به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی روز جمعه 24 آبان ماه در جمع اهالی فرهنگ و هنر شهرستان‌های ابرکوه و خاتم در استان یزد اظهار داشت: اقتصادی نمودن این بخش، دور از دسترس نیست و ممکن است در ابتدا به حمایت‌هایی نیاز داشته باشد اما بعد از مدتی موجب ارزش افزوده و درآمد می‌شود.

وی با بیان اینکه جریان صنایع خلاق، جریانی پرتلاش و موثر است که ارزش افزوده آنها از ارزش افزوده تولیدات حوزه کلاسیک بیشتر است، تصریح کرد: بحث خیابان‌های فرهنگی و گذر فرهنگ و هنر از جمله برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در راستای اقتصادی کردن فعالیت فرهنگی و هنری انجام می‌شود و می‌تواند فرصت‌های اقتصادی وسیعی در حوزه یاد شده ایجاد کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه از طریق گذرهای فرهنگ و هنر، مجال برای عرضه و حضور کالاهای فرهنگی پدید می‌آید و رفت و آمدهای بومی‌ها و گردشگران در این فضاها می‌تواند اقتصادی کردن کالاهای فرهنگی را فراهم کند، خاطرنشان کرد: این امر اکنون در شهرستان‌های مختلف کشور انجام شده و در نزدیک به ۱۰۰ شهر کشور خیابان فرهنگ و هنر بوجود آمده است.

صالحی از فراهم شدن مقدمات امکان بهره‌برداری در فضای مجازی برای عرضه کالاهای فرهنگی و هنری خبر داد و گفت: رویکرد دیگر این وزارتخانه، توجه به هویت اجتماعی فرهنگ و هنر است تا از طریق آن سرمایه ایجاد کرد و موجب ارتقای هویت اجتماعی ما در حوزه فرهنگی و هنری شد.

وی در ادامه با بیان اینکه شهرهایی که ظرفیت‌های تاریخی دارند به عنوان شبکه شهر خلاق انتخاب می‌شوند، تصریح کرد: رویکرد دیگر در این دوره عدالت جغرافیایی و آمایش است تا بودجه‌ها از مرکز به سمت استان‌ها و شهرستان‌ها بیش از گذشته جریان یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سفر خود به ۱۶ استان کشور خبر داد و اضافه کرد: تفاهم‌نامه و توافق‌نامه‌هایی با استانداری‌ها امضا و در آن ترکیب بودجه ملی و استانی فراهم می‌شود که تاثیرگذاری خوبی در اتفاقات و رویدادهای مذهبی و فرهنگی دارد.

صالحی ادامه داد: در تفاهم‌نامه‌ای که با استانداری یزد امضا شده امسال و سال آینده ۸۰ میلیارد تومان برای زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در بخش‌های مختلف با هدف حمایت از انجمن‌ها در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به مشکلات مالی این بخش و با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان به شکل جدی حمایت می‌کند، یادآور شد: در سال‌های  ۹۶ و ۹۷ تعداد ۲۸ هزار نفر بیمه شدند که این رقم امسال به ۴۲ هزار نفر رسید و رقم ریالی آن هم از ۲۸ میلیارد تومان به ۵۲ میلیارد تومان افزایش یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از رئیس آباد "روستای دوستدار کتاب" بازدید کرد

سید عباس صالحی در ادامه سفر خود به استان یزد روز جمعه 24 آبان در بازدید از رئیس آباد "روستای دوستدار کتاب"، گفت: این روستا که قلبش با نبض کتاب می‌تپد، بسیار شیرین است و این‌که در روستا بیش از ۲۰ باشگاه کتاب‌خوانی وجود دارد نشان از اهمیت توجه به کتاب و کتابخوانی در روستا است. خوشبختانه فضای علم و سواد در شهرستان ابرکوه را سریع و قابل توجه می‌بینیم به نحوی که در روستای رئیس آباد شاهد ریشه کن شدن بی‌سوادی هستیم.

بازدید صالحی از بزرگترین مجتمع قرآنی کشور در ابرکوه یزد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین روز جمعه به همراه جمعی از مسوولان استان یزد از بزرگترین مجتمع قرآنی کشور با نام امیرالمومنین (ع) در شهر ابرکوه بازدید کرد.

در این بازید مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، سید عباس صالحی را همراهی کردند.

سید عباس صالحی در بازدید از مجتمع قرآن و عترت امیرالمومنین ابرکوه، این مجتمع را یکی از کامل‌ترین مجتمع‌های قرآنی کشور برشمرد.

مجتمع یاد شده از سال ۷۱ فعالیت خود را آغاز کرده و در زمینه‌های علوم و معارف قرآنی، آموزش‌های عمومی و تخصصی، مشاوره تربیتی، تبلیغ و ترویج فعالیت می‌کند.

تاکنون ۱۳۰ حافظ کل قرآن در این مرکز تربیت شده‌اند  و ۱۱ هزار نفر هم آموزش‌های قرآنی در رشته‌های قرآن را فرا گرفتند.

بازدید از سرای نقالی، دیدار با پیشکسوت فرهنگی ابرکوه و بازدید از مجموعه تاریخی آقازاده از دیگر برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به شهرستان ابرکوه بود.

 

سید عباس صالحی روز جمعه در سفر خود به شهرستان ابرکوه با حاج میرزا محمد کاظم بصیری از پیشکسوتان فرهنگ و ادب ابرکوه دیدار و گفت‌وگو کرد.

همچنین وزیر ارشاد در سفر خود به شهرستان ابرکوه از خانه تاریخی آقازاده ابرکوه بازدید کرد. خانه آقازاده از خانه‌های تاریخی ارزشمند با بادگیرهای منحصربه‌فرد است که بادگیر آن متعلق به دوره قاجار است.