به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی  روز پنجشنبه ۲۱ آذرماه در ابتدای سفر ۲ روزه خود به استان مرکزی به اتفاق استاندار مرکزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شماری از مسئولان استانی با حضور در گلزار شهدای اراک با آرمان‌های شهدای سرافراز میهن اسلامی تجدید میثاق کرد.

برای سفر ۲ روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان مرکزی برنامه‌های متنوع و مهمی در شهرستان‌های اراک، ساوه و خمین تدارک شده است.

حضور در گلزار شهدا، دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر و کارکنان فرهنگ و ارشاد استان، شرکت در نشست شورای فرهنگ عمومی، دیدار با پیشکسوتان فرهنگ و هنر، دیدار با مدیران سازمان‌های وابسته و بازدید از تالار مرکزی و کتابخانه مرکزی از جمله برنامه‌های روز نخست سفر سید عباس صالحی به استان مرکزی بود که در اراک برگزار شد.

925379_orig

امضاء تفاهم‌نامه هزار و صد و 18میلیارد ریالی با استانداری مرکزی

سید عباس صالحی روز پنج‌شنبه 21 آذرماه در نخستین روز از سفر خود به استان مرکزی در نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان مرکزی در اراک، با بیان اینکه در طی سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه فضای فرهنگ و هنر کشور به وجود آمده است، اظهار داشت: در حوزه منابع انسانی در عرصه هنر، فرهنگ و رسانه اقدامات قابل توجهی اتفاق افتاده است. با این وجود یکی از مهم‌ترین مسایل در این حوزه این است که باید کشش و تقاضا در عرصه فرهنگ و هنر را بالا ببریم.

وی ادامه داد: در سبد کالای خانواده‌ها باید مصرف محصولات فرهنگی و هنری افزایش پیدا کند و در این خصوص باید به بحث‌های زیر ساختی توجه کنیم، یعنی محصولات فرهنگی و هنری می‌طلبد تا دیده، شنیده و در سبد مصرفی کالاها قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: هر حوزه از جمله عرصه فرهنگ، هنر و رسانه باید به اقتصاد و توسعه پایدار ورود پیدا کند. برای ارتقای اقتصاد، فرهنگ و هنر و زیست شهری و روستایی باید زیرساخت‌های فرهنگی و هنری را توسعه دهیم و این زمینه‎ای برای تحقق توسعه پایدار است.

صالحی یادآور شد: در دهه ۷۰ سرانه فضای سبز در شهرداری‌ها برنامه‌ریزی شد و برخی از شهرها به این سمت حرکت کردند تا اکسیژن شهری را بهبود ببخشند، اما در حوزه فرهنگی با فضای سانتی‌متری روبرو هستیم، اگر می‌خواهیم برای زیست سالم شهری و اقتصاد فرهنگ کاری کنیم باید زیرساخت فرهنگی را ارتقا دهیم، بنابراین به جای مطالبات کوتاه‌مدت به سمت مطالبات پایدار برویم، براین اساس نگاه بودجه‌ای به فرهنگ هم تغییر پیدا خواهد کرد.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در حال پیگیری هستیم خیابان‌ها، گذرها و میدان‌های فرهنگ و هنر است که هم به اقتصاد فرهنگ و هنر و هم حوزه‌های سیال فرهنگی و هنری کمک می‌کند. اگر در شهرهای مختلف بتوانیم این فضاها را داشته باشیم هم هویت شهری و هم اقتصاد فرهنگ تقویت خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در حوزه کتابخانه‌ها در سال قبل ۶۰ کتابخانه افتتاح شد و امسال نیز سعی داریم ۸۰ کتابخانه دیگر را افتتاح کنیم، در حوزه سینما نیز به بخش خصوصی اعتماد کرده و امروز تعداد ۶۰۰ سینما ساخته شده است و در عین حال سینما امید را هم در شهرها بدون سینما راه‌اندازی کرده‌ایم.

صالحی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم رویکرد براین بود که کارها بیشتر در دست اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشد، از این رو به دنبال تقویت نظام صنفی اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه بودیم، به همین منظور تلاش کردیم فضای شکل‌گیری صنوف را به شکل روان‌تر پیش ببریم، پس از یکسال تلاش در مورد این موضوع سرانجام با همکاری وزارت تعاون، رفاه و کار اجتماعی به نتیجه رسیدیم تا جریان اتحادیه‌ها و صنوف به شکل سراسری و استانی روان‌تر شود، پیش از این تفسیر قوانین در وزارت کار مشکلاتی داشت که با این تفاهم کار را جلو رفت.

وی بیان کرد: یکی دیگر از رویکردهای ما این است که بتوانیم به طرف تقویت و رفع موانع کسب و کارهای فرهنگی برویم، کارهای زیادی در این بخش‌ها انجام شده است، برای نمونه مجوزهای ما امروز به ۳۶ مجوز کاهش پیدا کرده است، از طرفی دیگر در حال راه‌اندازی دولت الکترونیک و پنجره واحد هستیم و امیدواریم تا پایان امسال همه این پنجره را کامل کنیم.

 

با تشکیل سازمان نظام رسانه‎‌ای مشکلات فعالان این حوزه برطرف می‎شود

سید عباس صالحی روز پنجشنبه در حاشیه نشست با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه استان مرکزی در اراک، در جمع خبرنگاران گفت: در بخش یارانه نشریات اصلاحیه در حوزه یارانه‌ها با هماهنگی همکاران انجام و به نتیجه رسیده و با توجه به دستور العمل جدید که با پاره‌ای از انتقادات و پیشنهادات بوده، انجام می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در خصوص تعدد صدور مجوز برای نشریات تصمیم‌های جدیدی در وزارت فرهنگ گرفته می‌شود.

وی در ارتباط با تسهیلات کم‌بهره برای خبرنگاران تصریح کرد: بحث سازمان نظام رسانه‎‌ای در دولت مطرح شد و به کمک خبرنگاران خواهد آمد بنابراین برخورداری خبرنگاران از کارت حرفه‌ای صلاحیت باعث روان‌سازی مشکلات این حوزه می‌شود.

صالحی افزود: یکی از مشکلات نظام رسانه این است که در جریان رسانه‌ای کشور برخورداری از کارت صلاحیت حرفه‌ای دیده نشده است، البته در لایحه دولت و طرح مجلس این موضوع دیده شده که با این نگاه مسایلی از قبیل رده‌بندی، صلاحیت خبرنگار، خدمات رفاهی و... معنا پیدا می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در حال حاضر یکی از مسایل وزارت فرهنگ در حوزه رسانه در خصوص تعداد خبرنگاران، موج سیال و غیرقابل گزارش آنها است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در ارتباط با ارزش افزوده صنعت چاپ، مجلس و هیات دولت تلاش خواهد کرد.

وی با بیان این که هنرهای تجسمی معدنی برای کشور هستند، بیان کرد: این هنر صرفا دارای جنبه هنری نیست بلکه دارای صرفه اقتصادی نیز هست و فضای استان مرکزی به دلیل وجود معادن و بازیافت‌ها می‌تواند فرصتی برای هنرهای تجسمی تلقی شود.

صالحی گفت: گزارش‌ها و بحث‌های مربوط به حمایت از فضای فرهنگی استانی بیشتر دنبال می‌شود و حمایت از فیلم‌های کوتاه در تفاهم‌نامه‌هایی که با استاندار مرکزی تنظیم شده، دیده شده و فرصتی برای انتخابات سینمای استان و فیلم‌های بلند را فراهم می‌سازد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: صاحب فرهنگ متولی این حوزه است و ورود مجموعه‌های دیگر مانند فنی و حرفه‌ای نوعی ناهماهنگی است و این موضوع را به طور جدی در مرکز دنبال می‌کنیم.

صالحی اضافه کرد: برای محل تمرین هنرهای نمایشی در تالار مرکزی و مجتمع هنر استان این امکان فراهم شده است و در تفاهم‌نامه مذکور با استاندار مرکزی که تا سال ۹۹ به اجرا می‌رسد، این نیاز تامین می‌شود.

وی افزود: استاندار مرکزی استفاده از منازل مسکونی را به عنوان آموزشگاه‌های موسیقی برای اهالی این حوزه پیگیری کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در ارتباط با حوزه کتابفروشان بحث ارائه وام و تسهیلات به کتابفروشان جدید و بهسازی کتابفروشی‌ها مورد توجه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بحث مد و لباس از حوزه‌های قابل توجه حوزه فرهنگ و هنر است و بیمه طراحان لباس را دنبال می‌کنیم.

صالحی بیان کرد: نویسندگان و شعرا جان مایه اصلی فرهنگ و هنر هستند و باید بتوان آثار آنها را منتشر کرد و برگزاری نمایشگاه کتاب در این حوزه باید همچنان مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان گفت: با توجه به وجود مفاخر قابل توجه در استان‌ها باید تشکیل انجمن مفاخر در استان‌ها به ویژه در استان مرکزی مورد توجه قرار گیرد.

 

حضور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محافل تصمیم‌ساز استانی ضروری است

سید عباس صالحی همچنین عصر روز پنجشنبه در نشست با کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات تابعه استان مرکزی در اراک، اظهار داشت: نگاه به حوزه فرهنگ نیازمند تغییراتی است تا نتایج مناسب شکل گیرد، مشکلاتی که وجود دارد یک روزه رخ نداده و نیاز است اقداماتی صورت گیرد تا همگان از تغییر نگاه بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: عرصه فرهنگ و هنر به تقویت کارهای پایدار در سطح ملی و استانی نیاز دارد که در فضای ملی اقداماتی انجام شده اما در برش استانی باید برنامه‌محور و هدفمند به دنبال کارهای جدی‌تر بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: فضای مجازی پدیده‌ای نو در عرصه فرهنگ کشور است که سال‌های آتی دامنه اثربخشی و عملکرد آن جدی‌تر خواهد بود و باید با ترسیم نقشه و راهبرد در این حوزه به کسب و کار، توجه و حفظ آرایه‌های فرهنگی و استفاده موثر از فضای مجازی برای تقویت پیوست‌های فرهنگی اقدام کرد.

صالحی اظهار داشت: فضای اطلاع‌رسانی استان‌ها باید جدی‌تر گرفته شود و استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها صورت پذیرد و در این راستا امور خلاقانه‌ و پرتکاپو در اولویت است.

وی افزود: جایگاه دبیری در کارگروه فرهنگ و هنر استان‌ها با ارزش و محوری است و باید از این فرصت برای نهایت تاثیرگذاری و کارکردگرایی در امور استانی بهره گرفته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: حضور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محافل تصمیم‌ساز استانی ضروری است و باید نقش پررنگ و موثر آن به گونه‌ای برجسته باشد که حلقه مدیریتی در استان‌ها احساس کنند نمی‌توان شهر و استان را بدون عنصر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره کرد.

صالحی خاطرنشان کرد: در سفر به ۱۶ استان تفاهم‌نامه‌ای با ۱۱۸ میلیارد تومان منعقد شده تا در حوزه‌های مختلف نظیر تالار مرکزی، کتابخانه و مجتمع‌ها و رویدادها قدرت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزایش یابد.

وی تصریح کرد: اگرچه وجه صنعتی استان مرکزی پررنگ معرفی شده اما با بنیه قوی که در حوزه فرهنگ و هنر این خطه وجود دارد باید مناسبات به‌گونه‌ای پیش برود که اصحاب صنعت ضرورت وجود فرهنگ و هنر کنار خود را بیشتر حس کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اتاق فکر استان باید برای تقویت جایگاه فرهنگ و هنر برنامه داشته باشد و به کمک این بخش بیاید تا مدیران ارشد صنعت بدانند همانطور که به زیرساخت‌ آب برق نیاز است، حوزه فرهنگ هم دارای اهمیت و وزن است.

صالحی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ امضا شده برای تقویت طرح‌های فرهنگی کشور تا پایان دولت تدبیر و امید قدرت چانه‌زنی مدیران فرهنگ و ارشاد استان‌ها را بالا می‌برد زیرا امضای بالاترین مقام این وزارتخانه پای آن است.

وی ابراز داشت: حقوق پایه و مکمل کارکنان فرهنگ و ارشاد اسلامی پایین است و با توجه به شرایط اقتصادی، تحول در نظام قیمت‌ها، پرداختی کنونی کارکنان کافی نیست و تلاش در بهبود و اصلاح این مهم در دست انجام است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تلاش برای بهبود امور رفاهی کارکنان فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها در دست اقدام است.

صالحی در ادامه افزود: ویژگی‌ها و انتظارات اصحاب فرهنگ و هنر و مصرف‌کنندگان تولیدات فرهنگی متنوع است و با مجموعه سلایق، خواسته‌ها، مطالبات و حجم امکانات حداقل، ایجاد رضایت نسبی کار دشواری محسوب می‌شود که از این منظر باید قدردان اصحاب فرهنگ و هنر بود.

وی، اهم مسایل و مشکلات کارکنان اداره کل استان مرکزی را در سه فصل شامل بودجه کلان، حوزه کارکنان و ساختار اداری و پست سازمانی طبقه‌بندی کرد.

خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این نشست تامین بودجه برای خرید ملزومات اداری، راه‌اندازی و ساخت مجتمع‌های فرهنگی، تشکیل تعاونی مصرف، برخورداری از بیمه تکمیلی، کسر حقوق ناگهانی کارکنان، استفاده از حق بدی آب و هوا در احکام حقوقی، ناکافی بودن حقوق و دستمزدها، کمبود نیرو  و وسیله نقلیه و نبود اعتبار برای برگزاری همایش ویژه مفاخر استان از جمله مشکلات خود مطرح کردند.

925536_orig

شورای فرهنگ عمومی عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگ جامعه است

سید عباس صالحی همچنین در نشست شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی در محل بیت نماینده ولی فقیه این استان اظهار داشت: پاسداری از حریم اسلام، مفاخر ملی، منطقه‌ای و استانی و تشریح آثار آنها برای ایجاد تعلق خاطر در نسل جوان از دیگر مسائلی است که باید در شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در گذشته فرهنگ‌های انضمامی آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته‌اند که ضرورت آن به خصوص در حوزه فرهنگ مصرف، امروز بیش از گذشته احساس می‌شود و باید به طور جدی در شورای فرهنگ عمومی به تبادل نظر گذاشته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: شوراهای فرهنگ عمومی باید به مسیری هدایت شوند که تا آنجا که ممکن‌ است اشتراک نظرها را تمرکز بخشیده و عمق مسائل فرهنگی و اجتماعی را مورد توجه قرار دهند.

صالحی یادآور شد: پایش علمی و تاثیرگذار مسائل فرهنگی و اجتماعی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی بدون برخورداری از داده‌ها، دیتاها و متغیرها امکان‌پذیر نیست، بنابراین بررسی اقدامات پژوهشی شورای فرهنگ عمومی کشور در پژوهشگاه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده که می‌طلبد این مهم در استان‌ها و حتی شهرستان‌ها نیز اجرایی و عملیاتی شود.

وی افزود: شورای فرهنگ عمومی به لحاظ ساختاری عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگ جامعه است و بر همین اساس زمینه تامین و گسترش زیرساخت‌ها برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت این شورا در سطح کلان و استان‌ها و شهرستان‌ها فراهم شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها و همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی می‌توان بهتر مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی را در استان شناخت و برای برطرف کردن آنها برنامه‌ریزی کرد.

صالحی بیان کرد: سند مهندسی فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده و در این سند ضمن فهرست‌بندی اطلاعات فرهنگی و اجتماعی؛ تحلیل اینکه چه مسائلی باید در زمره مسائل فرهنگی قرار گیرد نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مدیران ارشد، میانی و منطقه‌ای باید به مقوله فرهنگ از منظر تاثیرگذاری این مهم به تمامی بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نگاه کنند چرا که توسعه اقتصادی و اجتماعی بدون توسعه فرهنگی امکان‌پذیر نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: خانواده، اعتیاد، اشتغال، تاخیر در ازدواج و باروری، فضای مجازی و افزایش سواد رسانه‌ای از دیگر مسائلی است که باید در شورای فرهنگ عمومی مورد توجه قرار گیرند.

صالحی بیان کرد: بر اساس آمار موجود میانگین استفاده از فضای مجازی در کشور بیش از ۱۷۵ دقیقه و در استان مرکزی حدود ۱۹۰ دقیقه است و علت این مهم ‌باید در شورای فرهنگ عمومی مورد بررسی قرار گیرد.

وی در خصوص نظارت این وزارتخانه بر مسائل سینمایی کشور نیز گفت: سال گذشته از مجموع ۴۰۰ فیلمنامه رسیده کمتر از یکصد مورد تایید شد که این مهم نشان از توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به ارزش‌های دینی و اعتقادی حاکم بر جامعه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: تامین کاغذ هم برای ناشران و هم در حوزه مطبوعات از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و با پیگیری‌های مجدانه، این کالا خردادماه امسال در زمره کالاهای اساسی قرار گرفت و تاکنون بیش از ۴۲ میلیون تن کاغذ وارد و بین ناشران و فعالان مطبوعاتی توزیع شده است.

صالحی در خصوص تفاهم‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استانداری مرکزی نیز گفت: بر اساس این سند که هفدمین مورد در کشور است، یک‌هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال در استان مرکزی و در کل کشور تاکنون بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که پایان فعالیت دولت دوازدهم برای مسائل زیرساختی فرهنگی تزریق می‌شود.

 

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استانداری مرکزی

تفاهم‌نامه ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استانداری مرکزی منعقد و در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی به امضا رسید.

با توجه به اهمیت توسعه فرهنگی و سیاست‌های فرهنگی دولت خدمتگزار مبنی بر رعایت عدالت در توزیع امکانات و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در تمام نقاط کشور و تعیین اهداف و برنامه‌های دو ساله تا سال ۱۴۰۰ هجری شمسی در سفر استانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان مرکزی، تفاهمنامه‌ای میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری مرکزی منعقد شد.

بر اساس  این سند که هفدمین مورد در کشور است، ١١٨ میلیارد تومان در استان مرکزی تا پایان فعالیت دولت دوازدهم برای مسائل زیرساختی فرهنگی تزریق می‌شود. این طرح‌ که بخش قابل توجهی از آنها در حوزه زیرساختی است تا پایان سال ۹۹ عملیاتی می شود.

توسعه‌ کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی، هنری و دینی در حوزه‌های مختلف با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های  فرهنگی استان، تکمیل و تجهیز طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مراکز فرهنگی و هنری، توسعه‌ آموزش و تقویت زیر ساخت‌های فرهنگی و هنری استان، توجه به فرهنگ و هنر اقوام و مذاهب و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آنها در راستای وحدت و انسجام ملی، رونق اقتصاد فرهنگ و هنر استان، توانمند‌سازی انجمن‌ها، تشکل‌ها و موسسات فرهنگی و هنری به منظور ایفای نقش موثر در توسعه‌ پایدار متناسب با برنامه‌های راهبردی دولت موضوع تفاهم‌نامه و محورهای همکاری در این تفاهم‌نامه است.

925517_orig

صالحی با دو هنرمند پیشکسوت استان مرکزی دیدار کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سفر دو روزه به استان مرکزی با دو تن از هنرمندان پیشکسوت این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 سید عباس صالحی شامگاه پنج‌شنبه ۲۱ آذرماه با حضور در منزل محمدحسین کریمی نورعینی هنرمند خطاط و شاعر پیشکسوت استان  مرکزی با او دیدار و از نمایشگاه آثار وی بازدید کرد.

محمدحسین کریمی‌نورعینی متولد ۱۳۳۱ در بخش قهره‌کهریز اراک و از هنرمندان خطاط پیشکسوت استان مرکزی است.

این هنرمند برجسته استان مرکزی علاوه بر سرودن اشعار عرفانی و عاشقانه، ۳۳ کتاب را نیز با خط نستعلیق به رشته تحریر درآورده است.

کریمی نورعینی کل قرآن کریم را در مدت هفت سال با خط نستعلیق به رشته تحریر درآورده که مهم‌ترین و برجسته‌ترین آثاری به شمار می‌رود.

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با علی رجایی نویسنده، شاعر، مترجم و پژوهشگر استان مرکزی استان مرکزی نیز دیدار کرد.

علی رجایی متولد ۱۳۴۵ اراک است که تا کنون بیش از ۱۰ عنوان کتاب به رشته تحریر درآورده و بیش از ۳۰ کتاب آلمانی را ترجمه کرده است. این هنرمند اراکی علاوه بر زبانی فارسی به زبان آلمانی نیز شعر می‌سراید.

 

بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تالار مرکزی و کتابخانه مرکزی اراک

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز جمعه 22 آذرماه  نیز در جریان سفر دو روزه خود به استان مرکزی از بخش‌های مختلف تالار مرکزی اراک بازدید کرد.

سید عباس صالحی که در این بازدید از سوی معاون امور عمرانی استانداری مرکزی، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و چند تن از مسوولان اجرایی همراهی می‌شد، در جریان مسائل و مشکلات این طرح ملی فرهنگی‌ قرار گرفت.

عملیات اجرایی تالار مرکزی اراک از سال ۸۶ در فضایی به وسعت ۱۲ هزار متر مربع و زیربنای بیش از ۱۵ هزار متر مربع آغاز شده و هم‌اکنون با صرف ۵۸۰ میلیارد ریال اعتبار به پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصد رسیده است.

تکمیل ۲ سالن موسیقی و چندمنظور و تجهیزات مورد نیاز این تالار نیازمند ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

تالار مرکزی اراک در زمره ۱۵ تالاری است که در سطح ملی از سال‌ها پیش با طراحی پیشرفته و مدرن برنامه‌ریزی شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از قسمت‌های مختلف کتابخانه مرکزی این استان نیز بازدید کرد.

سید عباس صالحی به همراه معاون امور عمرانی استانداری مرکزی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس و تنی چند از مسئولان استانی از کتابخانه مرکزی اراک بازدید و در جریان مشکلات این پروژه فرهنگی قرار گرفت.

پروژه کتابخانه مرکزی اراک در ۷ طبقه به همراه سالن آمفی تئاتر و با زیربنای ۱۸۴۳۰ مترمربع در میدان سرداران اراک در حال ساخت است و شامل مجموعه فرهنگی‌، تجاری‌، سالن مطالعه‌، مخازن کتاب، کتابفروشی‌، رستوران و ... خواهد بود.

925534_orig

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز سفر کاری خود پس از بازدید از کتابخانه مرکزی اراک به شهرستان‌های خمین و ساوه نیز سفر ‌می‌کند.