سرویس استان‌های هنرآنلاین: مهدی رنجبر از فراخوان سی‌امین جشنواره تئاتر استانی فارس– سال ١٣٩٨ خبر داد و گفت: سی‌امین دوره جشنواره تئاتر استانی به عنوان مهم‌ترین رخداد تئاتری، با تمرکز بر اجراهای عمومی و با هدف ارتقاء سطح کیفی آثار و گسترش تئاتر در سراسر نقاط استان و نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در تئاتر، در دو بخش با تأکید بر محورهای تخصصی برگزار خواهد شد.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به محورهای مورد تأکید اشاره داشت و گفت: نگاه اوژه و هنرمندانه به شعار سال (رونق تولید)؛ آسیب‌های اجتماعی (طلاق، اعتیاد، کودکان کار، زن و خانواده)؛ بهره‌گیری از مفاهیم و جلوه‌های تاریخ، فرهنگ و ادبیات غنی ایران، توجه به ارزش‌های معناو، اخلاقی و انسانی از موارد یاد شده است.

رنجبر توجه به تئاتر ایرانی در جهت توسعه فرهنگی، توجه به فرهنگ عامه و ارزش‌های بومی نقاط مختلف استان، نگاه کاوش گرانه به جامعه و اندیشه ورزی در مسائل اجتماعی از طریق هنر تئاتر؛ نفی خشونت، تروریسم و جنگ طلبی و تلاش جهت ایجاد صلح جهانی و امید و نشاط را به عنوان محورهای با اهمیت دیگر این حوزه برشمرد.

او شرایط عمومی جشنواره در بخش صحنه‌ای، (رقابتی) را توضیح داد و گفت: جشنواره در بخش صحنه‌ای و به صورت رقابتی برگزار می‌شود و صرفاً اختصاص به آثار ایرانی دارد که البته، متون اقتباسی (آدابته ایرانی شده) می‌توانند با ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر و در مورد اقتباس آثار ایرانی با اخذ مجوز تائید از ناوسنده یا ناشر به صورتی که حقوق معناو و مادی صاحب اثر حفظ شود، در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند.

رنجبر گفت: بخش خیابانی، (غیر رقابتی) با موضوعات طلاق، اعتیاد، کودکان کار، امید و نشاط، زن و خانواده، رعایت حقوق شهروندی و توضیح آنکه آثاری که به این بخش از جشنواره راه یابد از امتیاز حضور در کارگاه‌های آموزشی و همکاری و مساعدت جهت اجرای عموم در طول سال بهره‌مند خواهند شد و جشنواره تئاتر استانی صرفاً به آثار نمایشی تولید شده که اجرای عموم آن‌ها به انجام رسیده است تعلق دارد. لذا گروه‌هایی که حدفاصل زمانی پس از اتمام جشنواره در سال ٩٧ (مهرماه) و تا قبل از١٥ شهریور ٩٨، آثار خود را تولید کرده و به اجرای عمومی درآورده‌اند، می‌توانند متقاضی حضور در این جشنواره باشند.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس افزود: برای برگزاری منظم و شایسته جشنواره مهلت ثبت نام و ارسال مدارک اعلام شده در فراخوان، تمدید نخواهد شد. بدیهی است گروه‌های متقاضی حضور در جشنواره می‌بایست به محض انتشار فراخوان نسبت به انجام مراحل مورد نیاز اقدام کنند و ملاک تائید اجرای عمومی آثار نمایشی در استان جهت شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در بخش‌های مستقیم تئاتر فجر، درج اطلاعات آثار نمایشی در پورتال استانی (سایت ایران تئاتر) به تاریخ اجرای عمومی آن اثر است. لذا در تهیه و گزارش اجراهای عمومی لازم است مؤلفه‌ها و مشخصات کامل آثار در پورتال‌های استانی ثبت شود.

او ادامه داد: تمامی آثار حاضر در بخش رقابتی (مسابقه) جشنواره می‌بایست تا ١٥ شهریورماه ٩٨ حداقل ٥ اجرای عمومی در شهرستان خود داشته باشند که به تائید رئیس اداره شهرستان رسیده باشد. بدیهی است دریافت تعهد اجرای عمومی از گروه‌های متقاضی، به منظور انجام این مهم بعد از مهلت تعیین شده به هیچ وجه پذیرفتنی نخواهد بود. ارائه و تحاول مجوز کتبی ناوسنده برای اجرای عمومی و شرکت در جشنواره تئاتر استانی سال ٩٨ از ساو کارگردان به دبیرخانه جشنواره الزامی است. بدیهی است که نمایشنامه‌های فاقد مجوز ناوسنده مورد داوری قرار نخواهند گرفت.

معاون هنری سینمایی فرهنگ و ارشاد فارس شرایط حضور و چگونگی انتخاب آثار را اعلام داشت و گفت: گروه‌های نمایشی متقاضی شرکت در بخش رقابتی جشنواره استانی می‌بایست بر اساس گاه‌شمار برگزاری جشنواره، فرم حضور در جشنواره، مجوز کتبی ناوسنده و نیز ٤ نسخه فیلم از نمایش را که در یک پلان تصاوربرداری شده باشد، به دبیرخانه تحاول دهند. تأکید می‌شود که گروه‌های متقاضی نسبت به ضبط صدای واضح و با کیفیت و ثبت تصاوری اثر، حساسیت و دقت بالایی داشته باشند تا در مراحل انتخاب آثار استانی دچار مشکل نشوند.

او افزود: نکته مهم اینکه از هنرمندان تقاضا می‌شود از ارسال فیلم تولیدات جنگ شادی و کمدی‌های صرفاً سرگرم کننده خودداری کنند. شایسته است که ادارات و انجمن هنرهای نمایشی شهرستان‌ها نظارت اوژه‌ای در این مورد اعمال کنند و یادآوری می‌شود که هر کارگردان فقط با یک اثر نمایشی که قبلاً در بخش نهایی هیچ یک از جشنواره‌های سراسری یا منطقه‌ای حضور نداشته، می‌تواند در مرحله نهایی جشنواره تئاتر استانی حضور یابد. شیوه بازبینی و نحوه انتخاب آثار نمایشی از میان متقاضیان حضور در جشنواره در دو مرحله و به این صورت که مرحله اول بر اساس نسخه فیلم ارسالی و در مرحله دوم (پس از انتخاب آثار واجد شرایط از میان آثار مرحله اول) به صورت حضوری توسط هیئت انتخاب آثار مورد بازبینی قرار خواهند گرفت.

رنجبر گفت: تعداد آثار پذیرفته شده در مرحله نهایی برای حضور در بخش رقابتی جشنواره بر مبنای تصمیم شورای سیاست‌گذاری جشنواره و بر اساس کیفیت آثار تعیین خواهد شد. بنابر تشخیص هیئت داوران، حداکثر دو اثر نمایشی به عنوان منتخب جشنواره استانی به اداره کل هنرهای نمایشی و دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد، لذا در صورت عدم کیفیت لازم، هئیت داوران می‌توانند گزینه‌ای برای انتخاب نداشته باشند و هنرمندان می‌توانند اخبار مربوط به جشنواره را از طریق گروه روسای انجمن نمایش استان و سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس دنبال کنند.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس ادامه داد: شرکت‌کنندگان در جشنواره تئاتر استانی با ارسال فرم درخواست و یک نسخه از متن نمایشی مورد نظر (به صورت فایل pdf و word راو لوح فشرده جهت ایجاد بانک نمایشنامه)، متعهد به پذیرش قوانین و سیاست‌گذاری‌های جشنواره هستند. بدیهی است که اعتراضات مختلف در مورد تعداد آثار راه یافته به جشنواره و زمان‌بندی اجراها و ... به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. درج دقیق مشخصات کامل گروه، شماره تماس، آدرس و ایمیل در فرم درخواست بسیار مهم است. چرا که در مراحل بعدی جشنواره این اطلاعات مبنای تصمیم‌گیری‌ها و امور ستادی قرار خواهند گرفت و چنانچه مواردی در این فراخوان درج نشده باشد، موضوع از طریق استعلام متقاضیان حضور در جشنواره و تصمیم ستاد برگزاری جشنواره اعلام و اجرا خواهد شد.

رنجبر درباره گاه‌شمار برگزاری جشنواره گفت: تمامی گروه‌های نمایشی که از تاریخ اول مهرماه ٩٧ تا ١٥ شهریور ٩٨ اجرای عمومی داشته‌اند می‌تواند با ارائه و یا ارسال مدارک مورد نیاز در بندهای قبل آمادگی خود را جهت حضور در جشنواره اعلام نمایند. بی‌تردید پس از تاریخ ٢٠ شهریور از دریافت هرگونه تقاضا برای شرکت در جشنواره معذور خواهیم بود. بازبینی مرحله اول ١ مهرماه ٩٨ لغایت ١٥ مهرماه ٩٨ (فیلم تئاتر)؛ بازبینی مرحله دوم ٢٥ مهرماه لغایت ٨ آبان ماه ٩٨ (بازبینی زنده) و اعلام اسامی برگزیدگان مرحله نهایی ١٥ آبان ماه ٩٨ است و برگزاری مرحله نهایی جشنواره نیز٢١ لغایت ٢٤ آبان ماه ٩٨ خواهد بود.

او بیان کرد: مدارک گروه‌های متقاضی می‌بایست مطابق با تاریخ اعلام شده به دبیرخانه رسیده باشد. لذا تاریخ پست مرسولات ملاک نیست و در پایان ستاد جشنواره ضمن آرزاو موفقیت برای کلیه گروه‌های نمایشی استان، تقاضا دارد که آثار را بر مبنای کیفیت و ارتباط مؤثر با مخاطب تولید کنند و ادارات ارشاد و انجمن نمایش شهرستان‌ها در این راه تعامل مؤثری با هنرمندان برقرار کنند.

 

الهه بهرامی