به‌گزارش هنرآنلاین به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی، علی محمدی  با بیان این مطلب افزود: دوتار یکی از مهم‌ترین و کهن‌ترین ابزارهای موسیقی ایرانی است که طی سالیان متمادی در بیشتر نقاط ایران نظیر شرق، جنوب و شمال خراسان، مازندران و مناطق ترکمن‌نشین نواخته می‌شده و هم‌اکنون نیز از جمله سازهای موسیقایی معاصر ایران است و ‌ساختن دوتار در میان اقوام مختلف ایران انجام می‌شده است.

او ادامه داد: مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار در زمره قدیمی‌ترین، رایج‌ترین و محبوب‌ترین ابزار موسیقی کشور است و دوتار یکی از مهم‌ترین سازهای فولکلوریک مناطق روستایی و شهری ایران است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه تصریح کرد: در حال حاضر در شهرستان‌های تربت‌حیدریه و زاوه شش هنرمند مشغول به ساخت ساز سنتی و محلی هستند و برای حمایت از این هنرمندان غرفه‌ای در محل رباط تاریخی طبس واگذار شده که با استقبال خوبی روبه‌رو شده است.

محمد حاتمی نوازنده و هنرمند ساخت ساز دوتار نیز با تأکید بر این‌که هدف این کارگاه حفظ و احیای سازهای سنتی و مقامی است، گفت: ما در این کارگاه تلاش می‌کنیم سازهای متداول مانند تار و دوتار را حفظ و سازهای در حال انقراض را احیا کنیم.

او با اشاره به این‌که در حال حاضر 9 هنرمند در این کارگاه فعال هستند، افزود: سه هنرجو به آموزش ساخت دوتار و شش نفر به آموزش هنر نوازندگی مشغول هستند.

حاتمی درباره نحوه ساخت دوتار و ساز اظهار کرد: دوتار بیشتر به‌شکل یک کاسه از جنس چوب توت و گردو و دسته‌ای از جنس چوب زردآلو یا عناب ساخته می‌شود. به‌طور کلی، سازها به دو گونه و با چوب‌های یک‌تکه و ترکه‌ای ساخته می‌شوند، هم‌چنین سازهایی مانند رباب، تار، دوتار، تنبک و.. هم بیشتر به صورت یک تکه و سازهایی نظیر سه تار، عود، کمانچه و... به صورت ترکه‌ای ساخته می‌شوند.

او تصریح کرد: از جمله پرکاربردترین چوب‌های مورد استفاده در ساخت ساز به ترتیب توت، گردو، زردآلو، عناب و افرا است، از برخی چوب‌ها مانند آبنوس و مواد طبیعی نظیر شاخ و استخوان حیوانات هم برای تزیین ساز استفاده می‌شود.