به گزارش هنرآنلاین به نقل از مهر، سیدهادی احمدی‌ روئینی‌ شامگاه سه شنبه در ششمین نشست کمیته هماهنگی میراث برای ثبت‌های زنجیره‌ای در کشورهای مسیر جاده ابریشم و در سمینار آموزشی ثبت جهانی آثار باستانی و توسعه گردشگری با بیان اینکه سال ۱۹۷۹ تلاش شد ۳ اثر "تخت جمشید"، "چغازنبیل" و "میدان نقش‌جهان" ثبت جهانی شود، اظهار کرد: این ۳ اثر در آستانه انقلاب ثبت جهانی شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ پرونده موفق ثبت جهانی داریم، گفت: تعداد سایت‌های جهانی ثبت شده ۴۵ عدد است و باغ‌های ایرانی ۹ مورد و قنات‌ها ۱۱ مورد هستند.

مدیر کل حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آخرین ثبت جهانی ایران را مربوط به جنگل‌های هیرکانی دانست و گفت: آن دسته از میراث تاریخی در معرض خطر ناشی از زلزله یا جنگ جزو آثاری هستند که ثبت می‌شوند.

وی تصریح کرد: اگر به یک اثر میراث جهانی حمله شود جنایت علیه بشر محسوب می‌شود و عواقب آن از حمله به یک شهر بیشتر خواهد بود.

احمدی‌روئینی با بیان اینکه یونسکو برای ثبت جهانی آثار سه بال کارشناسی دارد، بیان کرد: در کنار این موارد قسمتی نیز کار تخصصی میراث طبیعی را انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه بعد از ثبت جهانی اثر تاریخی، کار تمام نمی‌شود، گفت: یکی از موارد مورد توجه باید این باشد که گزارشی از این اثر و اقدامات لازم برای حفاظت از آن ارسال شود.

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی بابیان اینکه برخی این سوال را دارند که آیا یونسکو پولی در این خصوص پرداخت می‌کند که باید بگوییم این مجموعه صندوق بین‌المللی پول نیست، گفت: بیش از ۱۰۰ کشور عضو آن حق عضویت می‌پردازند و حتی زمان اضطرار برای حفاظت از یک اثر کمک مالی می‌کنند.

وی در ادامه مهمترین ویژگی یک اثر برای ثبت جهانی را اصالت آن دانست و گفت: از طرفی اثر باید ثبت ملی شده باشد و در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گیرد که از همدان "غار علیصدر"، "هگمتانه" و "تپه نوشیجان" و چند کاروانسرا در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارند.

منظر فرهنگی روستای تاریخی "میمند" ثبت شده است

احمدی روئینی با اشاره به اینکه منظر فرهنگی روستای تاریخی "میمند" نیز ثبت شده است، گفت: راه‌های تاریخی و فرهنگی و مذهبی نیز ثبت جهانی می‌شوند، یکی از آنها راه‌های تاریخی "جاده ابریشم" است.

وی با بیان اینکه آثاری‌ ‌که از سوی کشورهای مسیر "راه ابریشم" تشخیص داده شود به ثبت جهانی اضافه می‌شوند، افزود: همدان از ۲۵۰۰ سال قبل در این راه استراتژیک دارای اهمیت ویژه‌ای بوده و هنوز هم هست.

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی اضافه کرد: نکته دیگر بحث مدیریت است که برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای سایتی که برای ثبت معرفی شده معین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر اثری برای ثبت باید معیارهایی داشته باشد، اضافه کرد: گاه برای ثبت جهانی یک اثر یک معیار کافی است اما گاهی باید دارای چندین معیار باشد.