به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران که فراخوان دریافت آثار آن ۱۰ مهر منتشر شده بود با پایان یافتن مهلت ۲ ماهه فرستادن آثار و ثبت‌نام گروه‌ها برای شرکت در جشنواره وارد مرحله بازبینی می‌شود و اعضای هیأت انتخاب بررسی نمایش‌های ارسال شده به جشنواره را به مدت سه روز آغاز می‌کنند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران و دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان از انتخاب پنج کارشناس و مدرس تئاتر مازندران برای انتخاب آثار برتر به منظور شرکت در مرحله نهایی جشنواره خبر داد و گفت: پس از بررسی گزینه‌های مدنظر برای عضویت در هیأت انتخاب جشنواره در نهایت پنج پیشکسوت و مدرس شناخته شده تئاتر به عنوان اعضای هیأت انتخاب معرفی شدند.

یاسر محمودی برنتی افزود: صفرعلی اوجانی نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر؛ کامبیز میرزایی نویسنده، کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر؛ محبوبه ارمیانی کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر؛ محسن اردشیر نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر و یوسف فخرایی نویسنده، کارگردان و چهره شناخته شده و برجسته تئاتر کشور هنرمندانی هستند که سی‌ودومین جشنواره  تئاتر مازندران را در مرحله نخست انتخاب آثار همراهی می‌کنند.

وی تصریح کرد: چهره‌های انتخاب شده برای بررسی مرحله نخست آثار همگی از شناخته‌شدگان تئاتر استان هستند که کارنامه درخشانی در هنر نمایش دارند. علاوه بر تخصص، در انتخاب داوران تلاش شد تا به پراکندگی جغرافیایی استان نیز توجه داشته باشیم و به همین دلیل داورانی از سه منطقه شرق، مرکز و غرب استان در کنار هم قرار گرفته‌اند تا بازبینی آثار را انجام دهند.

دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران درباره تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره اظهار کرد: امسال برای نخستین‌بار آثار نمایشی از ۱۱ شهرستان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که با توجه محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی سالن‌های نمایش طی ماه‌های اخیر، اتفاقی امیدوارکننده برای هنر نمایش استان است و نشان می‌دهد هنرمندان تئاتر استان با وجود همه فشارهای مالی و مشکلات ایجاد شده، همچنان با قدرت چراغ تئاتر استان را روشن نگه داشته‌اند.

محمودی برنتی با بیان اینکه تاکنون ۲۱ اثر به دبیرخانه فرستاده شد خاطرنشان کرد: هیأت انتخاب جشنواره تئاتر استان از ۱۷ آبان بازبینی آثار دریافت شده را در ساری آغاز می‌کند و تا ۱۹ آبان بررسی این آثار ادامه خواهد داشت. ۲۰ آبان جاری نیز آثار راه یافته به مرحله نهایی معرفی می‌شوند.

وی درباره شیوه بازبینی آثار با توجه به محدودیت‌های کرونایی اظهار کرد: به دلیل شرایط موجود بر خلاف دوره‌های گذشته که بازبینی آثار در شهرستان‌های مختلف و با حضور هیأت انتخاب در محل استقرار گروه‌های نمایش انجام می‌شد، امسال بازبینی تمام آثار در ساری و با تماشای فیلم نمایش‌ها انجام می‌شود. اعضای گروه‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجازه حضور در مرحله بازبینی را ندارند، اما حضور کارگردان نمایش در زمان پخش فیلم تئاتر به منظور بیان توضیحات مورد نظر کارگردان و ارائه پیشنهاد اعضای هیأت انتخاب بلامانع است.

دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران افزود: در فراخوان جشنواره نکات مربوط به ضبط فیلم از نمایش‌ها عنوان شده بود تا با رعایت همه آن نکات به صورت یکسان در گروه‌ها، حق گروهی در مرحله بازبینی به صورت تصویری ضایع نشود.

تا پیش از شیوع کرونا و در دوره‌های گذشته یکی از الزامات حضور یافتن یک اثر در جشنواره تئاتر استان، اجرای عمومی نمایش‌ها بود. اما با توجه به شرایط کنونی این شرط برداشته شده و به گفته رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران آثار متقاضی به دلیل اهمیت استمرار اجراهای عمومی، گروه‌ها متعهد شدند که در نخستین فرصت مناسب نمایش را برای عموم نیز اجرا کنند.

به گفته دبیر جشنواره جدول بازبینی آثار و مشخصات ۲۱ گروه نمایشی متقاضی شرکت در سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران فردا منتشر می‌شود.