سرویس استان‌های هنرآنلاین: این بار یازده هنرمند در قالب یک استیتمنت واحد، چهره دیگری از طبیعت را رونمایی کرده‌اند و به بازنگری آنچه که در ذهن خویش پرورش داده، پرداخته‌اند.

در استیتمنت این نمایشگاه که به قلم پیمان پناهی فرد نوشته شده ، آمده است: از طبیعت... تا تجرید...

مفهوم واژه طبیعت فراتر از معنای آن است،مفهومی کلی از تمام طبیعت‌هایی است که جهان را شکل داده‌اند و تنوعی بسیار دارند. لذا تفکر از هر طبیعتی جدای از معنا به میزان قدرت تعمق ما از هر طبیعتی بستگی دارد، چرا که " بین طبیعت و روح یگانگی وجود دارد" و رشد آن در افکار سرآغاز مجرد خویش بوده و امکان مکاشفه بر آن طبیعت را فراهم می‌سازد.

بی‌تردید تکیه بر وجه تجسمی از مسیر هر طبیعتی کمک می‌کند تا مفاهیم تمامی پدیده‌ها را با درک و احساس درونی در سطوحی دیگر بازآفرینی کرد و از طریق فرانمایی آن پیچیدگی تجربیات را در تقابل‌هایی دوسویه به نظم درآورد.

آثار "از طبیعت تا تجرید" منتخبی از مکاشفه‌های فردگرایانه از نامحدود طبیعت و هر آنچه طبیعت خویش را ساخته گرد هم آمده است. سفری گزینشی ، برشی ساده دلانه و رادیکالی از پرگویی‌های زاویه‌دار از طبیعت‌هایی که دستمایه همان تجرد درونی خویش بوده، و گفتگویی بی‌واسطه از تمام واقعیات و حقایق عینی-ذهنی، سطوح عامه تا شریان‌های شخصی که از درک روح با طبیعت یگانه شده‌اند.

IMG_20190512_141748_804

این بازنمایی‌ها صحبت از فراسویی می‌کند که باورها و فضاهای پیش ساخته موجود در زندگی روزمره را دست‌خوش تغییری شگرف قرار می‌دهد. بی‌تردید هنرمندان این نمایشگاه در تلاش بوده‌اند با ادغام فضای رئالیستی موجود و آنچه که در ذهن نهفته داشتند به انتزاع نابی دست پیدا کنند. انتزاعی که با فضای اکسپرسیو همراه و هم قدم شده است. این قبیل آرایه‌های گفتاری در آثار هنرمندان این نمایشگاه به گونه‌ایی بروز داده شده است که گویی آسمان خراشی در لابه لای انبوهی از خاکستری‌های رنگی در حال فریاد کشیدن است و اشاره به دیگر آثار طبیعتی دارد که زمانی در جای او بوده‌اند و درختانی که در باد می‌رقصیدند. در یک چشم برهم زدن آن درخت سرو زیبا که روزی قد علم کرده بود به ناگاه جای خود را به فضای شهری و آلودگی‌های موجود در جامعه داده است. به نوعی همه عناصر در حال انقراض هستند و ماهیت‌ها به زیر سؤال رفته است. استفاده بی‌حد و مرز از خطوط و سطوح رنگی برای بازنگری طبیعت ناخودآگاه پدیده‌های جدیدی را به وجود می‌آورد، از جمله فیگورهای در هم تنیده که دست‌مایه هیجانات یک آرتیست جوان بوده و ذهن مخاطب را آماده می‌کند برای دیدن دیگر آثار موجود، پرتره‌هایی که گاه از پشت شیشه‌های مشبکی نمایان می‌شوند و گاه از درون ناخودآگاه و نیمه خودآگاه آدمی بر روی بوم‌ها به تصویر کشیده می‌شوند. وجود کنتراست و سطوح رنگی تیره و روشن به گون‌هایی عمل می‌کند که نماد یین و یانگ را برای ما یادآور می‌شود. زشتی و زیبایی در مقابل یکدیگر و در تضاد و مقابله باهم هستند. در نهایت این پلیدی است که همچون طعمه‌ایی در تارهای عنکبوت گرفتار خواهد شد. و نگاه انسان به آینده‌ایی که هیچ از آن نمی‌داند خیره خواهد ماند. در واقع مخاطب را به هم سو شدن با خود دعوت می‌کند. نمایشگاه"از طبیعت تا تجرید" توسط پیمان پناهی فرد گردآوری شده است. این رویداد زندگی را همچون قطار باربری در حال رفت و برگشت به گذشته و آینده به نمایش گذاشته، این قطار باربری که صرفاً یک باربری ساده انجام نمی‌دهد و با خود بارهایی به همراه دارد که از خلوتگاه یک هنرمند تا بیجان‌هایی که توسط او جان دار شده است. چهره‌هایی که در اطراف اوست. با او زندگی و در تعامل است، تا فیگورها و خواستگاه‌های فردی هنرمندان را به مخاطب‌هایش یادآور شود.

این نمایشگاه از 21 اردیبهشت 98 تا 26 اردیبهشت 98 در گالری مان در زنجان، شهرک کارمندان، خیابان سوم، فاز2، پلاک 20 برگزار است و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه به جز جمعه‌ها از ساعت 16 الی 20 از گالری بازدید کنند.