سرویس استان‌های هنرآنلاین: انجمن‌های هنری شهرستان آمل به صورت جداگانه در نشست با مدیر کل استان و ریاست اداره فرهنگ و هنر شهرستان به بیان مشکلات حوزه کاری خود پرداختند.

محسن مرعشی رئیس انجمن موسیقی شهرستان آمل در این باره گفت: ضمن سپاس از جناب زارع و نیز جناب امیرنیا بابت برگزاری این جلسه، امیدوار هستم خروجی مفیدی برای خانواده موسیقی آمل داشته باشد.

وی در خصوص محتوای نشست اهالی موسیقی با مدیرکل اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که مطرح شد؛ عدم ثبت انجمن موسیقی شهرستان است و با وجودی که اعضای این انجمن با آرای هنرمندان موسیقی انتخاب شدند، از ما به عنوان شورای مشورتی اداره فرهنگ و هنر یاد می‌شود. هر چند ما با تشکیل انجمن یا سازمان مردم نهاد موسیقی "آوای دماوند" که زیر نظر وزارت کشور است و البته با حمایت مدیر کل استان و ریاست اداره فرهنگ و هنر آمل، سعی کردیم نقاط ضعفی که در چارت سازمانی شورای مشورتی است را پوشش دهیم و در کنار آن به فعالیت بپردازیم.

این هنرمند آملی افزود: موضوع عدم حضور نماینده‌ای از آمل در انجمن موسیقی استان بسیار عجیب است و مدتهاست درگیر آن هستیم و متاسفانه به نتیجه‌ای نرسیدیم! به گفته جناب زارع و آماری که ایشان داشتند، شهرستان  آمل در حوزه موسیقی به مراتب فعال‌تر از سایر شهرهای استان است. حال اینکه چنین شهری با این ویژگی نباید در انجمن استان عضو و یا نفوذ داشته باشد، بسیار قابل تامل است!

مرعشی ادامه داد: با وجود پیگیری‌های ما سبب شده بود مدیر کل پیشین استان، یکی از اعضای انجمن آمل را به عنوان نماینده از طرف خود معرفی کند، هنوز پس از گذشت بیش از یک سال، از ایشان جهت حضور در جلسات دعوت نشد و به گفته دوستان در اداره کل، گویا هنوز جلسه‌ای تشکیل نشده است! البته به نظر من بیان چنین موضوعی عذر بدتر از گناه است. زیرا انجمنی که بیش از یکسال، آن هم در استانی مانند مازندران با این همه پتانسیل موسیقی، نتواند جلسه‌ای رسمی برگزار کند، بهتر است منحل شود.  هر چند با کمال احترام به شخصیت تک تک اعضاء در نحوه انتخاب اعضای انجمن استان نیز بسیار شبهه وجود دارد. اینکه اصلا چگونه و از طریق چه مرجعی و یا با چه مشخصاتی انتخاب شده‌اند و چطور در این انتخاب و یا انتصاب، از شهری که فعالیت چشمگیری در موسیقی استان دارد، نماینده‌ای دعوت نشده است، حیرت‌انگیز است! به نظر من انجمنی می‌تواند وجاهت داشته باشد که از همه استان در انتخابات آن شرکت داشته باشند و به عنوان مسئول انجمن موسیقی آمل از جناب مدیر کل تقاضا دارم این مورد را به نتیجه منطقی که همان حضور عضوی از انجمن آمل در آن است، برسانند.

محسن مرعشی در ادامه گفت: مورد دیگر نداشتن بودجه است. این خیلی بد است که وزارت فرهنگ و ادارات وابسته به آن، بودجه‌ای برای فعالیت‌های هنری در نظر نگیرند و یا اگر هست، به همه امور هنری نرسد. شرایط اقتصادی هنر موسیقی در کشور ما دو حالت دارد؛ یا درآمد آنچنانی دارد که البته رسیدن به آن جایگاه بسیار سخت و انگشت‌شمار است و یا عملا برای رضای خداست و درآمدی ندارد! تقریبا می‌توانم عرض کنم حد وسطی نداریم. در همه کشورهای توسعه یافته، متولیان فرهنگ و هنر حمایت‌های خوبی از اهالی هنر دارند و نتیجه آن را هم در جامعه و نوع پیشرفت آنها را در همه حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی شاهد هستیم. ما حتی برای تامین مراسم پاسداشت مقام پیشکسوتان هنری شهر، باید چشم‌مان به دست این و آن باشد، حال آنکه این می‌تواند جزو وظایف متولیان فرهنگ و هنر قلمداد شود.

مرعشی تصریح کرد: مسئله دیگر مبحث نحوه برگزاری کنسرت‌ها در شهرستان بود که خوشبختانه جناب مدیر کل این مورد را به انجمن شهرستان واگذار کردند. ما در انجمن موسیقی آمل جلسات متعددی را در کنار مدیران آموزشگاه‌ها و موسسات و شرکت‌ها برگزار کردیم و به نتایج خوبی در این مورد رسیده بودیم که در ماه گذشته اداره کل، به نوعی این اختیار و نظارت را از ما گرفته بود، اما خوشبختانه در جلسه امروز قرار بر این شد؛ با توجه به اینکه انجمن موسیقی شهرستان، بهتر در جریان شرایط کنسرت‌ها و استقبال از آنها با نگاه اولویت هنرمندان بومی است، تمامی درخواست‌های برگزاری کنسرت به انجمن ارجاع داده شود و پس از بررسی و زمان‌بندی، اداره شهرستان و اداره کل در آن اعمال نظر نمایند.

مرعشی راجع به کنسرت بانوان و اجرای خیابانی گفت: برگزاری کنسرت بانوان و اجرای موسیقی خیابانی، موارد دیگری بود که در این جلسه مطرح کردیم و جناب مدیر کل از ما خواستند در این حوزه، برنامه های‌مان را مکتوب و جامع به ایشان ارائه کنیم. هر چند اینها مواردی است که جلب رضایت شورای تامین شهرستان در آن بسیار سخت است و این جای بسی تاسف دارد. انگار ما با ۱۵۰ کیلومتر فاصله از تهران، در کشوری دیگر زندگی می‌کنیم که این‌همه مخالفت با این دو مقوله می‌شود! به هر روی امیدواریم با همت و حمایت جناب مدیر کل و نیز ریاست اداره شهرستان و نیز همراهی سایر مسئولان شهرستان، بزودی این معضل حل شود.

مرعشی در پایان اذعان داشت: بی‌گمان حضور پررنگ بانوان آملی در موسیقی و برگزاری کنسرت‌های رسمی، همچنین اجرای موسیقی خیابانی در سطح شهر، می‌تواند در شرایط بحرانی این روزهای جامعه، مرهمی باشد بر زخم‌های شهروندان تا لحظاتی را به شادی و لذت سپری کنند.