سرویس استان های هنرآنلاین: صابر سهرابی؛  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این آیین با تبریک فرارسیدن هفته کتاب و کتاب‌خوانی و گزینش دوباره شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال آتی، بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشت.

وی در پیام خود گفت: تاریخ فارس و شیراز، نشانه‌های بلند ادبیات و فرهنگ را همیشه تاریخ با خود همراه دارد. نشانه‌هایی به بلندای رشته کوه‌های زاگرس که ایستادن را به یاد می‌آورد و پهنه‌ سراسر تنوع آن که ایرانی چهار فصل را در خود همراه دارد، نشان از فرهنگ‌های بکر و دست‌نخورده است.

دوره‌های دور تاریخ فارس و شیراز درگ رو حضور اولیا و سالکانی است که آوای شب‌زنده‌داری شبانه‌شان رنگ چشمان شبانگاهان را سرمه می‌کند و روح بلندشان نور روزهای آفتابی این سرزمین است.

نگین تابان ولایت حضرت ختمی مرتبت به مهر ولایت همراه شده و تربت پاکان این سرزمین را مزین به نور احمد بن موسی و سید علاءالدین حسین و ... کرده است تا خاک این دیار عطر احمدی و محمدی به خود بگیرد و کمال همنشینی وجود مبارک‌شان خاک را تا عرش با خود برده و ارزش این سرزمین خاص کند؛ همین است که سال‌ها هر چه نمو می‌کند در این دیار پر مهر، همه خاص و ارزشمند خواهد شد.

ادبیات و علم و دانش و ... هر چه می‌بینی نقشی از نقش دوست دارد. اگر عارفی متولد می‌شود نقشی از حلاج و  ابن‌خفیف و روزبهان بر جای می‌گذارد و اگر شاعری شعر می‌سراید نقشی از سعدی و حافظ و عرفی و وصال و .. در این دیار برجای می‌ماند و اگر مردی علم و حکمت و فلسفه را دنبال کند ملاصدرا ظهور می‌کند و هزاران هزار آینه‌های تابان که تلألو وجودشان هزار نقش دارد و فارس و شیراز را اینگونه بوقلمونی از ادبیات و حکمت و فلسفه و هنر و ... ساخته است. آنچه می‌ماند دانایی است.

امسال شیراز که همیشه‌ تاریخ پایتخت تمدن، ادبیات و فرهنگ بوده و استوار علیم سال‌هاست در برابر بلاها و ناملایمات ایستاده، دوباره ثابت کرده است که همانند گذشته همراه مردم ایران عزیز با تلخ‌کامی‌های بیماری جدید دست فرادست علم و دانش کرده و راه را با ادبیات همراه کرده است و نشان پایتخت کتاب را با خود داشته و دارد؛  به رسم ادب بر آنیم که همراه با نگاه بلند مردمانش پیام سلامتی و مهربانی را در بیست و هشتمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی جمهوری اسلامی با شعار دانایی و مانایی به همه‌ جهانیان به ویژه مردم ایران هدیه کند تا یادگاری که سال‌هاست از عشق برگرفته است با عشق تقدیم کند.

الهه بهرامی