سرویس استان‌های هنرآنلاین: این کتابخانه عمومی سیار که در قالب یک اتوبوس مگاترانس با عنوان "مسیر دانایی" با حضور مهندس حیدر اسکندر پور شهردار شیراز، دکتر مرتضی جعفری معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهردار، صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در فضایی محدود و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی رونمایی شد.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این مراسم گفت: همه‌گیری بیماری کرونا امسال گرچه شوک بزرگی به حوزه‌های مختلف فرهنگی وارد کرد اما با تشکیل کارگروه‌های مشورتی اجازه ندادیم برنامه‌های مرتبط با پروژه پایتخت کتاب ایران و ترویج کتاب‌خوانی تحت‌الشعاع قرار گیرد.

مرتضی جعفری افزود: برنامه‌های نرم‌افزاری ویژه پایتخت کتاب ایران با تغییر رویکرد در فضای مجازی دنبال شد که راه‌اندازی سامانه برگزاری آزمون آنلاین کتاب‌خوانی به آدرس www.shiraz-brc.ir ، همچنین نمایشگاه‌های کتاب مجازی و برگزاری مسابقات در بستر شبکه‌های اجتماعی از جمله این فعالیت‌ها بود.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد زیرساخت‌ها در ترویج کتاب‌خوانی گفت: شهر شیراز باوجود پیشینه بسیار غنی هنوز در حوزه سخت‌افزارهایی همچون سایر نقاط کشور دچار کمبودهایی زیادی است که امیدواریم نهضتی که امسال به دلیل کسب عنوان پایتخت کتاب ایران در نهاد کتابخانه‌های عمومی و شهرداری شیراز به وجود آمده است بتواند گام‌های مؤثری در مسیر رفع این کمبودها باشد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ادامه داد: راه‌اندازی اتوبوس کتاب "مسیر دانایی" که جمله تعهدات و پروژه‌های سازمان برای سال 1399 بوده است با حدود 1500 جلد کتاب یکی از اتفاقات مهم در شیراز خواهد بود.

جعفری گفت: در این کتابخانه عمومی سیار، علاوه بر قفسه کتاب، یک سالن چندرسانه‌ای نیز برای پخش فیلم و برگزاری رویدادهای ترویجی ویژه کودکان و خانواده‌ها نیز تعبیه شده است.

وی با بیان اینکه اتوبوس کتاب "مسیر دانایی" در مناطق کم برخوردار و همچنین در روزهای تعطیل در پیاده راه سلامت مستقر و با حضور کتابداران متخصص فرهنگسراهای شیراز به مردم خدمات ارائه می دهد تأکید کرد: "مسیر دانایی" یک فعالیت ویترینی نخواهد بود و برای ارائه خدمات به شهروندان جدول زمانبندی مشخص خواهد داشت که به‌محض رفع محدودیت‌های فعلی برنامه‌های خود را آغاز خواهد کرد.

الهه بهرامی