سرویس استان های هنرآنلاین: آیت‌الله لطف‌الله دژکام، در دیدار با نمایندگان انجمن‌های فرهنگی، هنری، ادبی و قرآنی فارس و مدیرکل و معاونان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه امروز در جامعه با مشکلات فرهنگی بسیاری دست به گریبانیم، اظهار داشت: انس گرفتن و همراه شدن با همدیگر، یکی از ضرورت‌ها برای حل مشکلات در این حوزه است.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های کلان باید در افق ۱۴۰۴ به نقشه مهندسی فرهنگی کشور دست یابیم، گفت: تغییر و تحول فرهنگی کار ساده‌ای نیست و فعالیت صحیح فرهنگی برای به ثمر نشستن به زمان نیاز دارد.

آیت‌الله دژکام افزود: اگر نقشه‌های راهبردی پشت درهای بسته تهیه شود، هیچ اثری نخواهد داشت و در این میان نباید از طرح‌های پیشنهادی و گفت‌وگو با صاحب نظران نیز غافل شد.

وی، با بیان اینکه کسب راهبرد، حاصل تکامل افکار است، عنوان کرد: باید هم‌افزایی رخ دهد تا راهبردی تعیین شود و امیدواریم دوره‌ای که برای تدوین نقشه مهندسی فرهنگی در برش استانی در نظر گرفته‌ایم، یک‌ساله باشد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه هنر باید خریدار داشته باشد، ادامه داد: فعالیت هنری باید مورد توجه مدیرانی باشد که می‌توانند هزینه آن را بپردازند؛ اما این پرسش نیز مطرح است که آیا هنر برای جامعه، کاری را انجام می‌دهد که جامعه بخواهد هزینه آن را بپردازد؟ گاهی هنر باید نیازی را برطرف تا در مقابل آن چیزی طلب کند.

امام جمعه شیراز همچنین با اشاره به پیشینه هنری کشور، گفت: براین اساس، باید ارتباط حاکمیت را با هنر و هنرپروری از نو تعریف و بازسازی کنیم.

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: مسائل و مشکلات مطرح‌شده در مورد محدودیت‌های فعالیت‌های فرهنگی را درک می‌کنیم اما باید راهکاری برای آن اندیشید، شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری شیراز در حوزه فرهنگی و هنری بودجه شایان توجهی دارد که بر اساس آن باید پروژه‌های فرهنگی مشترکی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تعریف شود.

وی، با اشاره به نقشه‌ها و راهبردهای فرهنگی با رویکردهای خاص در دوران پیش از انقلاب اسلامی، گفت: رویکرد پیش از انقلاب این بود که چهره‌های فرهنگی هنری و ادبی این سرزمین به ویژه شهر شیراز کاملاً به‌صورت سکولار به دنیا معرفی و عقبه اسلامی این مشاهیر زدوده شود و حتی نمادهای اسلامی که لباس روحانیت نیز یکی از آنها بود، به کلی حذف شد و متاسفانه این تفکر، در پشت پرده بسیاری از رویدادهای فرهنگی و اجتماعی در دوران طاغوت به چشم می‌خورد.

آیت‌الله دژکام افزود: لباس روحانیتی که ما اینک بر تن داریم، یک لباس ایرانی است که امثال سعدی شیرازی، ملاصدرا و ابن سینا نیز همین لباس را به تن داشتند، مقاومتی که روحانیت در طول تاریخ برای بیرون نیاوردن این لباس از تن خود نشان داد به ویژه در زمان رضاخان، برای این بود که هویت ما با این لباس پیوند دارد. این لباس ایرانی، معنویت و انسانیت را با خود یدک می‌کشید و علمای ما برای حفظ آن کتک‌ خورده‌اند.

امام جمعه شیراز، با تاکید بر ضرورت معرفی و شناساندن مشاهیر و بزرگان تاریخ شیراز بیان داشت: پشت آرامگاه حافظ شیرازی، مقبر مظلومانه وَصّاف شیرازی و مشاهیر بزرگ دیگر تاریخ این شهر مهجور مانده و حتی سنگ قبر آنها هم در حال نابودی است، ضروری است در جای جای این شهر، سراغ از مشاهیر و بزرگان عرفان، فلسفه و ادب را بگیرید که نه نامی از آنها باقی مانده و نه حتی نشانی از مقبره آنها. این مسائل در شان شهر شیراز نیست.

وی اضافه کرد: افزون بر این، امروز همگان وظیفه داریم راه را بر تحریف شخصیت عرفانی و قرآنی امثال خواجه حافظ شیرازی ببندیم و اجازه ندهیم از این شخصیت عارف و قرآنی، چهره‌ای مخدوش نمایش داده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این دیدار بیان داشت: در همه مسائل و رخدادها، پای فرهنگ و هنر در میان است اما در زمان تخصیص بودجه، آخرین مساله‌ای که مورد بحث قرار می‌گیرد و کمترین میزان بودجه, متعلق به فرهنگ و هنر است و این امر بیانگر این است که همگان به اهمیت فرهنگ و هنر واقف هستند اما به آن بها نمی‌دهند.

صابر سهرابی، با اشاره به اینکه بار تمام برنامه‌های این اداره کل بر دوش انجمن‌های فرهنگی و هنری است، ادامه داد: 86 تشکل قرآنی این استان از فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

الهه بهرامی