سرویس استان‌های هنرآنلاین: محسن مرعشی خواننده پاپ و نوازنده تنبور در این باره گفت: ابزار هنر همواره در جامعه کاربردی مهم و تاثیرگذار دارد و ما اهالی هنر هم در شرایط بحرانی کنونی، باید به بضاعت خود در تلطیف وضعیت فعلی انجام وظیفه کنیم، کما اینکه در همین مدت برخی از اهالی موسیقی آثاری را با این مضمون ارائه داده‌اند.

وی افزود: برای من اما استفاده از نوع واژه در ترانه‌هایم بسیار مهم است و این وسواس انتخاب شعر در بیشتر آثارم کاملا مشهود است. از همان روزهای ابتدایی شیوع این بحران و در قرنطینه به دنبال شعر و ترانه‌ای گویای حال این روزها بودم که کلام جناب شاهنوری را در صفحه اینستاگرام ایشان مطالعه کردم و پس از کسب اجازه، با همراهی شرکت آوای مها و جمعی از دوستان موزیسین، تصمیم به ساخت این قطعه گرفتیم که البته اسم "عصر تبعید" را دوست هنرمندم  ناصر شاکری که طراحی کاور هم به عهده ایشان است، انتخاب کرد.

مرعشی توضیح داد: البته فکرهای زیادی پشت ساخت چنین اثری بود و جلسات مختلفی را با دوستان اهل هنر در راستای بهتر شدن کار به بحث پرداختیم و اتودی با تنبور و البته در یک فضای مدرن زدیم. همچنین دو اتود در فضاهای راک و پاپ زده شد که نهایتا قرار شد کار در ژانر پاپ ایرانی ساخته و تنظیم شود و زحمت آن به دوش دوست هنرمندم عرفان پرقوه افتاد.

این خواننده پاپ بیان داشت: هر چند با تاسف و علیرغم میل باطنی، به لحاظ رعایت اختصار در یک موزیک ویدئو پاپیولار مجبور به حذف نیمی از شعری شدیم که به درستی و هنرمندانه شرایط روزهای کنونی را به تصویر کشید، اما امیدوارم همانند بخش پایانی قطعه که امید و لذت زندگی در آن جریان دارد، به زودی به شرایط خوب و ایده‌آل برسیم.

وی در پایان تصریح کرد: لازم است به نکته مهمی اشاره کنم، اینکه عوامل این اثر بدون هیچگونه چشمداشت مالی در تولید این کار مشارکت کردند و این بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

محمود شاهنوری شاعر این قطعه موسیقی نیز در خصوص آهنگ گفت:  در این روزهای ملتهب همه ما بیشتر از هرچیزی به آرامش نیاز داریم و قطعا یکی از عوامل موثر در فراموشی  اضطراب‌ها، پناه بردن به دامن ادبیات است. ضمن اینکه سکوت، هوای بهار و دغدغه‌هایی که ذهن‌ها را درگیر خودش کرده، بهانه‌ای‌ست برای تولد این شعر که با درونمایه شکایت از اوضاع بشر و سرگردانی او در عصر حاضر سروده شده است.

وی تصریح کرد: قالب شعر چهارپاره است. در ابیات اول به نقد همه دستاویزهای بشر برای گذران اوقات عمر می‌پردازد و در پایان، تنها راه لذت بردن را بازگشت به طبیعت و نگاه کردن شب بوها می‌داند.

مهران منفرد مدرس گیتار الکتریک که در ضبط این قطعه به عنوان نوازنده همکاری دارد اظهار داشت:

به نظر من این کمترین کاری است که در شرایط فعلی یک موزیسین می‌تواند انجام دهد تا به عنوان یک عضو از جامعه، همراهی و همدلی خود را نشان دهد.

منفرد افزود: من ضمن قدردانی بسیار از جامعه پزشکان که در خط مقدم این نبرد هستند، امیدوارم هر چه زودتر این مشکلات مرتفع شود. همچنین از حضور خود به عنوان نوازنده در این قطعه خرسندم و امیدوارم این اثر مورد توجه مردم قرار گیرد.

عرفان پرقوه آهنگساز این قطعه نیز توضیح داد: من احساس می‌کنم تمام اتفاقات خوب و بدی که در جامعه رخ می‌دهد، به واسطه هنر می‌تواند به بیانی جذاب‌تر مطرح شود و در مردم نفوذ بیشتری داشته باشد. حتی اگر فهم آن درصد کمی از جامعه را شامل شود، مهم خواهد بود. هر چند فکر می‌کنم اکثریت جامعه از بیان موضوعات اجتماعی به زبان هنر تاثیر خواهند پذیرفت.

وی افزود: یک موسیقی یا یک فیلم می‌تواند آگاهی ما را نسبت به هر مقوله‌ای که در جامعه رخ می‌دهد، بیشتر سازد. در واقع با ابزار هنر اتفاقات روزمره برجسته‌تر خواهد شد و طبعا تاثیرگذاری آن نیز بین مردم بیشتر می‌شود.

مدیر شرکت آوای مها ادامه داد: من این کار را بر اساس ذهنیت اکثریت مردم روی قالب موسیقایی که وجود دارد ساختم و به هیچ وجه قصد ساختارشکنی، آن هم در چنین وضعیت بحرانی نداشتم. چرا که معتقدم در شرایط کنونی، اثر هنری باید برای عامه مردم باشد تا بتواند حداکثر تاثیر را داشته باشد و اگر در این اوضاع و احوال، اثری با شکستن ساختار معمول تولید شود، نه تنها کمکی به غالب مردم نخواهد کرد، بلکه ممکن است آنها را از اصل موضوع هم دور کند.

این مدرس موسیقی اذعان داشت: من در ساخت این اثر از آن لایه ذهنی که جامعه نسبت به موسیقی دارد استفاده کردم تا برای اکثریت قابل هضم و ملموس باشد. ضمن اینکه کار بر اساس شعر ساخته شد و در واقع محور اثر، کلام است و موسیقی در خدمت بیان واژه‌ها قرار دارد.

پرقوه در ادامه گفت: به هیچ وجه در ساخت آهنگ "عصر تبعید" قصد تولید قطعه‌ای خاص و ساختارشکن نداشتم. چرا که قرار نیست این کار قالب تخصصی و نمایشگاهی و یا پژوهشی داشته باشد. به نظرم یک هنرمند باید این درک را داشته باشد که در چه زمانی و چگونه همراه یا عکس جریان روز حرکت کند تا بتواند تاثیر‌گذار باشد.

آهنگساز "عصر تبعید" تصریح کرد: درست است که بحران ناشی از این ویروس برای جامعه ما تازگی دارد، اما نفس نابسامانی و مشکلات جامعه چیز جدیدی نیست. منشا معضلات ما اینبار از ویروس است، اما فراوان دیده‌ایم که چنین معضلات و بحران‌هایی را با منشا فساد اقتصادی و اخلاقی و فرهنگی نیز داشته‌ایم. در واقع ماهیت این آسیب‌پذیری در جامعه به گونه‌های مختلفی وجود داشته است که اینبار ویروس بهانه آن شده است.

وی همچنین اظهار داشت: هدف از ارائه چنین اثری صرفا همراهی با عموم مردم است و همین‌که برقراری ارتباط اقشار مختلف با این قطعه که برای حال و روز فعلی ما ساخته شده را ببینم، برایم لذت‌بخش خواهد بود و احساس می‌کنم حداقل وظیفه هنری خود را به انجام رساندم.

عرفان پرقوه در پایان گفت: همین جا لازم می‌دانم  از گروه جوان و خلاق تصویربردار این اثر؛ فرشاد رحیمی و آرمین آوری که وقت و تخصص خود را بی‌منت در اختیار ساخت ویدئوی کار قرار دادند، قدردانی نمایم. همچنین از دوستانم محمدرضا ذاکری و نیما روحی که در کار همراهمان بودند نیز  سپاسگزارم.

 

فایل صوتی "عصر تبعید"

فایل تصویری "عصر تبعید"