به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، فرشید فلاح امروز چهارشنبه اول مرداد در گردهمایی ویدئو کنفرانسی شهرداران استان سمنان با تبیین اهداف این طرح ملی گفت: این تسهیلات با کارمزد 16 درصد است و گذرهای فرهنگ و هنر با مشارکت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری‌ها ایجاد می‌شود.

وی، ایجاد فضای مناسب برای استقرار کسب و کارهای فرهنگی و هنری، ایجاد رونق در این کسب و کارها، توسعه اقتصاد هنر و ایجاد فضاهای مناسب فرهنگی و هنری را از اهداف ایجاد این گذرها بیان کرد و اظهار داشت: شهرداری‌های استان می‌توانند با پیش‌بینی و اختصاص فضایی مناسب دارای سابقه قدیمی و تاریخی نظیر کاروانسرها، برخی از معابر و میادین، مدارسی که فعال نیستند و ... شرایط را برای ایجاد فضای با نشاط فرهنگی و هنری در شهرها ایجاد نمایند.

فلاح، با اعلام آمادگی این اداره کل برای همکاری در ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر در شهرها با شهرداران، به بیان مراحل مختلف نحوه ایجاد این گذرها پرداخت و تصریح کرد: پس از تعیین و آماده شدن این فضا، با فراخوان مدیری برای گذر با معرفی این اداره کل و تایید شهرداری تعیین و این مدیر مراحل بعدی را پیگیری خواهد کرد.

وی گفت: در گام‌های بعدی فضای تعیین‌شده به واحدهای کوچک‌تر تقسیم و در اختیار متقاضیان کسب و کارهای فرهنگی هنری که شامل کتابفروشی، نگارخانه های خصوصی، فروشگاه، استارتاپ‌های فرهنگی هنری، تماشاخانه، کافه کتاب و ... است قرار خواهد گرفت.

فلاح با بیان اینکه 25 درصد از فضای این مکان می‌تواند به صنایع دستی نیز اختصاص یابد متذکر شد: تسهیلات این طرح ملی به موسسه‌های فرهنگی و هنری و یا شخصیت‌های فرهنگی تعلق می‌گیرد و به هر یک از متقاضیان کسب و کارهای مستقر در گذرهای فرهنگ و هنر تا سقف سه میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد تعلق می‌گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در سال جاری با همکاری شهرداران در شهرهای بزرگ استان سمنان این گذرها ایجاد شود یادآور شد: گذر فرهنگ و هنر شهر گرمسار در مراحل پایانی قرار دارد و در شاهرود نیز طرح به مراحلی رسیده که نیازمند پیگری است و همچنین مذاکراتی نیز با شهرداران سمنان، دامغان و شاهرود صورت گرفته است.

این گردهمایی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان به صورت ویدئو کنفرانس در سالن مدیریت بحران استانداری سمنان برگزار شد.