به گزارش هنرآنلاین، در بیانیه نمایشگاه "گذری از برقع" فاطیما حسینی آمده است: آستانه قرار گرفتن در جغرافیای خاورمیانه خود شامل چالش‌های مبهمی است. اینکه در هر نقطه آن رنگ و دیدگاه و نشانه‌ای برای آدمی تعریف می‌شود و معلق بودن در میان این گریزها خود چالشی ناتمام است.

 هویت را نه شاید بشود با اثر انگشت نه با ملیت نه پوشش و نه جنسیت تعریف کرد.

 بخشی از هویت همواره توأم با زن یا مرد بودن است و چالش‌هایی که در هر پله از زندگی می‌توان تجربه کرد. هویت می‌تواند در آن نقش بپذیرد و زنانگی و مردانگی شکل بگیرند که در اینجا دغدغه ذهنی من زنانگی در جامعه افغانستان است.

 روبرو شدن با چالش‌های پنهان شده در زیر پوستت که تو را در مسیر گذشتگانت رها می‌کند، برقع را روبرویت قرار می‌دهد. پوششی که نه برای تو بوده نه هست. مسیر شناسایی ترس‌هایت تارهایی را در مقابل چشمانت قرار می‌دهد که تو را از واقعیت‌های روبرویت دور و دورتر می‌کند تا جایی که خود به دنبال آن برقع را کنار می‌زند و زنانگی‌اش را با چالشی دور از تعریف محدود شده بیان می‌کند. او از محدودیت‌های برقع و معلق بودن در میان سنت‌ها و تقابل آن با مدرنیته به چالش‌های زیبایی‌شناسانه با زنانگی‌اش روبه‌رو می‌شود.

 بحث زنانگی در این مجموعه‌ها در مرکزیت داستان نقش ایفا می‌کند که بازیگر تمام آنها زنی است که به تعریف خود در وارونگی مردانگی نمی‌گوید و قدرتمندی در او مانند سایه‌ای در تمام فصل‌های زندگی‌اش با او همراه است.

این مجموعه‌ها گذر زنی با زیست جهان شرقی‌اش را به تصویر می‌کشد. چالش‌های متفاوتی که در هر دوره از زندگی‌اش او را به سمت و سویی از زنانگی و زن بودنش می‌برد و در هر دوره تجربه‌های مشابه اما متفاوت را تصویر می‌کند.

در این مجموعه‌های عکس بخشی از ماجرای عکس‌ها به داستان پرفورمنسی می‌پردازد که او را در هویتی زنانه پنهان کرده است و هر لحظه اتفاقی نو در مقابل برقع قرار می‌گیرد.

 در این مجموعه از عکس‌ها از برقع به عنوان نشانه‌ای استفاده شده است برای آن‌که تجربه هنرمند را در قالب زن افغان بودن نشان دهد. زنانگی خود چالشی زیباست در جغرافیایی که می‌خواهند جلوی هر چه زیباتر شدنت را بگیرند. این زیبایی و میل به زیبا بودن اوست که او را از این چالش به بیرون شدن دعوت می‌کند و می‌رسد به مجموعه‌های دیگر که پرتره‌هایی از بازتاب‌های خراسانی به چشم می‌خورد که زن افغان را در قالبی غیر از برقع نمایان ساخته است.

 در این نمایشگاه ۵ مجموعه جای دارد که از سال ۲۰۱۵ به این سو عکاسی شده است: "برقع پشت فرمان رانندگی"، "اسارت مدرن"، "آن که من هستم / آن که من نیستم"، "بازتاب‌های خراسانی" و "صدای شکستن تکه‌هایی از من"

این نمایشگاه  ۱۹ تا ۲۲ مهر و از ساعت ۱۸ الی ۲۲ در میکا گالری کیش برگزار میزبان هنردوستان است.