به گزارش هنرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان داشت: فرهنگوران و کتاب‌دوستان شیرازی به دلیل شیوع بیماری کرونا و از دست رفتن زمان طلایی برای برگزاری برنامه‌های این رویداد ملی، خواستار تمدید این عنوان بودند تا بتوانند خدمتی ارزنده در حوزه ترویج کتابخوانی به شهروندان در این سال ارائه دهند.

وی افزود: براین اساس، تمام برنامه‌های پایتختی کتاب ایران در شیراز به ‌صورت برخط برگزار می‌شود و گزارش این اقدامات به دبیرخانه ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب کشور ارسال خواهد شد.

به گفته معاون فرهنگی اداره کل ارشاد فارس یکی از دلایلی که شیراز این عنوان را کسب کرد تبیین چشم‌اندازی خلاقانه برای فعالیت‌ در حوزه ترویج کتابخوانی بوده است، این مهم بدون درک حضور شهروندان و با غافلگیری نهادها و مجموعه‌های فرهنگی بر اثر بحرانی جهانی محدود شد و یا میسر نشد.

امیدبخش ادامه داد: با ادامه یافتن بیماری کرونا که به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان بدل شده و باتوجه به رویکرد دولت در تمامی حوزه‌های فرهنگی و هنری، تلاش بر این است که هرگونه برنامه در این خصوص را با توجه به نوآوری ها و خلاقیتهای جدید در فضای مجازی تدارک ببینیم. 

شیراز در ششمین دوره برگزاری معرفی پایتخت کتاب ایران، در رقابت با شهرستان اوز فارس، بم و رفسنجان از توابع استان کرمان و همچنین ری از توابع استان تهران موفق به کسب این عنوان شد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس پیش از این به ایرنا گفته بود که غافلگیری بر اثر شیوه کرونا برنامه‌های پیش‌بینی شده پایتختی کتاب ایران را متوقف ساخته است.

تاکنون کلان‌برنامه‌هایی همچون بازسازی قدیمی‌‌ترین کتابخانه در جنوب ایران یعنی کتابخانه شهید دستغیب با قدمتی بیش از ۶۰ سال، تعیین تکلیف زمین کتابخانه مرکزی شیراز پس از سال‌ها کشاکش، پیشرفت فیزیکی باغ کتاب شیراز تا ۳۵درصد و اعلام برندگان جایزه انتخاب کتاب سال فارس برگزار شده است.

همچنین، در تازه‌ترین اقدام در ششم مهرماه شهردار شیراز در نشستی با حضور مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو رسماً برای پیوستن این شهر به جمع نامزدهای پایتختی کتاب جهان اعلام آمادگی کرد و اظهار داشت که برای رسیدن به عنوان پایتختی کتاب جهان لایحه‌ای با بیش از ۲۶ طرح در حوزه گسترش کتاب و کتابخوانی تهیه شده است که به شورای اسلامی شهر شیراز تقدیم می‌شود.

انتخاب پایتخت کتاب ایران که برگرفته از طرح انتخاب پایتخت کتاب جهان است، از سال ۱۳۹۳ آغاز شد. لقب پایتخت کتاب ایران به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و کتابخوانی تلاش‌هایی در خور توجه داشته است