سرویس استان‌های هنرآنلاین: صابر سهرابی در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های یادروز حافظ پرداخت و گفت: بیست و سومین بزرگداشت حافظ از ۱۸ تا ۲۱ مهرماهبرگزار خواهد شد.

وی از برپایی نمایشگاه نگارگری با موضوع حافظ حاوی آثاری مربوط به رضوان کریمی در روز ۱۹ مهرماه خبر داد و گفت: ویژه برنامه‌های یادروز حافظ با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ساعت ۱۹ در آرامگاه حافظ برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همچنین با اشاره به شرایط خاص یاد روز حافظ که همزمان با ماه صفر است، از اجرای محمد معتمدی به همراه حافظ‌خوانی متناسب با این روزها خبر داد.

وی با اعلام اینکه در ۲۹ شهرستان فارس برنامه‌های یادروز حافظ برگزار خواهد شد، افزود: نمایشگاه آثار مهدی فلاح از خوشنویسان مطرح کشور که بارها دیوان حافظ را کتابت کرده است، ساعت ۱۸ روز ۲۰ مهرماه در نگارخانه تار و پود افتتاح خواهد شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس دعوت از حضور قطعی دکتر جلال‌الدین کزازی در روز ۲۱ مهرماه به مناسبت یادروز حافظ خبر داد و گفت: این استاد زبان و ادبیات فارسی در نشست تخصصی حافظ و ادبیات سخنرانی خواهد کرد.

سهرابی در ادامه به نمایشگاهی از نمایش آثار خوشنویسان فارس در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در روز ۲۰ مهرماه از ساعت ۱۸ اشاره کرد که حاوی آثار هنرمندان برجسته کشوری است.

وی درباره برنامه‌های جنبی یادروز حافظ گفت: گلباران مزار حافظ در صبح روز ۲۰ مهرماه با حضور فرهنگوران و هنرمندان و برگزاری ویژه برنامه دانش آموزی و دبیران طرح حافظ خوانی با مشارکت آموزش و پرورش از دیگر برنامه‌هاست.

موضوع سخنرانی‌های نشست علمی یادروزحافظ اعلام

مدیر مرکز حافظ‌شناسی نیز در این نشست خبری سخنرانی‌های نشست علمی بیست‌وسومین یادروز حافظ را اعلام کرد.

دکتر کاووس حسنلی در تشریح برنامه‌های یادروز حافظ گفت: در نشست اول دکتر محمدعلی نعمت‌الهی (استاد دانشگاه علوم قرآنی) با موضوع انسان در نگاه حافظ و ملاصدرا، دکتر علی رجایی (استاد دانشگاه اراک) با موضوع تاریخ خلقت، مفهوم  انسان و انسان بودن نزد حافظ و گوته، دکتر امیرحسین ماحوزی (استاد دانشگاه) پیرامون حافظ و روان‌شناسی ترس و دکتر نصرالله امامی (استاد دانشگاه اهواز) در خصوص حافظ و جامعه‌ انسانی پیرامونش سخنرانی می‌کنند.

وی به بخش دوم نشست‌های علمی یادروز حافظ که روز ۲۰ مهرماه از ساعت ۸/۱۵ آغاز می‌شود، اضافه کرد: دکتر اصغر دادبه (استاد دانشگاه) درباره حافظ و انسان امروز (حافظ برای انسان امروز چه حرفی دارد؟)، دکتر علیرضا نیکویی (استاد دانشگاه گیلان) پیرامون نقد رهیافت فلسفی به شعر حافظ (معطوف به پرسش‌های انسان)، کاوه بهبهانی (پژوهشگر) درخصوص حافظ، دیگری و دگرپذیری به سخنرانی می پردازند.

مدیر مرکز حافظ شناسی درخصوص سرنوشت مجموعه تلویزیونی "خورشیدهای سه گانه" که دکتر حسن لی مسئولیت کمیته علمی آن را برعهده داشت به مهر، گفت: با وجود اینکه من مسئولیت بخش علمی این پروژه را پذیرفتم، اما در ادامه تصمیم بر این شد که بند ناف پژوهش را با مجموعه یادشده ببریم.

وی حاصل این کمیته علمی را دانشنامه ۱۱ جلدی عنوان کرد که در یادروز حافظ رونمایی می شود.

حسنلی در عین حال، ساخت این پروژه تلویزیونی را که حاشیه هایی به همراه داشت، دارای مشکلاتی دانست.

مدیرمرکز حافظ شناسی درخصوص وضعیت پژوهشکده حافظ هم اعلام کرد: یکی از مطالبات ما از مدیران فرهنگی اختصاص زمین برای این پژوهشکده بود  که خوشبختانه در محوطه تاریخی چهل مقام در جوار آرامگاه حافظ از سوی استانداری فارس قطعه زمینی اختصاص یافت.

وی از رفع موانع قانونی این زمین خبر داد و افزود: چند ماهی است که روی طراحی نقشه این پژوهشکده کار می کنیم و در این ارتباط با معماران برجسته کشوری رایزنی کردیم تا طرح اولیه و نقشه ارایه کنند.

حسن لی با بیان اینکه پس از داوری نهایی طرح ساخت پژوهشکده حافظ اعلام خواهد شد، گفت: امیدواریم با نهایی شدن زمین، مسیر ساخت این پژوهشکده هموار شود.

مدیر مرکز حافظ شناسی دستاورد ۲۰ ساله یادواره حافظ را با یادآوری اینکه مرکز یک خیریه فرهنگی است، در دفاع از عملکرد آن، گفت: بیش از ۱۵ هزار نفر دوره های حافظ شناسی را گذراندند.

دبیر علمی بزرگداشت حافظ از تولید ۳۰۰ مقاله در طول این سال ها، خبر داد و اضافه کرد: نزدیک ۵۰ مقاله برای نشست های علمی یادروز حافظ بیست و سوم سفارش داده شد.

وی همچنین از تولید ۳۰ برنامه تلویزیونی ۵۰ دقیقه ای برای کشورهای حوزه بالکان خبر داد و تصریح کرد: با برگزاری یادرروز حافظ قطعا انتظار ساخت یک سالن برای این شخصیت جهانی نداریم، زیرا این خواست همگانی نیاز به یک اراده ملی دارد.

حسن لی با تصریح اینکه در طول سال های اخیر دست کم به ۵ چهره بین المللی نشان حافظ شناسی اعطا شد، گفت: این درحالیست که ۳۲۷ نشست حافظ شناسی و خوانش دیوان حافظ با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط مرکز حافظ شناسی برگزار شده است.

دبیر علمی بزرگداشت حافظ درعین حال از برگزاری برنامه های یادروز حافظ در ۳۰ کشور دیگر خبر داد و پیرامون نکوداشت پرویز خائفی و جمال زیانی به عنوان حافظ پژوهانی که در سال جاری چهره در نقاب خاک کشیدند، اعلام کرد: در مراسم یادروز حافظ در قالب نماهنگی یادمان این چهره های ماندگار برگزار می شود.

گفتنی است، نشست های علمی بیست و سومین یادروز حافظ با موضوع "حافظ و انسان امروز" از ساعت ۸.۱۵ تا ۱۲.۳۰ روز شنبه ۲۰ مهر در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار خواهد شد.

در پایان این نشست از پوستر بزرگداشت و یاد روز حافظ نیز رونمایی شد.

الهه بهرامی