به گزارش هنرآنلاین، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: با توجه به تعطیلی موزه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، امکان بازدید مجازی از موزه‌های استان از امروز 27 اردیبهشت تا اول خرداد به‌صورت آنلاین در اینستاگرام فراهم شد.

علی مالمیر با اعلام این خبر گفت: این تور مجازی به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی، به همت روابط‌عمومی و با همکاری معاونت میراث‌فرهنگی و کارشناسان استان در شش موزه اجرا خواهد شد.

او افزود: ساعت 18 روزهای شنبه و یکشنبه موزه‌های هگمتانه و بوعلی و ساعت 16 روزهای دوشنبه تا پنجشنبه موزه‌های ملایر، نهاوند، تویسرکان و اسدآباد در فضای مجازی اینستاگرام به‌صورت آنلاین معرفی می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: این فضا، امکان مناسبی را برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ کشور فراهم خواهد کرد تا طی این هفته در خانه‌های خود میزبان موزه‌های استان باشند و در بازدیدی متفاوت به تماشای جاذبه‌های تاریخی و هنری این مجموعه‌ها بپردازند.

این تور مجازی با محوریت شعار "موزه‌ها را در خانه ببینیم" در فضای مجازی اینستاگرام به‌صورت زنده به آدرس hamedan_cthh  برگزار می‌شود.

 

برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی در استان فارس به‌صورت مجازی برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس با اشاره به اینکه به دلیل رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در استان فارس به صورت مجازی رونمایی و برگزار می‌شود، اظهار کرد: در ماه اخیر، برنامه‌ریزی‌هایی مبنی بر تولید محتوا به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی مطرح و پیشنهاد شد که اهم این برنامه‌ها در سه حوزه نظیر یاداشت علمی منتخب در حوزه میراث‌فرهنگی، فیلم‌گفتارهایی با موضوعات میراث‌فرهنگی، گفت‌وگوهای معمارانه با صاحب‌نظران و همچنین ویژه‌برنامه‌هایی نظیر گفتمان‌سازی موضوعاتی مرتبط با ماه مبارک رمضان، موزه، میراث ناملموس، میراث و رسانه، بافت تاریخی فرهنگی شیراز و مجموعه‌های جهانی پارسه، ساسانی است که این برنامه‌ها، در قالب 21 فیلم گفتار، هفت یادداشت علمی و هفت گزارش تصویری از اماکن فرهنگی و تاریخی در هفته میراث‌فرهنگی به صورت مجازی رونمایی خواهد شد.

امیری  ادامه داد: اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی نام‌گذاری شده است که امسال نیز این برنامه‌ها با همکاری شخصیت‌های مطرح این حوزه در فضای مجازی برگزار خواهد شد.

 

زنجان با 36 برنامه به استقبال روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی می‌رود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: هم‌زمان با بزرگداشت روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی، 36 برنامه در استان برگزار می‌شود.

امیر ارجمند گفت: رونمایی از اشیای مرمت شده، تجلیل از خادمین و حافظین میراث‌فرهنگی، افتتاح موزه‌های جدید، اهدای مجوز موزه‌های خصوصی و مجموعه‌داری، نشست خبری با اصحاب رسانه، آغاز مرمت چندین بنای تاریخی در سطح استان، غبارروبی از مزار شهدا و... از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

او گفت: موزه‌ها شناسنامه بشر هستند، به‌واسطه اشیایی که در موزه‌ها نگهداری می‌شوند ما می‌توانیم با فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی آشنا شویم.

لازم به یادآوری است روز جهانی موزه هر ساله روز ۱۸ می (۲۸ اردیبهشت) توسط شورای بین‌المللی موزه برگزار می‌شود.