سرویس استان‌های هنرانلاین: مهدی امید بخش با اشاره به اینکه قرار شد تا پس از درگذشت استاد اولاد "یادنامه‌ای" از اندیشه‌ها و آثار این شاعر بلند آوازه ایران، جمع آوری و چاپ شود؛ گفت: در همین راستا مراحل نهایی به سرانجام رسیده و اهالی قلم نیز نظرات و دیدگاه‌های خود را در قالب‌های نوشته و شعر در این باره بیان داشته‌اند و در مجلدی منتشر شده است.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس؛ افزود: در تهیه این اثر و گرد آوری و چاپ این مجموعه که یاد نامه و آخرین کتاب زنده یاد غلامحسین اولاد با عنوان " آسمان حرف می‌زند با من" است؛ سازمان‌ها و افرادی همراهی کردند که دکتر سید محمد رضا خالصی و مجاهد تقی از فرهنگورانی هستند که تلاش اصلی گردآوری و انتخاب مرور خاطرات و مقالات مربوطه را در دو بخش برعهده داشته‌اند.

امید بخش در پایان گفت: همچنین برگزیده‌هایی از یازده کتاب و آخرین منتخب مجموعه‌های این شاعر و نویسنده فقید برای آشنایی خوانندگان و علاقه‌مندان نیز به سرپرستی دکتر محمد رضا خالصی انتخاب شده که در انتهای کتاب، منتشر و چهارشنبه ٢٢ اسفند ماه جاری در سالنی که به نام خود استاد اولاد نامگزاری شده؛ به آدرس خیابان جهانگردی، هنرستان هنرهای زیبا شهید آوینی؛ ساعت ١٥ رونمایی خواهد شد.

شاعر گرانقدر سرزمینمان غلامحسن اولاد در روز ٦ آبانماه ١٣٢٩ در شهرستان دهرم فیروزآباد متولد شد.غلامحسن اولاد تحصیلاتش را در دبیرستان قاموس فیروزآباد ادامه داد و پس از آن در شیراز سکنی گزید. اولاد در دادگستری مشغول به کار شد. شاعرانگی استاد غلامحسن اولاد از نوجوانی آغاز شد و به صورت جدی، همیشگی و پرتوان ، سرودن اشعارش ادامه یافت به گونه‌ای که یکی از بزرگ‌ترین شاعران صاحب سبک معاصر شناخته شد.

اولاد از همان ابتدای جوانی اشعار، مقالات و نظرات و نگاه‌های ویژه خود را نسبت به فرهنگ و ادب این مرز و بوم در مجلات و روزنامه‌های متعدد به چاپ رساند. علاوه بر این سبک زیبا و چشمگیر اولاد در شعر، موضوعات مختلف پروپوزال و پایان‌نامه برخی اساتید و دانشجویان ادبیات فارسی است. صاحب‌نظران و کارشناسان و ادیبان این مرز و بوم مقالات و نظرات فراوانی در شناخت سبک و سیاق شعری این شاعر گران‌قدر ارائه داده‌اند که بخشی از این مقالات در همین وبلاگ قابل مشاهده است.

همایش‌ها و برنامه‌های ادبی و فرهنگی فراوانی به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برای ایشان برگزار شد که یکی از این اتفاقات خوب، نام‌گذاری یکی از سالن‌های اداره ارشاد به نام استاد غلامحسن اولاد است.

این شاعر توانا در روز ٥ فروردین ماه ٩٦ روح رهایش را به معشوق آسمانی سپرد و جان شیفته‌اش را به جان آفرین تسلیم کرد. غلامحسن اولاد در زمان حیات متعالی خود، ١١ دفتر شعر از خود به جای گذاشت که یاد و نامش برای همیشه در اذهان باقی است. عناوین کتاب‌های این شاعر نامی و صاحب سبک: آثار چاپ شده: ١- باغ آتش : مجموعه ٣٠٠ غزل- ٢- بهار و تکه مهتاب: دفترغزل-  ٣- تریشه‌های غزل: مجموعه غزل، مثنوی، رباعی و دو بیتی ٤- کنار خوشه گندم: دفتر غزل  ٥- تو سرو هم که نباشی بلند بالایی: مجموعه غزل، مثنوی، چهارگانه و دو بیتی- ٦- در باغ خسته بعد از ظهر: مجموعه غزل مثنوی چهارگانه و دو بیتی ٧- عاشقانه‌هایم را هیچ کس نمی‌خواند:

مجموعه غزل مثنوی، چهارگانه و ترانه ٨- از خودت ای حوصله سر رفته‌ای: مجموعه‌ای از ٢٢ غزل، یک مثنوی، شش کولی واره و ده‌ها چهارگانه و دو بیتی تازه به همراه ٦٠ غزل و ١٠ مثنوی برگزیده از کتاب‌های پیشین شاعر ٩-صحرای بایزیدی: مجموعه غزل و مثنوی چاپ ٩٥ ١٠- سایه‌های ترک خورده مجموعه رباعی ١١-آن مرد که در نماز گردن می‌زد مجموعه غزل

 

الهه بهرامی