سرویس استان‌های هنرآنلاین: روح الله منوچهری به پیشینه کتابخانه‌های عمومی در استان فارس اشاره کرد و گفت: ١٧ اسفندماه پانزدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است و این فرصتی است که مسئولان فرهنگی استان هرچه بیشتر با ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی آشنا شوند که در همین راستا، این دیدار انجام شد.

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی فارس به نیاز توسعه زیرساخت کتابخانه‌ها در استان اشاره و بیان کرد:  علی‌رغم وجود بیشترین کتابخانه در استان، به دلیل گستردگی و جمعیت این استان، فارس به افزایش سرانه زیربنایی کتابخانه دارد. کتابخانه‌های عمومی فارس به ویژه شهر شیراز ، عمدتاً کوچک است و امکان خدمات دهی همزمان به همه مخاطبان را ندارد و این انجام برنامه را با مشکل مواجه می‌کند.

منوچهری به شاخص‌های ارزیابی وضعیت کتابخانه‌های عمومی اشاره و عنوان کرد: در زمینه پنج شاخص کتابخوانی هنوز فاصله زیادی تا چشم انداز داریم. چیزی که ثابت شده در مناطقی که زیرساخت‌ها بهتر باشد، سرانه مطالعه، اعضا و دیگر شاخص‌ها بهتر خواهد بود و برای ارتقای شاخص‌ها، برنامه‌های فرهنگی و ترویجی گوناگونی در سطح کتابخانه‌ها رقم می‌خورد، هم در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و هم نهادینه کردن کتاب از کودکی توانستیم. نتیجه مثبت این برنامه افزایش اعضای کتابخانه‌های عمومی بوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با بیان ایجاد کتابخانه در بیست شهر استان فارس فاقد کتابخانه عمومی در استان، اولویت برنامه‌های این اداره است، اضافه کرد: مهم‌ترین مشکل مجموعه کتابخانه‌های عمومی، بحث زمین کتابخانه مرکزی است که هنوز به نتیجه نرسیده است.

در پایان نیز مسئولان علاوه بر حضور در کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز، عضو افتخاری کتابخانه‌های عمومی شدند. در این بازدید از بخش‌های مخزن، بخش غلامحسین اولاد، بخش کودک، بخش نابینایان کتابخانه استودیوی ویژه تولید کتاب‌های صوتی روشندلان، بخش نسخ خطی، سالن مطالعه، سالن کنفرانس کتابدار بازدید شد.

 

الهه بهرامی