سرویس استان‌های هنرآنلاین: رییس انجمن هنرهای نمایشی فارس گفت: سی‌امین جشنواره تئاتر استانی فارس با میزبانی شیراز شاهد اجرای ۱۲ نمایش صحنه‌ای خواهد بود که در این میان ۵ نمایش خیابانی با همکاری کانون تئاتر خیابانی فارس در طول جشنواره اجرا خواهد شد.

احمد وامق ضمن اشاره به تاثیر شگرف تئاتر خیابانی به عنوان رسانه‌ای گویا و کار آمد افزود، پس از برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی شهروند کودک با همکاری و همدلی شهرداری شیراز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و توجه به اهداف فراگیر تئاتر خیابانی، بر آن شدیم در جشنواره استانی امسال نیز با اجراهای خیابانی بیش از پیش تئاتر خیابانی را به عموم مخاطبان معرفی نماییم.

وی با اشاره به اینکه یکی از بهترین روش‌ها در جهت نیل به اهداف فرهنگی و فرهنگ‌سازی در هر زمینه‌ای در جامعه اجراهای میدانی نمایش‌های خیابانی است گفت: از امروز سه‌شنبه ۲۱ آبان و همزمان با آغاز جشنواره تئاتر استانی نمایش‌های خیابانی: چهار دیواری اختیاری، خط قرمز، بهشت، و جنگ ادامه دارد و پدرها پسرهایشان را دوست دارند از تولیدات هنرمندان تئاتر خیابانی استان در محوطه تماشاخانه‌های برگزاری جشنواره، تالار حافظ، پردیس سینمایی هنر شهر آفتاب و پارک آزادی هر کدام در دو نوبت میزبان اهالی فرهنگ و هنر و عموم مردم هنر دوست خواهند بود.

915425_orig

داوران سی امین جشنواره تئاتر استانی فارس معرفی شدند

هادی ورشویی رئیس گروه امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز گفت: عطاءالله کوپال کارگردان، استاد دانشگاه، مترجم و پژوهشگر مطرح تئاتر، محمد رضا خاکی دکترای نمایش تئاتر و کارشناسی‌ارشد هنر وتئاتر؛ و سهیلا نجم پژوهشگر، نویسنده، کارگردان و مترجم ایرانی؛ جشنواره امسال تئاتر فارس را به قضاوت خواهند نشست.

"چهار دیوالی اختیاری" آغازگر جشنواره تئاتر فارس

رقابت هنرمندان تئاتر فارس از امروز ۲۱ آبان ماه جاری با پنج اثر خیابانی در بخش جنبی و دوازده نمایش صحنه ای آغاز شد.

نخستین روز جشنواره با نمایش خیابانی "چهار دیوالی اختیاری" به کارگردانی محمد حسین نعمتی و بازیگرانی چون مسعود ایرجی، سمیه راحمی، آغاز می گرد که قصه بین زن شوهری هست که در واحد آپارتمانی زندگی می کنند و سر مسائلی اختلاف نظر دارند و مدام باهم درگیر می شوند...

شیوه اجرایی این اثر خیابانی بگونه مجادله شورایی است که سه شنبه ساعت  ۱۱:۳۰ روبروی تماشاخانه استاد هودی و ساعت  ۳۰ : ۱۸ در لابی مجموع شهر آفتاب اجرا می گردد.

همچنین جشنواره امسال، روز اول شاهد نمایش، "معجون کاکتوس برای صبحانه" به نویسندگی و کارگردانی امیر بهبودی نیا، ویژه پلاتو شهر آفتاب است و همچنین در سالن سبز شهر آفتاب نیز تئاتر "بی هوازی" به نویسندگی و کارگردانی اسماعیل سلیمانیان هر دو رقابتی و در ساعت های ۱۲، ۱۶ و ۱۹ اجرا خواهند شد.

در ادامه همین روز و در بخش رقابتی، تماشاخانه استادهودی میزبان "وقتی که از بریدگی های خونبار عصب می گذرد" به نویسندگی رضا شاهبداغی و کارگردانی سارا ظریف صناعی در ساعت های ۱۲، ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ می شود و تماشاخانه استادلایق نمایش "استرالیا" به نویسندگی پیام لاریان و کارگردانی سید محمد هاشم زاده را در ساعت های ۱۲، ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ برای رقابت به اجرا می گذارد که در انتهای این روز منتقدین به بررسی و تحلیل نمایش های اجرا شده در سالن غزل فرهنگ و ارشاد فارس نیز خواهند پرداخت.

گفتنی است جشنواره تئاار استانی فارس از ۲۱ آبان نا ۲۴ آبان با حضور ۱۲ گروه نمایشی در شیراز برگزار می‌شود.

الهه بهرامی