سرویس استان‌های هنرآنلاین: نشست بازشناسی کتاب "این کیمیای هستی" اثر دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، از سوی مرکز حافظ‌شناسی و کرسی پژوهشی حافظ، با همکاری اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مرکز پژوهش‌های زبان و ادب فارسی دانشگاه شیراز، با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب کشور برگزار می‌شود.

در این نشست که روز یکشنبه ۲۵ فروردین‌ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۷ در سالن غزل مجموعه‌ی تالار حافظ (واقع در چهارراه حافظیه) برگزار می‌شود، جعفر مؤید شیرازی و نصرالله امامی سخنرانی خواهند کرد، همچنین ورود برای عموم علاقه‌مندان، به این نشست آزاد است.

کتاب سه جلدی "این کیمیای هستی"، به یادداشت‌ها و درس‌گفتارهای استاد شفیعی کدکنی درباری حافظ اختصاص دارد که در سال ۹۷، برای نخستین‌بار توسط نشر سخن به چاپ رسیده است.

جلد اول این کتاب با عنوان "جمال‌شناسی و جهانِ شعری"، شامل مقالاتی است که هر کدام، نکته‌ای یا نکته‌هایی را درباره‌ی هنر حافظ مطرح می‌کند.

 جلد دوم با عنوان "یادداشت‌ها و نکته‌ها"، دربرگیرنده‌ی یادداشت‌ها و نکته‌هایی درباره‌ی یک بیت یا یک مصراع از حافظ است. افزون بر این، دو یادداشت دیگر با عنوان ترجمه‌ی شعرهای عربی حافظ و چند نکته‌ی حافظ‌شناسی در دیوان خماری، در این جلد آورده شده است.

 جلد سوم کتاب با عنوان "درس‌گفتارهای دانشگاه تهران"، به مجموعه یادداشت‌های دانشجویان دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه تهران اختصاص دارد که در طول سال‌ها از کلاس‌های درس حافظ استاد، به سلیقه‌ی خود برداشته‌اند.

 

الهه بهرامی