به‌گزارش هنرآنلاین به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، حسین عباس‌زاده افزود: کشور ما در دوره‌های مهم تاریخی سهم عمده‌ای در پیشرفت و تکامل صنعت نساجی دنیا دارد و از مناطق پیدایش و تکامل این صنعت به شمار می‌رود.

او ادامه داد: در این میان از قرون اولیه اسلامی، بافت منسوجات سنتی با مواد اولیه گوناگون در حد وسیع در منطقه‌ای که امروزه با نام خراسان جنوبی خوانده می‌شود رواج داشته است. این هنر-صنعت پس از چندین سال رکود از سال 1380 با حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌های سازمان صنایع‌دستی وقت و سپس معاونت صنایع‌دستی اداره‌‌کل استان و نظارت‌های متعدد و کارشناسانه، مجدداً احیا شده و در حال گسترش است.

معاون صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: اقبال روز افزون اقشار مختلف به ویژه جوانان به حفظ اصالت‌ صنایع‌دستی سبب افزایش کارگاه‌های تولیدی انفرادی و گروهی در هنرصنعت نساجی سنتی شده است.

او اذعان کرد: جهانی شدن روستای خراشاد به عنوان روستای جهانی توبافی و ثبت ملی شهر خوسف به‌عنوان شهر ملی مله‌بافی نقطه عطف توسعه نساجی سنتی در خراسان جنوبی است.

 عباس‌زاده خاطر نشان کرد: کاربافی، بَرَک‌بافی، چادر شب‌بافی و جاجیم‌بافی جزو رشته‌های بومی و اصیل منطقه در گروه نساجی سنتی است.