سرویس استان‌های هنرآنلاین: مدیر امور جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان ایران در این آیین با تبیین اهداف شصت و سومین جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه (سروناز) و جشنواره سینما و ادبیات، ایجاد شور و نشاط جوانی در هنرمندان و یافتن استعدادهای تازه را با عنوان دستاوردهای این جشنواره برشمرد.

سهیلا عسکری با بیان اینکه این جشنواره در سه بخش فیلم کوتاه، فیلم‌نامه و عکس برگزار می‌شود، اظهار کرد: برگزیدگان این جشنواره مستقیما به جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال آینده راه می‌یابند و برای برگزیدگان مرحله فیلمنامه نیز امکان مناسبی برای یافتن تهیه‌کننده فراهم خواهد شد.

وی عنوان کرد: تمام تلاش انجمن سینمای جوان شناسایی فعالان و سرمایه‌گذاران بخش فرهنگی است تا از میان آن‌ها همراهانی برای همیاری فیلمسازان جوان بیابیم و آن‌ها را وارد بازار کار کنیم.

جلوگیری از مهاجرت استعدادها هدف برگزاری جشنواره منطقه‌ای است

مدیر امور جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به اینکه در هر سال ۹۰ جشنواره فرهنگی و هنری در سه حوزه فیلم، فیلمنامه و عکس در پایتخت برگزار می‌شود، عنوان کرد: تهران از لحاظ برگزاری جشنواره‌ها اشباع شده است و باید اینگونه برنامه‌های فرهنگی را به شهرستان‌ها بیاوریم؛ در واقع اغلب فیلمسازان نیز از دیگر استان‌ها به تهران مهاجرت می‌کنند؛ درحالی‌که ماندن آن‌ها در شهر خودشان گردش مالی ایجاد می‌کند و به جذب سرمایه فرهنگی در حوزه سینما می‌انجامد.

عسکری در ادامه با اشاره به ضرورت دانش‌افزایی مربیان انجمن سینمای جوانان، از برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزایی در حاشیه جشنواره منطقه‌ای نیز سخن گفت و افزود: انجمن بیش از ۷۰۰ مربی تخصصی در سراسر کشور در حوزه فیلم و سینما دارد که در طول سال در دوره‌های گوناگونی شرکت می‌کنند؛ از همین رو در حاشیه جشنواره سروناز نیز در قالب طرحی سه‌روزه این کارگاه‌ها برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: برآیند جشنواره سروناز و دیگر جشنواره‌های منطقه‌ای شناسایی فیلمسازان جوان و با استعدادی است که از سوی انجمن دعوت به همکاری می‌شوند و ضمن تامین بخشی از هزینه‌های تولید آنان، به جشنواره‌های معتبر دیگر نیز معرفی خواهند شد.

مدیر امور جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان اعلام کرد: از ابتدای آغاز به کار جشنواره سروناز ۴۲۲ فیلم داستانی، ۱۰۹ مستند، ۵۱ پویانمایی و اثر ۷۹ تجربی در بخش فیلم کوتاه به جشنواره رسیده است؛ همچنین در حوزه فیلمنامه ۴۴۰ اثر آزاد و  ۱۵۰ اثر اقتباسی و در حوزه عکس نیز  ۱۱۹۲ تک عکس  و ۳۸۵ قطعه در قالب مجموعه عکس به دبیرخانه ارسال شد.

عسکری ادامه داد: از این تعداد در بخش فیلم کوتاه ۹۳ اثر داستانی، ۴۶ مستند، ۱۹ پویانمایی و ۸ اثر تجربی، در بخش سینما ادبیات ۱۲ اثر، در بخش فیلمنامه ۹ اثر آزاد و ۱۵ اثر اقتباسی و در بخش عکس نیز ۳۴ تک‌عکس و چهار مجموعه عکس به بخش نهایی راه یافتند.

جشنواره فیلم کوتاه در پی جذب مخاطب عام است

این مقام مسوول از مشارکت استان‌های فارس، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان، اصفهان، قم، مرکزی و البرز در این جشنواره یاد کرد و عنوان داشت: یکی از مهم‌ترین اهداف انجمن سینمای جوان جذب مخاطب است. قرار نیست این جشنواره به دورهمی فیلمسازان بدل شود؛ بلکه مهم این است که فیلم‌هایی را به مردم معرفی کنیم، زیرا اگر راهکاری برای ارائه آثار فیلمسازان جوان نیابیم، راه‌های دیگری را برای انتشار آثارشان برمی‌گزینند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌های انسانی و استعدادها باید در کشور مجال بروز و دیده شدن بیابند، بر ضرورت همکاری همه بخش‌ها از جمله نهادهای غیرفرهنگی و فعال همچون شهرداری‌ها، استانداری‌ها و رسانه‌ها و سازمان‌های تابعه برای مشارکت در امر فرهنگی تاکید کرد.

دبیر اجرایی جشنواره منطقه‌ای سروناز نیز در این نشست به معرفی کارگاه‌های این جشنواره پرداخت و گفت: کارگاه کارگردانی فیلم‌های غیرمتعارف احمد الستی، از ایده تا نگارش شادمهر راستین، کارگاه بررسی آثار عکاسان آژانس مگنوم در قرن بیست و یکم مهدی وثوق‌نیا برگزار می‌شود.

بر پایاه این گزارش؛ داوران بخش فیلم، عبارت‌اند از ساعد نیکزاد، روح‌الله حجازی، میرعباس خسروی‌نژاد، داوران بخش فیلمنامه شادمهر راستین، آرمان خوانساریان و نادعلی شجاعی، داوران بخش عکس افشین بختیار، مهدی وثوق‌نیا و امیرعلی جوادیان هستند و مجموع فیلم‌ها در ۱۴ سانس برگزار می‌شود و ۱۲ سانس مربوط به جشنواره منطقه‌ای و دو سانس نیز مربوط به جشنواره سینما و ادبیات است که فیلم‌ها هر روز بعد از ظهر از ساعت ۱۴ تا ۳۰: ۲۱ برگزار می‌شود و بعد از آن، نقد و بررسی با حضور فیلمسازان اجرا خواهد شد. تعداد شرکت‌کنندگان استان فارس این جشنواره در سه بخش مجموعا ۱۷ اثر است.

میزان بودجه این جشنواره قریب به پانصد میلیون تومان است که بخشی از آن با حمایت مجموعه فرهنگی هنرشهر آفتاب، مجموعه خانه هنر، شهرداری شیراز، خانه کتاب ایران و هتل چمران تامین شده است.

جشنواره منطقه‌ای سینمای جوانان سروناز پنجشنبه سوم بهمن ۹۸ در مجموعه هنرشهر آفتاب آغاز و آیین اختتامیه یکشنبه ۶ بهمن‌ماه ساعت ۱۸:۳۰برگزار می‌شود.

الهه بهرامی