بهمن از اولین هنرستان دخترانه هنرهای زیبا در خراسان جنوبی بازدید کرد. صفی‌پور در این بازدید با بیان اینکه تلاش‌های امروز برای آموزش ماندگار است و به نسل‌های بعد منتقل می‌شود، ادامه داد: اثرگذاری این مدرسه و خروجی آن در سال‌های آتی مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین هنرمندان کشور فارغ‌التحصیل هنرستان‌ها هستند، خاطرنشان کرد: امیدواریم هنرستان هنرهای زیبا برای پسران هم زودتر در این استان راه‌اندازی شود.

هنرستان دخترانه هنرهای زیبا سال ۹۸ با حضور مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.