سرویس استان های هنرآنلاین: بر اساس اعلام دبیرخانه این رویداد فرهنگی و هنری، نخستین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی از یازدهم تا پانزدهم آذرماه جاری به میزبانی تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس برگزار می‌شود و در جریان آن ۱۴ گروه موسیقی از استان‌های مختلف به اجرای برنامه می‌پردازند. به استناد جدول برنامه‌های این جشنواره، هر روز ۶ گروه در قالب برنامه‌های نیم ساعته علاقمندان به  موسیقی اقوام را در دو سانس ۱۸ تا ۲۰ و ۲۱ تا ۲۳ از چشمه موسیقی ایرانی سیراب خواهند کرد.

گفتنی است در این دوره از جشنواره که جنبه رقابتی ندارد، گروه موسیقی "عاشیقلار" از استان آذربایجان (شهر تبریز) به سرپرستی عاشیق احد علیشاهی؛ گروه "میسان" از استان خوزستان (شهر اهواز) به سرپرستی باسم حمادی، گروه "سرنا" به سرپرستی احسان عبدی پور از استان لرستان؛ گروه "باران" به سرپرستی فواد پیشوا ازاستان کردستان، گروه "گهر" به سرپرستی محسن کیهان نژاد از استان چهارمحال و بختیاری، گروه "گلداز" به سرپرستی گل محمد بلوچی از استان سیستان و بلوچستان؛ گروه "کایر" به سرپرستی جمال محمدی از استان مازندران؛ گروه "دیلمان" به سرپرستی محمود فرضی نژاد از استان گیلان؛ گروه "ژولیان" به سرپرستی خلیل ا... شیخ از استان خراسان؛ گروه "شبدیز" به سرپرستی محسن حیدریه از استان بوشهر؛ گروه "چاغا" به سرپرستی حمید کم از استان گلستان (شهر ترکمن)؛ گروه "داوود" -قشقایی یک- به سرپرستی پیران درخشان از شیراز؛ گروه "یاغلیق" -قشقایی دو- به سرپرستی ساناز نامداری از شیراز و گروه "سلمک" به سرپرستی شمس ا... پرند از شیراز به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

بر این اساس در روز یازدهم آذرماه به عنوان نخستین روز جشنواره در سانس اول (۱۸تا ۲۰) گروه های "یاغلیق" از شیراز، "میسان" از استان خوزستان و "ژولیان" از خراسان به هنرنمایی می پردازند. همچنین در سانس دومِ روز اول (۲۱تا۲۳)، گروه های "سلمک" از شیراز، "چاغا" از استان گلستان و "عاشیقلار" از استان آذربایجان اجرای برنامه خواهند داشت.

روز دوازدهم آذرماه به عنوان دومین روز جشنواره نیز در سانس اول (۱۸تا ۲۰) گروه های "باران" از استان کردستان، "گلداز" از استان سیستان و بلوچستان و "کایر" از استان مازندران در سانس اول اجرای برنامه دارند. در سانس دوم همین روز نیز گروه های "داوود" از شیراز، "شبدیز" از استان بوشهر و "ژولیان" از استان خراسان هنر خویش را در معرض دید علاقمندان قرار می دهند.

در سومین روز جشنواره (سیزدهم آذرماه) در سانس اول گروه های "گلداز" سیستان و بلوچستان، "عاشیقلار" از استان آذربایجان و "میسان" از استان خوزستان، نُت های موسیقی را در جان علاقمندان به موسیقی اقوام به ترنم وا می دارند. در سانس دوم همین روز گروه های "چاغا" از استان گلستان (شهر ترکمن)، "سرنا" از استان لرستان و "دیلمان" از استان گیلان، گوش علاقه مندان شیرازی را با موسیقی محلی خود آشنا خواهند کرد.

روز چهارم جشنواره - چهاردهم آذرماه – در سانس اول گروه های "باران" از استان کردستان، "کایر" از استان مازندران و "سرنا" از استان لرستان هنر خود را با هنردوستان شیرازی به اشتراک می گذارند تا در سانس دوم همین روز، گروه های "گهر" از استان چهار محال و بختیاری، "شبدیز" از استان بوشهر و "دیلمان" از استان گیلان علاقمندان به موسیقی منطقه خود را سر ذوق بیاورند.

در آخرین روز این جشنواره نیز به عنوان آیین پایانی، موسیقی تلفیقی توسط برخی گروه ها اجرا خواهد شد. خاطرنشان می شود هدف از اجرای این جشنواره، آشنا کردن با موسیقی اقوام، سنت های قومی و منطقه ای و همچنین ایجاد اتحاد و همبستگی اعلام  شده است.

۳۰ آذر، آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره فرهنگی هنری مهر مادر

آخرین مهلت ارسال آثار نخستین دوره جشنواره فرهنگی مهر مادر تا ۳۰آذر ماه سال جاری پیش بینی شده است. این جشنواره در ۷ بخش "فیلم های کوتاه داستانی و مستند"، "شعر و ترانه "، "داستان کوتاه"، "خاطره"، "نقاشی"، "پوستر" و "عکس" به ۶۱ اثر برگزیده مجموع جوایزی بالغ بر ۲میلیارد ریال اهدا خواهد کرد. تاریخ اعلام شده از سوی دبیرخانه تا اطلاع ثانوی پایان روز اداری ۳۰آذرماه ۹۸ می باشد و هر گونه تغییر و تمدید از طریق روابط عمومی جشنواره متعاقبا اعلام خواهد شد. برگزار کنندگان این جشنواره در تاریخ ۲۶ بهمن ماه، مصادف با ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س)، ۶۱ جایزه به برگزیدگان اهدا خواهند کرد.

الهه بهرامی