به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، زهرا کاظمی، مدیر خانه کودک اصفهان با بیان عواملی که منجر به راه‌اندازی جشنواره "کمانک" شده اظهار کرد: جشنواره ملی نقاشی و مجسمه‌سازی کودکان پیشینه‌ای پنج‌ساله دارد و با عنوان "کانون نقاشان کودک" در سال ۱۳۹۳ برای هدایت استعدادهای تجسمی کودکان راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: با ایجاد این کانون، فرصتی برای کودکان فراهم شد که بتوانند به‌صورت مداوم همچنان بیاموزند و نتیجه آموخته‌های خود را به‌صورت نمایشگاهی عرضه کنند.

مدیر خانه کودک سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه و انجام بازدیدهایی از نمایشگاه‌های سطح شهر و موزه هنرهای معاصر از جمله برنامه‌های کانون نقاشان کودک بود و دو سال پیاپی نیز نقاشی کودکان این کانون در مسابقه بین‌المللی شانگهای چین شرکت داده شد. مجموعه این اتفاقات باعث شد که ما به‌عنوان برگزارکننده، بخواهیم زمینه‌ای را برای شناخت استعدادهای ویژه کودکان بیشتری در عرصه تجسمی فراهم آوریم.

کاظمی توضیح داد: اصفهان به‌عنوان شهر دوستدار کودک انتخاب‌شده و چه خوب است که کودکان بدانند در شهری زندگی می‌کنند که سرتاسر جهان آن را می‌شناسند و باید برای نگهداری از میراث ارزشمند آن تلاش کنند. اصفهان برای توسعه خود در پنج سال آینده طرح‌هایی دارد و قطعاً دیدگاه کودکان می‌تواند عیب‌ها و کاستی‌های این طرح را به ما بشناساند.

وی تأکید کرد: هر کودکی باید با شهرهای سرزمین خود آشنا شود و ما با رویداد "کمانک" می‌خواهیم بدانیم برای مثال کدام یک از المان‌های شهری اصفهان برای کودکان ایران شناخته‌تر شده است.

مدیر خانه کودک با بیان اهداف علمی این جشنواره گفت: ارتقای جایگاه شهر اصفهان به‌عنوان شهر دوستدار کودک در حوزه ملی و بین‌المللی، حمایت از تولیدات هنری کودکان مستعد در راستای ترویج هنر و به‌کارگیری آنان در عرصه‌های شهری، استفاده از ایده‌های هنری کودکان در جهت توسعه فرهنگ ارزش‌های انسانی در سطح جامعه، جذب افراد کارآمد و متخصص در زمینه هنرهای تجسمی کودک، ایجاد موقعیت مناسب برای بالا بردن انگیزه، کشف و بروز استعدادهای فرهنگی هنری کودکان و ارتباط با سازمان‌ها و نهادها و شرکت‌هایی که در زمینه هنرهای تجسمی کودک متخصص و فعال هستند و ایجاد زمینه همکاری‌های متقابل، از مهم‌ترین اهداف علمی برگزاری این جشنواره است.

کاظمی با اشاره به شرایط شرکت در این جشنواره اظهار کرد: مخاطبین جشنواره "کمانک" کودکان چهار تا ۱۲ سال هستند که به‌صورت آزاد می‌توانند برداشت و تصور خود از اصفهان را نقاشی کنند یا به‌صورت مجسمه بسازند و  به کمک خانواده خود اثر را در سایت جشنواره به نشانی www.kamanak.esfahanfarhang.ir  ثبت کنند. این جشنواره شش اثر برگزیده در بخش نقاشی و مجسمه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا ۱۷ فروردین ماه تمدیدشده و زمان داوری و اعلام نتایج متعاقباً به اطلاع خواهد رسید.