سرویس استان‌های هنرآنلاین: آیین رونمایی از کتاب "یادنامه استاد غلام حسن اولاد" با حضور صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، لیلا دودمان، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز، دکتر محمدرضا خالصی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان فارس و خانواده مرحوم استاد غلام حسن اولاد و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر در سالن استاد مرحوم غلام حسن اولاد (م. اندیش) دانشگاه جامع علمی کاربردی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد.

محمدرضا خالصی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان فارس در آیین رونمایی از کتاب "یادنامه استاد غلامحسن اولاد" گفت: این یادنامه شامل گزیده‌ای از اشعار مرحوم استاد اولاد است که به همراه مقالات و یادداشت‌های برخی از نویسندگان در مورد مرحوم اولاد و آثارش نگاشته شده است.

دکتر خالصی با اشاره به اهمیت جایگاه شاعران، نویسندگان و هنرمندان ادامه داد: شیراز شهر علم و فرهنگ و ادب است، شیراز قطب فرهنگی جهان اسلام است، از بغداد و نیشابور و ... شیراز یک سر و گردن بالاتر است؛ پس باید اصحاب فرهنگ و هنر این شهر گمنام نمانند. پیشنهاد می‌کنم آثار فخیم و ارزشمند اندیشمندان فارس با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای فرهنگی، چه در زمان حیات و چه در زمان ممات آن‌ها، جمع آوری و بازنشر شوند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس افزود: بزرگان شیراز در حال نوشتن و کار هستند؛ هنوز هم شیراز در شعر و داستان و ادبیات فولکلور، شعر مذهبی و غیرمذهبی پایگاه مهمی به حساب می‌آید و باید آن را به عنوان یک میراث فرهنگی مورد حمایت قرار داد.

همسر مرحوم غلامحسن اولاد در این مراسم یادبود ضمن تشکر از اهالی فرهنگ و هنر استان فارس گفت: حضور در این‌گونه مراسم‌ها برای یادبود تنها یک شاعر نیست بلکه این مراسم برای حمایت از فرهنگ و ادب فارسی است.

آزیتا تقی زاده با بیان این که افراد زیادی در انتشار و تهیه آخرین کتاب استاد اولاد همت کرده‌اند، افزود: غلام حسن اولاد همیشه بر این موضوع تأکید داشت که همسرش اولین منتقد و اولین شنونده آثار او است و زندگی با اینچنین هنرمندانی شرایط خاصی دارند و نیازمند ایثار بیشتری است.

وی تأکید کرد: سه جلد کتاب از آثار و دوستانش که در خصوص م.اندیش (تخلص ادبی اولاد) نوشته‌اند گردآوری شده است که به مرور این آثار منتشر خواهد شد.

همچنین در این آیین لیلا دودمان و بهرام وکیلی نیز سخن گفتند و هدایت رضایی، رئیس انجمن موسیقی استان فارس به اجرای قطعه موسیقی با شعری از استاد اولاد پرداخت.

پایان بخش این آیین رونمایی از کتاب "یادنامه استاد غلام حسن اولاد"  بود.

زنده یاد غلامحسن اولاد شاعر و نویسنده پیشکسوت استان فارسی است که دارای تخلص هنری "م.اندیش" است. وی سال ١٣٢٩ در فیروزآباد از توابع استان فارس چشم به جهان گشود و در ٥ فروردین ١٣٩٦ در ٦٧ سالگی پس از تحمل مدت‌ها بیماری چشم از جهان فرو بست.

از غلامحسن اولاد آثار مختلفی به جای مانده است که مهم‌ترین این آثار: باغ آتش ، کنار خوشه گندم ، تو سرو هم نباشی بلند بالایی و ... است. پیش از این، آخرین کتابی که از وی رونمایی شد، "صحرای بایزیدی" بود که یک سال قبل از فوت این شاعر فقید در سال ١٣٩٥ رونمایی شده بود.

این شاعر معاصر استان فارسی آثار خود را در قالب‌های غزل و شعر سپید می‌سرود.

 

الهه بهرامی