به گزارش هنرآنلاین، همه ساله مراسم بزرگترین تعزیه‌خوانی کشور روستای فدیشه بخش میان جلگه شهرستان نیشابور با حضور بیش از ٧٠ هزار عزادار سیدالشهدا از سراسر کشور برگزار می شود.

مراسم بزرگترین تعزیه‌خوانی کشور روستای فدیشه که قدمتی ٤٠٠ ساله دارد، بزرگترین اجتماع عزاداران سیدالشهدا بعد از حرم رضوی در شمال شرق کشور است که مراسم تعزیه‌خوانی در روستای فدیشه نیشابور از ساعت  ٨ صبح آغاز شده است و تا غروب آفتاب ادامه دارد.

در مراسم بزرگترین تعزیه‌خوانی کشور روستای فدیشه بیش از ٥ گروه تعزیه‌خوانی برتر کشور در قالب ٦٠ تعزیه‌خوان، واقعه عاشورا را به نمایش می‌گذارند.

همه هزینه‌های این مراسم را اهالی روستا تامین می‌کنند و برای پذیرایی از عزاداران شرکت‌کننده در این مراسم بیش از  ٨٠ دیگ حلیم تهیه و طبخ می‌شود و عزاداران شرکت‌کننده در این مراسم برای صبحانه و نهار با حلیم پذیرایی می‌شوند.

همه خانه‌های روستای فدیشه که بر سر در آن‌ها پرچم سیاه برافراشته شده، محفل سوگواری سالار دشت نینواست و قدم مهمان‌های امام حسین (ع) بر دیدگان این اهالی پذیرفته می‌شود و در دلشان جای می‌گیرد.

هیئت‌های سوگوار و سیاه‌پوش در غم شهادت مظلومانه مولای عشق امام حسین (ع) از نخستین ساعت‌های برآمدن آفتاب در روز عاشورا، با زنجیرزنی و سینه زنی به عزاداری می‌پردازند.

مراسم صبح عاشورا با سنت تاریخی علم‌گردانی و با حضور هیئت‌های عزاداری در این روستا آغاز می‌شود و اهالی روستاها "علم‌ها" را که نمادی از "سرو" به نشانه آزادگی سالار شهیدان می‌دانند از تکایا و هیئت‌ها بیرون می‌آورند و بر روی دستان خود حمل می‌کنند..

بنا به تصویب شورای سیاست‌گذاری ثبت کشور، آیین مذهبی "علم‌گردانی" در روستا‌های شهرستان نیشابور ثبت ملی کشور شده است.

 "علم‌گردانی" به عنوان آیینی سنتی، مذهبی و یکی از نماد‌های فرهنگ سوگواری است که هر سال توسط عزاداران و ارادتمندان به امام سوم شیعیان حسین بن علی (ع) در روستا‌های نیشابور و به طور خاص با حضور حدود ۴۰ هیئت مذهبی در "فدیشه" برگزار می‌شود.