به گزارش هنرآنلاین، مسعود یکانی مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان آذربایجان غربی اعلام کرد: ما در سطح استان آذربایجان غربی 12 سالن سینما داریم که مالکیت آن‌ها با حوزه هنری است و از بین این‌ها فقط سه سالن فعال در مرکز استان یعنی شهر ارومیه داریم که شامل سالن‌های سینما انقلاب با 600 نفر ظرفیت و سالن‌های سینما ایران و سینما آزادی با 750 نفر ظرفیت است.

وی افزود: ما در شهرهای اشنویه، سلماس، شاهین‌دژ، نقده، ماکو و خوی هم سالن‌های سینمایی داریم که غیرفعال بوده و فعلاً بلااستفاده هستند و سینما فرهنگ ارومیه در حال حاضر  محل اداری حوزه هنری استان آذربایجان غربی است و کارکرد سینمایی ندارد.

یکانی درباره بازسازی سینما ایران ارومیه توضیح داد: این سینما در سال 1330 ساخته شده و از قدیمی‌ترین و پرمخاطب‌ترین سینماهای ارومیه بوده که تحت مدیریت حوزه هنری است و اکنون با همت و اراده حوزه هنری و موسسه بهمن سبز و مسئولین استانی و سینماشهر قرار است سالن قدیمی آن به دو سالن شامل: یک سالن 500 نفری مجهز و مدرن و لوکس و VIP و یک سالن کوچک‌تر تبدیل شود.

وی شرح داد: این سالن به همراه بالکن آن مجهز به 500 صندلی کاملاً استاندارد می‌شود که در حال حاضر مراحل کف سازی آن شروع شده و پیش‌بینی می‌شود تا آبان ماه به اتمام برسد.

وی ادامه داد: همچنین، تجهیز سیستم پخش و صوت، پرده اکران، مبلمان و دکوارسیون لابی، مسیر خروج و ... از دیگر اقداماتی است که در این مرحله از بازسازی انجام خواهد شد و در کل تلاش کردیم که کلیت فضا را از یک سینمای کهنه و مستهلک به سینمایی کاملاً مدرن و لوکس تبدیل کنیم.

 مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان آذربایجان غربی همچنین، عنوان کرد: در کنار این بازسازی و به سازی، احداث یک سالن بسیار مجهز و کاملاً استاندارد 45 نفری هم در دستور کار ما قرار دارد که تاکنون 60 درصد مراحل آن پیش رفته و تا یک ماه دیگر آماده بهره‌برداری می‌شود.

یکانی درباره گزارش هزینه‌های این پروژه گفت: از آنجا که مرحله‌به‌مرحله کار را پیش بردیم هنوز جمع دقیقی از مبالغ ارائه نشده و موسسه بهمن سبز بعد از اتمام کار هزینه‌های برآورد شده و خرج شده آن را ارائه خواهد داد.

وی در پایان تأکید کرد: ولی به هر حال مشکل کمبود سالن در استان آذربایجان غربی یک مشکل جدی است که با همت و حمایت‌های همیشگی سازمان سینمایی حوزه هنری و به همت موسسه بهمن سبز در راستای بهبود این وضعیت قدم‌های جدی برمی‌داریم.