سرویس استان‌های هنرآنلاین: سالن‌های سینما در سانس پخش فیلم "شنای پروانه" بیش از ظرفیت صندلی‌ها پر شده بود و حضور یکی از بازیگران این فیلم در سالن آبی مجموعه فرهنگی و سینمایی هنر شهر آفتاب با تشویق حاضران همراه بود.

نادر شهسواری از پیشکسوتان تئاتر و هنرهای نمایشی شیراز است که در این فیلم به نقش‌آفرینی پرداخته است. وی در حاشیه جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگاران، درباره فیلم "شنای پروانه" عنوان کرد: محمد کارت نخستین اثر بلندش را با این فیلم آغاز کرد؛ درحالی‌که چهره‌های سرشناس سینمای ایران در آن به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.

بازیگر باسابقه شیرازی بیان داشت: معمول این است که کارگردان در تجربه‌های نخست، ممکن است مرعوب بازیگران مطرح شود؛ اما آنچه در روند ساخت این فیلم جریان داشت تسلط کارت به فرآیند تولید اثر بود.

شهسواری با بیان اینکه فیلمنامه "شنای پروانه" استخوان‌دار است، گفت: این فیلمنامه بی‌عیب نیست، اما کم عیب است و روایت در آن با تعلیق‌های به جا مخاطب را تا پایان کار می‌کشاند و در آن شخصیت وجود دارد.

وی افزود: عناصر نمایش‌های ارسطویی در ساختار فیلمنامه دیده می‌شود و از لحاظ محتوایی به بحران مبتلا به جامعه اشاره دارد و بازتاب شرایط واقعی جامعه است که بازآفرینی شده است.

بازیگر فیلم "شنای پروانه" سیر فعالیت‌های محمد کارت در عرصه سینما را مثبت ارزیابی کرد و افزود: درصورت ادامه‌دار بودن این روند، این فیلمساز می‌تواند به یکی از چهره‌های تاثیرگذار در سینمای اجتماعی بدل شود.

شهسواری ابراز داشت: نسل من، محصول برهه‌ای تاریخی است که جهان سینما را با قواعد و اصول سینمای کلاسیک می‌شناسد و شکستن این قواعد زمانی درست خواهد بود که از سر سهل‌انگاری نباشد و از نگاهی تازه به جهان هستی، سینما و محتوا بنگرد و به نظر می‌رسد این جسارت در اثر محمد کارت ستودنی است.

وی ابراز داشت: آینده متعلق به نسل جوانی است که دیدگاهی متفاوت و زبانی تازه برای ساخت فیلم دارند.

سه فیلم پرطرفدار دیگر در روز دوم جشنواره

در ادامه اکران‌های این روز فیلم "پوست" ساخته بهمن و بهرام ارک و "درخت گردو" ساخته محمدحسین مهدویان بر پرده سینماهای شیراز نشست.

فیلم "درخت گردو" نیز با استقبال شایان توجه مخاطبان همراه بود و نخستین فیلمی است که در این دور از جشنواره سانس فوق‌العاده را به خود اختصاص داد.

فیلم "آتابای" نیکی کریمی نیز از دیگر آثار پر طرفداری بود که در این روز به اکران در آمد. این اثر که به زبان ترکی ساخته شده است، تاکنون نظر مخاطبان و منتقدان بسیاری را به خود جلب کرده است و پیش‌بینی می‌شود از آثار قابل اعتنای این جشنواره باشد.

"مغز استخوان" از حمیدرضا قربانی، "روز بلوا" اثر بهروز شعیبی و "عامه پسند" سهیل بیرقی نیز از دیگر آثاری بودند که در روز دوم جشنواره فجر شیراز اکران شدند.

تومان هم به جشنواره شیراز رسید

همچنین مدیر اجرایی نوزدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز اعلام داشت:‌ فیلم "تومان" به نویسندگی و کارگردانی مرتضی فرشباف با عنوان بیست و سومین فیلم جشنواره شیراز به جدول پردیس سینمایی گلستان و مجموعه هنر شهر آفتاب افزوده خواهد شد.

محسن خباز بیان کرد: داستان این فیلم روایتگر زندگی چند جوان متفنن و بی‌قید است که صرفا از راه قمار روزگار می‌گذرانند و نشان دادن سبک زندگی عجیب آن‌ها به ساخته شدن این فیلم انجامیده است. 

نوزدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز از ۱۵ بهمن‌ماه در ۵ سالن سینما آغاز به کار کرد و تا ۲۲ بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت. تاکنون اکران ۲۳ فیلم قطعی شده و پیش‌بینی می‌شود این روند افزایشی در شیراز همچنان ادامه یابد.

الهه بهرامی