سرویس استان‌‌های هنرآنلاین: آرش مونگاری منتقد ادبی، داستان‌نویس و عضو هیأت اجرایی دومین دوره جایزه ملی داستان مازندران در این باره گفت: جایزه داستان مازندران، رویداد ادبی ملی است که در وهله اول، برای اعتلای هرچه بیشتر داستان کوتاه ایرانی و شناسایی و معرفی استعدادهای ناب فعال در آن، در بهمن‌ماه سال 1397 به پشتکار و خویش‌کاری جمعی از داستان‌نویسان مازندرانی، شکل گرفت و آغاز به کار کرد. دبیری این رویداد بزرگ در دوره اول، برعهده انوشه منادی بود و انجمن‌هایی چون "ماریم" و "داستان‌نویسی خلاق" نیز، سهم مهم و به سزایی در پیشبرد و به ثمر رساندش این رویداد داشتند.

وی افزود: در اولین دوره این جایزه ملی، 12 داستان توانستند به بخش نهایی آن راه بیابند که در نهایت و با انتخاب هیأت داوران، سه اثر "یحیی زاینده‌رود" به قلم کیهان خانجانی، "پشت فرودگاه" نوشته محمود رضایی، و "آقای چنار با من ازدواج می‌کنی؟" از سرکار خانم میترا معینی، به عنوان آثار برتر این دوره، برگزیده و معرفی شدند.

مونگاری ادامه داد: مراسم اختتامیه این دوره، روز 22 آبان 1397 (روز ملی مازندران) در ساری برگزار شد و داوری آن، برعهده نویسندگان سرشناس و نامداری چون محمدرضا صفدری، احمد ابوالفتحی، آرش آذرپناه و منصور علیمردانی قرار داشت.

این منتقد ادبی راجع به برگزاری دور دوم این جایزه اذعان داشت: اما دوره دوم این رویداد بزرگ ملی با همان اهداف و همان آرمان‌ها، بار دیگر و این بار با اضافه شدن بخش تک داستان منتشر نشده به دیگر بخش این رویداد، یعنی مجموعه داستان منتشر شده، از بهمن ماه 1398 درحال برگزاری است.

آرش مونگاری تصریح کرد: در این دوره، سهم داستان‌نویسان و انجمن‌های مستقل داستانی و ادبی مازندران در پیشبرد هرچه بهتر جایزه پر رنگ‌تر شد و با وحدت نظر و همدلی جمعی پیش آمده در این امر، روال فراخوان، پذیرش و داوری اولیه آثار ارسال شده، به صورتی گسترده و جامع‌تر در حال پیگیری است.

عضو هیئت اجرایی این جایزه بیان داشت: دبیری دوره دوم جایزه، برعهده مازیار صفدری است و قرار است تا همچون دوره گذشته، مراسم اختتامیه، پس از برگزیدن آثار نهایی در دو بخش تک داستان و مجموعه داستان، در روز ملی مازندران، در ساری برگزار شود.