به‌گزارش هنرآنلاین به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر گفت: این هنرستان در چهار رشته تخصصی صنایع‌دستی شامل آینه‌کاری، کاشی هفت‌رنگ، نگارگری و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی با هزینه بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال آماده بهره‌بردای است.

او مهمترین مزیت راه‌اندازی این هنرستان را احیای رشته‌های صنایع‌دستی در حال منسوخ شدن و ترغیب دانش‌آموزان برای پرداختن به این رشته‌ها به صورت تخصصی دانست و اعلام کرد: معماری کهن و اسلامی ما نیازمند نیروهای متخصص است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با بیان اینکه این هنرستان دارای ظرفیت پذیرش ۳۰۰ دانش‌آموز است، گفت: ایجاد، راه‌اندازی و آموزش هنرجویان در این هنرستان گام مهمی در مرمت و احیای هنرهای اسلامی خواهد بود.

او افزود: ۳۶۰ رشته صنایع‌دستی در ایران فعال است که ۹۰ رشته از این تعداد در خراسان رضوی است. هم‌اکنون حدود ۲۰ هزار نفر در این استان از محل تولید و فروش صنایع‌دستی ارتزاق می‌کنند.

رشته‌های گیوه‌دوزی، جاجیم‌بافی، شعربافی، چلنگری، خورجین‌بافی، صحافی سنتی، برک‌بافی، قفل‌سازی، علامت‌سازی و دباغی‌سنتی در خراسان رضوی منسوخ شده و چادرشب بافی، پوستین‌دوزی، رنگ‌رزی گیاهی، ساخت احجام سنتی، آینه‌کاری، نمدمالی، مسگری، چارق‌دوزی و گره چینی نیز در شرف نابودی قرار دارند.

در هر کدام از رشته‌های خورجین‌بافی، چاروق‌دوزی، گیوه‌دوزی و شعربافی که منسوخ شده است تنها یک نفر فعال است، این در حالی است که تمام هنرهای منسوخ شده یا در شرف فراموشی صنایع‌دستی قابلیت و توان تعریف کاربری و مصرف جدید را دارند و با این اقدام می‌توان از نابودی آن‌ها جلوگیری کرد.

8400 هنرمند هنرهای سنتی و صنایع‌دستی در این استان پروانه فعالیت دارند.