به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی شامگاه پنجشنبه در جمع هنرمندان، فرهنگ‌وران، اهالی رسانه و روسای انجمن‌های فرهنگی و هنری استان فارس با اعلام این خبر، گفت: در آستانه روز حافظ شاعر بزرگی که فخر ما و همه انسان‌هاست بحث فرهنگ و هنر هویتی است که هم در تاریخ و امروز جهان ما را با این نام می‌شناسند.

وی با بیان اینکه هیچ حوزه‌ای به اندازه فرهنگ و هنر نام و هویت ایران را معرفی نکرده است، افزود: با این نگاه به فرهنگ و هنر قطعا همه کسانی که به آینده و بقا ایران فکر می‌کنند به فرهنگ و هنر توجه خواهند داشت.

صالحی در ادامه گفت: هیچ عضوی نمی‌تواند به این روح بی‌توجه باشد لذا هم مسئولین این نگاه را علی‌القاعده باید داشته باشند و هم آحاد مردم؛ نباید به حوزه فرهنگ و هنر به عنوان بخشی جدا از اجتماع نگاه کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ و هنر باید در مسئولیت ارتقا یابد، گفت: بخشی از این به خود اصحاب فرهنگ و هنر بر می‌گردد که این تصویر هم تبیین و در فضای وجودی مردم و مسئولین جا بیفتد زیرا به نظر می‌آید مشکلاتی در این رابطه داریم.

وی، افزود: اگر ما فرهنگ و هنر ایرانی را نداشتیم قطعا چیزی از ایران نمی‌ماند؛ دارایی ما چیست که سرمایه ملی درست کرده جز فرهنگ و هنر؟ این تغییر نگاه بخشی به اصحاب فرهنگ و هنر بر می‌گردد، اما یک خود انتقادی است که باید تغییر را ایجاد کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اضافه کرد: تصوری رایج شده که حوزه فرهنگ و هنر هزینه‌بر است درحالی‌که نگاه امروزی یک حوزه اقتصادی است.

صنایع خلاق یک جریان شتابنده است

وی با تاکید بر اینکه صنایع خلاق امروز یک جریان شتابنده و دارای رشد فزاینده در اقتصاد دنیا دارد، تصریح کرد: فرهنگ و هنر صرفا امداد بگیر نیست، زیرا جریان فرهنگ و هنر اقتصادی شده درحالی‌که زمانی بوده است که نسبت آن بیشتر حاکمیتی بود.

صالحی با اشاره به آمارها، عنوان کرد: در فضای اقتصاد صنایع خلاق طراحی لباس، محصولات دیجیتال، اسباب بازی، رسانه، فیلم، صنایع دستی، نشر و... هستند، بر این اساس در سال ۲۰۱۶ نزدیک ۳۰ میلیون شغل در این صنایع در کشورهای توسعه یافته و تقریبا توسعه یافته شاهد هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در آمریکا ۱۶ درصد شاغلین در صنایع خلاق کار می کنند و ۶۲۰ میلیون دلار گردش مالی این جریان است، افزود: صادرات چین از صنایع خلاق در سال ۲۰۱۷ حکایت از ۳۲ میلیارد دلار درآمد دارد.

وی با بیان اینکه ویژگی های این حوزه یک فرصت به ایران می دهد که منابع انسانی را به کار گیرد، یادآور شد: صنایع خلاقی که می توانند مبتنی بر حوزه فرهنگ و هنر باشند با استفاده از عنصر جوانی از نظر اقتصادی مهم تلقی می شود و توزیع ثروت را تسهیل می کنند.

صالحی درعین حال تصریح کرد: ما سرمایه ها را به این سو سوق ندادیم اما این قابلیت را داریم و خیلی از اتفافات می تواند مبتنی بر این جریان بیفتد، به عنوان مثال گردشگری در کنار صنایع خلاق عمق ارتباطی را فراهم می کند، بنابر این، آنچه به جذب طولاتی مدت گردشگر و فرصت سازی کمک می کند، فقط دیدن طبیعت نیست زیرا گردشگر می تواند اتفاقات دیگری را به واسطه این صنایع ببیند.

وی ادامه داد: با این نگاه ایده هایی داریم که دارد دنبال می شود و در استان فارس آغاز شده است؛ گذرها و خیابان های فرهنگ و هنر است که در ۶ استان شروع شده است.

خیابان های فرهنگ و هنر روح شهر را زنده می سازند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه گردشگری خلاق اجزا هویتی شهر را ارایه می کند، گفت: این جریان، یک فرصت برای اقتصاد فرهنگ و هنر ایجاد می کند و خیابان های فرهنگ و هنر روح شهر را زنده می سازند.

به گفته صالحی، اولین خیابان فرهنگ و هنر شیراز بعد از ماه صفر آماده افتتاح و مقدمات آن فراهم شده است.

وی با بیان اینکه با نگاه هویت بومی شهر و اقتصادی فرهنگ و هنر می توان به این بخش رونق بخشید، در عین حال اعلام کرد: با صندوق کارآفرینی امید و برخی بانک‌ها ادبیات اقتصاد فرهنگ و هنر را رونق خواهیم بخشید، البته نیاز به عزم جمعی دارد که بخشی از آن اصحاب فرهنگ و هنر هستند؛ صنوف اصحاب و فرهنگ و هنر و جریان اقتصادی وقتی شکل درست می گیرند که صنف خود را به عنوان جریان مدنی ببینند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: تاکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان تفاهم نامه استانی تامین شده است که ۹۴۰ میلیارد ریال آن متعلق به استان فارس است.

دیدارهای وزیر ارشاد با اهالی فرهنگ و هنر شیراز

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که از روز چهارشنبه 17 مهرماه به استان فارس سفر کرده در دومین روز سفر خود به دیدار علی اصغر تجویدی، هنرمند نگارگر و نقاش پیشکسوت رفت. همچنین با دو برادر نویسنده ابوالقاسم و امین فقیری دیدار و گفت و گو کرد.

 صالحی در روز پنجشنبه در نشست دستگاه‌های هم‌خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیر شرکت کرد و در این نشست  تصریح کرد: بسیاری از زمینه‌های کارکردی دستگاه‌های اجرایی هم‌خانواده با یکدیگر همپوشانی بسیار دارد و می‌توان آن‌ها را در این نشست‌ها تقویت کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ضروری است به ‌منظور بهره‌برداری حداکثری از امکانات و فضاهای موجود کوشش شود.

صالحی با بیان اینکه همه‌چیز به ‌صرف برخورداری از منابع مالی معنا نمی‌شود، برنامه‌ریزی را از اعتبارات مالی مهم‌تر توصیف کرد.

وزیر ارشاد  با بیان اینکه موازی‌کاری‌های بسیاری در حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و دین رخ می‌دهد، عنوان کرد: دولت تدبیر و امید تلاش کرده است با کنار هم گردآوردن دستگاه‌های هم‌خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی در وزارتخانه و اداره‌های کل استانی، برای کاهش این موازی‌کاری‌ها و افزایش کیفیت برنامه‌ها گامی بردارد.

سید عباس صالحی همچنین در روز پنجشنبه ۱۸ مهرماه در جمع کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس حاضر شد و گفت: در شیراز با افتتاح دوگذر فرهنگی تلاش برای نجات اقتصاد فرهنگ به زودی به ثمر می‌نشیند.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌ها حداکثر توان با حداقل امکانات به‌کار گرفته می‌شود، افزود: تلاش کارمندان فرهنگ و ارشاد در این وضعیت جهاد به شمار می‌رود.

صالحی بیان کرد: باید جایگاه مرجعیتی اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان‌ها تقویت شود؛ به‌گونه‌ای که فعالان این حوزه احساس کنند با یکی از نهادهای درجه یک استان در ارتباط هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: معضل کوچ هنرمندان و فرهنگوران از شهرستان‌ها به تهران ناشی از ضعف اقتصاد فرهنگ و هنر است؛ گذرهای فرهنگ و هنر و کسب عناوین شهرهای خلاق راه‌حل نجات اقتصادی فرهنگ است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز 19 مهرماه در یاد روز حافظ شرکت خواهد کرد.