به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، ناصر آریایی‌نیا با اشاره به آغاز فعالیت گروه‌های نمایشی، سینماها و کنسرت‌ها از ابتدای تیرماه در کشور، گفت: بر اساس دستور استاندار خوزستان، هر بخشنامه‌ای که از طرف دولت به دستگاه‌های استان ابلاغ می‌شود، باید در ستاد استانی کرونا مطرح و تائید شود.

وی افزود: در خصوص بازگشایی مجدد تالارها و تمرینات گروه‌های نمایشی، سینماها و کنسرت‌های موسیقی در استان، ابلاغیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ستاد کرونا استان مطرح شد و منتظر جواب مکاتبات با ستاد استانی کرونا هستیم.

آریایی‌نیا ادامه داد: با توجه به وضعیت متفاوت استان خوزستان نسبت به بقیه کشور و مکاتبه اولیه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با ستاد استانی کرونا و عدم دریافت جواب، مجدداً پیرو مکاتبه اول، نامه‌ای تنظیم و به ستاد استانی کرونا ارسال شد تا وضعیت آغاز فعالیت‌های نمایشی و اکران سینماها در استان خوزستان روشن شود.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اضافه کرد: تا این لحظه هنوز جواب مکاتبات داده نشده و امیدواریم هر چه زودتر جواب ستاد استانی کرونا مشخص شود؛ چرا که تا جواب استعلام نیاید نمی‌توانیم هیچ‌گونه فعالیتی را آغاز کنیم.

وی بیان کرد: تمام تلاش مجموعه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بر این است تا در قالب پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های نمایشی استان شروع شود تا هنرمندان تئاتر خوزستان فعالیت‌های اجرایی خود را از سر بگیرند. ولی همه این موارد به تصمیم ستاد استانی کرونا بستگی دارد.

آریایی‌نیا با اشاره به کسب و کارهای مراکز نمایشی، آموزشی و همین‌طور گروه‌های نمایشی خسارت دیده در ایام تعطیلی ناشی از کرونا، تصریح کرد: با مشورت هنرمندان و بررسی فعالیت‌ها و نمایش‌هایی که در حین تمرین و اجرا بودند و به واسطه تعطیلی تالارهای نمایشی در ابتدای اسفندماه 1398 تمرینات و اجراهای این گروه‌ها تعطیل شد، همه این موارد در سطح استان مشخص و به وزارت متبوع جهت بررسی و برآورد خسارت ارسال شد.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: کسب و کارهای هنری که کد کارگاهی تامین اجتماعی دارند با مراجعه به سامانه کارا به آدرس  kara.mcls.gov.ir ثبت نام و به ازای هر نفر شاغل در این مراکز تسهیلات دریافت کنند.

وی افزود: مبلغ تسهیلات برای واحدهای تعطیل شده‌ اجباری مبلغ ۱۶ میلیون تومان و برای واحدهای کسب و کاری فعال تعطیل نشده‌ به ازای هر فرد شاغل ۱۲ میلیون تومان با نرخ سود تسهیلات ۱۲ درصد و دوره بازپرداخت پس از یک دوره تنفس، از مهر ماه سال جاری در ۲۴ قسط پیش بینی شده است.

آریایی‌نیا ادامه داد: همچنین در تلاش هستیم متقاضیان فاقد کد بیمه کارگاهی نیز بتوانند در مرحله دوم تسهیلات فوق را دریافت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جشنواره تئاتر استانی که هرساله برگزار می‌شود، اظهار کرد: شیوه‌نامه برگزاری جشنواره تئاتر استانی سال 1399 از طرف اداره کل هنرهای نمایشی کشور به همه استان‌ها ابلاغ شده است.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: با توجه به وضعیت استان و ضرورت سلامتی هنرمندان در درجه اول، پس از جواب استعلام از ستاد استانی کرونا، با مشورت صاحب نظران این عرصه، در خصوص جشنواره تئاتر استانی با نگاهی حمایتی و مثبت تصمیم‌گیری می‌شود.